موسیقی و هنرهای تجسمی » هنر
کد خبر : 545833
سه شنبه - 6 آذر 1397 - 18:22
مدیرعامل خانه هنرمندان اعلام کرد

خانه هنرمندان به دنبال اسپانسر/ تأسیس باشگاه اصحاب رسانه تا پایان سال

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران گفت: کمک‌هایی که از طریق شهرداری تهران و وزارت ارشاد دریافت می‌کنیم، حدود یک‌چهارم هزینه‌های خانه هنرمندان را تأمین می‌کند؛ به همین دلیل دنبال جذب اسپانسر از مؤسسات مالی یا هنری هستیم.

خانه هنرمندان به دنبال اسپانسر/ تأسیس باشگاه اصحاب رسانه تا پایان سال

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از  فارس، نشست رسانه‌ای مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران ظهر امروز (سه‌شنبه ۶ آذر) در این خانه برگزار شد.

وی دربارره پیشنه خانه هنرمندان گفت: پایه‌گذاری خانه هنرمندان از ابتدا با شهرداری مرتبط بوده و از یک ساختمان قدیمی ارتشی به یک فضای هنری تبدیل شده است. تلاش مدیران خانه هنرمندان این بوده یک جای غیرسیاسی و صرفاً فرهنگی هنری باشد و انجمن‌های هنری هم وارد چالش‌های سیاسی نشوند، البته شخص هنرمندان اختیار خودشان را دارند و ما برای شخص آنها تصمیم‌گیری نمی‌کنیم.

رجبی معمار تصریح کردیم: معتقدیم شأن هنرمند اجل از این است که در مباحث سیاسی دخالت کند، کما اینکه در انتخابات اخیر هم دیدیم حمایت‌هایی صورت گرفت و هنرمندان حامی، خودشان را شماتت کردند.

وی درباره انتخاب شهردار جدید تهران گفت: آقای حناچی به جنس فرهنگ و هنر نزدیک است و این برای ما جای امیدواری ایجاد می‌کند. امیدواریم بتوانیم با استقرار آقای حناچی و ادامه استقرارشان تا پایان این دوره شورای شهر، شاهد کمک ایشان به خانه هنرمندان باشیم، چرا که اینجا درست‌ترین و شریف‌ترین جایی است که می‌توانند حمایت کنند. در اکثر کشورهای دنیا هم شهرداری‌ها در توسعه موزه‌ها و نمایشگاه‌ها و برگزاری بینال‌ها و فستیوال‌ها شرکت فعال دارند.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران درباره مشکلات مالی این مرکز گفت: از پارسال روی دخل و خرجمان جدی شده‌ایم و مجبور شدیم تخفیف ۲۰ درصدی تئاتری‌ها را از اول امسال حذف کنیم. اگر این مبلغ را نمی‌گرفتیم، بدون تعارف تماشاخانه ایرانشهر تعطیل می‌شد.  تلاش کردیم منابع درآمدی‌مان را افزایش دهیم و از شهرداری هم تقاضا کردیم نیمی از کمکی که قبلاً می‌شد را ادامه دهد. از دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم تقاضای کمک کردیم تا خانه هنرمندان به سمت تعطیلی یا پایان آوردن سطح برنامه‌ها سوق پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه وزارت ارشاد قول داده به انجمن‌های هنری کمک کند و کمک اندک اما مؤثری به خانه هنرمندان داشته باشد که مبلغ آن ۲۰۰ میلیون تومان بوده است. از طریق شهرداری هم هر ساله یک میلیارد تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دریافت می‌کنیم که این رقم کمتر از یک‌چهارم هزینه‌های خانه را پوشش می‌دهد. به همین دلیل، دنبال جذب اسپانسر از نهادهای حقیقی و حقوقی بوده‌ایم و دنبال این هستیم که از مؤسسات مالی یا هنری حمایت مالی جذب کنیم.

این مقام مسئول در خانه هنرمندان گفت: در ۶ ماه اول به انجمن‌ها به میزان ۶۵۰ میلیون تومان خدمات ارائه کردیم، اما کل پولی که دارند ۶ میلیون تومان به ما دادند. به برخی انجمن‌های خیریه هم مانند محک، ای‌بی، کودکان کار و… خدمات داده‌ایم.

رجبی معمار درباره برنامه‌های آتی خانه هنرمندان گفت: به دنبال اهدای نشان «سرو هنر» به سه هنرمند برجسته در هر سال هستیم، آیین‌نامه و ضوابط آن تصویب شده است، اما بودجه لازم برای برگزاری آن را نداریم، امیدواریم از سال آینده عملی شود.

از ابتدای امسال ۵۸ نمایشگاه تاکنون برگزار کرده‌ایم. امسال برای نخستین بار در ایام نوروز خانه هنرمندان باز بود و مورد استقبال خوبی قرار گرفت. بنابراین به رغم وضعیت نامساعد مالی، نسبت به سال گذشته از فعالیت‌های خانه هنرمندان کاسته نشده است. در حوزه موسیقی هم ۲۲ اجرای کنسرت داخل سالن داشته‌ایم.

وی گفت: امیدوارم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تا پایان سال بدون تعطیلی برنامه‌ها فعال باشیم. برای دهه فجر چندین نمایشگاه قرار است در خانه هنرمندان برگزار شود، از جمله سومین دوره فجر صنایع دستی. احتمالا گزیده‌ای از فیلم‌های جشنواره فیلم  فجر را در خانه هنرمندان اکران کنیم و گمان می‌کنم تا پایان سال حداقل ۳۰ نمایشگاه دیگر داشته باشیم. اجرای موسیقی، سینماتک و… هم ادامه خواهد داشت.

 مونا رحمانی لشگری، مدیر روابط عمومیخانه هنرمندان ایران هم در این نشست گفت: باشگاه اصحاب رسانه تا پایان سال راه‌اندازی خواهد شد.

انتهای پیام/