تحلیل ها » تولیدی » خبر دریافتی
کد خبر : 355192
چهارشنبه - 27 تیر 1397 - 09:43
سرمقاله آفرینش/

خانه آخرت؛ یکی بخر، سه تا ببر!

« خانه آخرت؛ یکی بخر، سه تا ببر! » عنوان سرمقاله روزنامه آفرینش به قلم آذر فخری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

خانه آخرت؛ یکی بخر، سه تا ببر!

به گزارش پایگاه خبری ربیع، این که مدت‌هاست، قیمت قبر، در بهشت زهرای تهران گران شده، خبر تازه‌ای نیست، هر کسی‌که گذرش به این دباغ‌خانه (ببخشید سرای آخرت!) افتاده و درگیر کفن‌ودفن عزیزانش شده، با قیمت‌های نجومی برای قبرها، مواجه شده است؛ پیشنهادهایی تا که گاهاز ۱۰۰ و ۸۰۰ میلیون هم رسیده است. این فاصله قیمت‌ها و چنین ارقامی، البته بستگی دارند به میزان در دسترس‌ و نزدیک‌بودن و نیز خوش آب‌وهوا بودن مکانی که قبر در آن قرار دارد. هر چه قبر در بخش قدیمی‌تر و پر دارودرخت بهشت زهرا(س) قرار داشته باشد، قیمتش بالاتر است. در ضمن، چند طبقه‌بودن قبر و این که خریدار کدام طبقه را یا همه طبقات را انتخاب کند هم، در بالا و پایین شدن ارزش قبر، موثر است.

به همان اندازه که گران‌شدن قبور و سیطره‌ی دلالی در این زمینه، مدت‌هاست شایع است و اتفاقی است کاملا ملموس، خبر ارزان و حتی رایگان بودن قبر از سوی سعید خال مدیر عامل و عضو هیئت مدیره سازمان بهشت زهرا(س)، شگفت‌انگیز می‌نماید. خال اخیرا گفته است که بر اساس لایحه‌ی اخیر شورای شهر تهران، حداقل و حداکثر قیمت قبر، و بهای خدمات بهشت زهرا(س) به تصویب رسیده که ضمن آن، یک طبقه از سه طبقه قبر، به‌صورت رایگان و دو طبقه باقی‌مانده، به‌صورت یارانه‌ای و با قیمت یک میلیون در اختیار مشتری قرار می‌گیرد.

البته قیمتی که اعلام شده، قیمت پایه در مورد قبور چند طبقه است و در باره‌ی قیمت قبر یک طبقه‌ی غیراشتراکی، سخنی به میان نیامده است! مسئله‌ای که لازم بود و می‌بایست حتما در این لایحه دیده می‌شد. اگر هم دیده شده، لازم بود که به اطلاع همگان می‌رسید. چرا که ضمن همین لایحه قیمت قبری که بالای ۴۵ سال قدمت داشته باشد، ۱۶ میلیون تومان! اعلام شده است.

از سخنان مدیر عامل سازمان بهشت زهرا(س)، چنین می‌توان نتیجه گرفت، طبق همان رسمی که در چند سال اخیر باب شده، قیمت و ارزش قبر بر اساس قدمت و نیز یک یا چند طبقه بودن آن مشخص می‌شود. و قدمت قبر، یعنی این‌که قبر در بخشی از بهشت زهرا(س) واقع شده که هم به تهران و امکانات مختلف محوطه بهشت زهرا(س)، نزدیک‌تر است و هم از سایه‌سار درختان قدیمی بهره می‌برد و برای اولیای متوفی، مکان فرح‌انگیزتری است.

متاسفانه، احتمالا آقای خال و نیز اعضای محترم شورای شهر، خبر ندارند که مدت‌هاست پای دلالی و واسطه‌گری، به سرای آخرت نیز باز شده و یکی از مراحلی که خویشاوندان متوفی هنگام انجام امور کفن‌ودفن ازسر می‌گذرانند و باید با آن کلنجار بروند، همین مکان و چند طبقه بودن، و قدیمی و جدید بودن و در نهایت قیمت نجومی قبر است؛ آن‌هم در حالی‌که صاحبان عزا، در موقعیت روحی خاصی قرار دارند و در این حال، حاضرند هزینه‌های خاص را نیز بپذیرند و این یعنی دقیقا، دلالی بر سر احساسات این افراد.

شوخی‌های چند روز اخیر در مورد قیمت‌های نجومی قبور در بهشت زهرا(س) متاسفانه، تنه به واقعیت می‌زنند و چنین نیست که ماجرای دلالی و واسطه‌گری در این سازمان، با تصویب یک لایحه و تعیین نرخ بر روی کاغذ، تمام شود. چرا که تجربه نشان داده است، همیشه ابتدا یک معضل به صورت اپیدمیک، وارد یک حوزه شده، در آن نهادینه می‌شود و سپس سازوکارهای بازدارنده برای آن اندیشیده می‌شود که عملا هم، ناکار آمد است و هم ضمانت اجرایی خاصی در پی خود ندارد.