وزیر راه و شهرسازی در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل رانندگان و راهداری اعلام کرد: ​

حمل و نقل شریان حیاتی هر کشوری است

حمل و نقل شریان حیاتی هر کشوری است و اگر این شریان پرظرفیت، با انضباط و قدرتمند عمل کند، قطعاً موتور حرکت توسعه و کیفیت زندگی و کسب و کار به جریان می‌افتد.

حمل و نقل شریان حیاتی هر کشوری است

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از  روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، مهندس محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ضمن گرامیداشت هفته حمل و نقل رانندگان و راهداری و روز ۲۶ آذر روز حمل و نقل رانندگان اظهار داشت: پیام امام راحل و ایثارگری شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در طول سال‌های پس از انقلاب همچنان تاثیرگذار است و پرچم کشور جمهوری اسلامی ایران با اهتزاز پابرجا است.

 وی با اشاره به اهمیت استراتژیک کشور ایران در مسیر چهار راه دنیا افزود: این موقعیت سهم بزرگی را در حمل و نقل جاده ای به اقصی نقاط دنیا با استفاده از فرصت های ترانزیتی فراهم نموده است و با بهره گیری از ظرفیت های تولیدی و صنعتی و استفاده از ظرفیت مهندسی و توان علمی کشور این سهم قابل افزایش و ارتقا است.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: بهرغم تحریم‌های ظالمانه علیه کشور و آسیب منابع و امکانات با همت و اراده و پشتکار و خدمت عاشقانه جمعیت سازنده زیر بناهای حمل و نقل و توسعه یافته و این روند توسعه همچنان پابرجاست.

عضو کابینه دولت دوازدهم خاطرنشان کرد:در دولت یازدهم و دوازدهم، بالغ بر ۴۰۰۰ کیلومتر بزرگراه و ۲۲۰ کیلومتر آزادراه به زیرساخت های کشور اضافه شد و ۵۸۰ کیلومتر دیگر آزادراه تا پایان دولت دوازدهم احداث خواهد شد.

وی  اجرای طرح ملی ابرار را جهاد دیگری در حوزه راه‌های روستایی اعلام کرد و افزود: تا پایان سال جاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای متعهد به ساخت و آسفالت ۲۰۰۰ کیلومتر راه روستایی است و برای سال آینده هم ۳۵۰۰ کیلومتر دیگر هدفگذاری شده است که با همت و خدمت صادقانه در استان های کشور این روند ساده سازندگی با قوت در جریان است.

اسلامی بر لزوم نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای تأکید کرد و گفت: در بعد کمی و کیفی نیازمند به نوسازی ناوگان هستیم تا هم رانندگان و مسافران از کیفیت خوبی در سفرها برخوردار شوند و در این راستا تلاش است با خروج ناوگان فرسوده ناوگان جدید وارد چرخه حمل و نقل شود که در زمره یکی از برنامه‌های اولویت‌دار وزارت راه و شهرسازی است.

وی همچنین بر کاهش مصرف انرژی و بهینه‌سازی توصیه کرد و افزود: در این راستا می‌بایست ملاحظات لازم برای حفظ محیط زیست در دستور کار قرار گیرد و گام‌های اساسی برداشته شود.

وزیر راه و شهرسازی یکی دیگر از موضوعات قابل اهمیت در بخش حمل و نقل جاده‌ای را هوشمند سازی فعالیت ها بیان کرد و اظهار داشت: شرکت ها و موسسات حمل و نقل می بایست در راستای رقابتی کردن کسب و کار در حمل و نقل و با استفاده از تکنولوژی های نوین و هوشمند سازی فعالیت ها  تلاش کنند تا قیمت تمام شده کاهش یافته و با افزایش بازدهی و بهره‌وری سهم این بخش در درآمد ملی افزایش پیدا کند.

 عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر به‌کارگیری از قدرت روز لجستیکی در کشور افزود: در حال حاضر، ۱۰ میلیون تن کالا در کورترانزیت می‌شود که ۸۰ درصد این جابجایی در بستر حمل و نقل جاده‌ای است،  اگرچه می توان با بهره گیری از فرصت های ترانزیتی و به کارگیری شرکت‌های مقتدر و کارآمد این ظرفیت به ۵ میلیون تن افزایش یابد.

 اسلامی با اشاره به نقش و اهمیت نیروی انسانی در افتخار آفرینی در حوزه حمل و نقل گفت: رانندگی و راهداری چیزی جز عشق نیست که در این جامعه پر افتخار در این مشاغل نقش‌آفرینی می‌کنند و مسئولان باید این ظرفیت را بهتر بشناسند و مسیر توسعه را برای این مشاغل هموار کنند تا از انسجام و قدرت و توانمندی بیشتری برخوردار شوند.

 وی افزود: در سال ۹۸ جلسه های متعدد کمیته راهبری و بخش حمل و نقل جاده‌ای با حضور اصناف و تشکل‌ها برگزار شد و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای انتظار است تا این جلسات همواره تقویت شود و استمرار پیدا کند و با نمایندگان اصناف تعامل و همفکری و هماهنگی بیشتری برقرار شود.

اسلامی از مشارکت اصناف و انجمن ها در جابجایی زائران اربعین حسینی تقدیر و تشکر کرد و افزود: با مدیریت و برنامه ریزی جامع سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و مشارکت و همراهی اصناف و انجمن ها و سایر دستگاه‌های ذی ربط از جمله نیروی انتظامی و پلیس راهور و تلاش و همراهی رانندگان و راهداران عزیز این طرح به نحو مطلوبی در کشور اجرا شد.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت ارتقای فرهنگ رانندگی در جاده ها اشاره کرد و افزود:آموزش و فرهنگ‌سازی ارتقای کیفیت گواهینامه های رانندگی از جمله عوامل مهم است که با همکاری نیروی انتظامی و پلیس راهور می بایست در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد و در نهایت منجر به کاهش سوانح جاده ای و تلفات ناشی از این حوادث گردد.

وی خاطر نشان کرد: با دستیابی هموطنان به سامانه سپهتن مردم می‌توانند مسیر حرکت ناوگان باربری و مسافربری را رصد کنند و ارتقای ایمنی در سفرها فراهم شود.​