فرهنگ عمومی » فرهنگ و هنر
کد خبر : 759332
شنبه - 15 تیر 1398 - 16:25

حمایت از ایجاد شهرک صنعتی برای تولید اسباب‌بازی

معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری با حمایت از اجرای ایده ایجاد یک شهرک صنعتی ویژه تولید اسباب‌بازی در ایران با هدف ایجاد رونق تولید و اشتغال‌زایی، اظهار کرد: اگر این تصویر در ذهن مردم شکل گرفته که صنعت اسباب‌بازی ایران از نظر سطح فن‌آوری و کیفیت نسبت به کالاهای خارجی پایین‌تر است، باید برای تغییر این تصویر تلاش بیشتری کنید.

حمایت از ایجاد شهرک صنعتی برای تولید اسباب‌بازی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایسنا و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمد نهاوندیان _معاون اقتصادی رئیس جمهوری _ روز پنجشنبه (۱۳ تیر ماه) در دیدار با مدیرعامل و تعدادی از مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جمعی از تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان اسباب‌بازی از اینکه تولید اسباب‌بازی در کشور در سال‌های اخیر رونق بیشتری گرفته است، در سخنانی اظهار کرد: اگر سرانه اشتغال‌زایی صنعت اسباب‌بازی _ آنگونه که تولیدکنندگان این صنعت می‌گویند _ حدود ۱۰ میلیون تومان برآورد شده باشد، باید برای ایجاد ۲۰ هزار شغل در سال جاری هدف‌گذاری کرد.

او با اشاره به حمایت دولت از ایجاد شغل‌های کوچک و متوسط و شکوفایی و نوآوری، تاکید کرد: با وزیر صنعت هم در این زمینه گفت‌وگو خواهم کرد و شما می‌توانید از این طریق و با ایجاد کارگاه‌های متعدد به دنبال ایجاد یک شهرک یا منطقه ویژه صنعتی برای اسباب‌بازی باشید. در عین حال از ظرفیت‌های مناطق ویژه اقتصادی به‌ویژه منطقه آزاد چابهار به‌دلیل موقعیت و مزایای واردات و طرح‌های دولت برای توسعه آن منطقه نیز می‌توان استفاده کرد.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری همچنین به لزوم ایجاد این امکان و حمایت‌های دولت از طریق صندوق شکوفایی و نوآوری از شرکت‌های بازی‌سازی رایانه‌ای اشاره کرد و افزود: این شرکت‌ها در گذشته دانش بنیان تلقی نمی‌شدند، اما با حمایت معاونت علمی فن‌آوری ریاست‌جمهوری و از راه دریافت تسهیلات اعطایی در شمار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفتند و با همین پول‌ها این صنعت در سال‌های اخیر با رشد خوبی روبه‌رو شده است. به نظرم صنعت اسباب‌بازی نیز می‌تواند از این ظرفیت‌ها استفاده کند.

او توجه بیشتر دست‌اندرکاران صنعت اسباب‌بازی به بازارهای کشورهای همسایه، همچنین بازارچه‌های مرزی را ضروری دانست و گفت: برای صادرات هر کالایی از جمله اسباب‌بازی باید مرغوبیت آن کالا بالا باشد. اگر این تصویر در ذهن مردم شکل گرفته که صنعت اسباب‌بازی ایران از نظر سطح فن‌آوری و کیفیت نسبت به کالاهای خارجی پایین‌تر است، باید برای تغییر این تصویر تلاش بیشتری کنید.

همچنین برگزاری نمایشگاه‌های اسباب‌بازی در کنار جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های بزرگ مانند نمایشگاه‌های کتاب و در درون مدارس به‌عنوان یک کار ترویجی پیشنهاد نهاوندیان برای تغییر این تصور رایج در ذهن مردم بود.

معاون رئیس‌جمهوری در ادامه با بیان اینکه متولی حوزه اقتصادی صنعت اسباب‌بازی در ایران هیچ سازمان یا وزارتخانه‌ای نیست، از ایده ایجاد یک اتحادیه یا صنف ویژه برای اسباب‌بازی نیز حمایت کرد و توضیح داد: باید بخش ویژه‌ای در وزارت صنایع برای این صنعت و حمایت از آن ایجاد شود. اگر شما به دنبال ایجاد یک تشکل تجاری صنعتی و قرار گرفتن در کنار تولیدکنندگان هستید، متولی آن اتاق بازرگانی است. همچنین اگر مساله شما ایجاد اسباب‌بازی فروشی و فروشگاه است، متولی این امر اتحادیه صنفی و اتاق اصناف است.

نهاوندیان با بیان اینکه «صنعت اسباب‌بازی حتماً باید متولی اقتصادی داشته باشید و از سوی یک وزارت‌خانه یا سازمان اقتصادی دولتی حمایت شود»، درخواست کانون پرورش فکری به‌منظور حذف مالیات بر ارزش افزوده بر روی این کالاها را ایده‌ای قابل بررسی و حمایت دانست.

او در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اهمیت اقتصاد فرهنگ، اظهار کرد: هرگاه بحث فرهنگ در کشور ما مطرح می‌شود تصور می‌کنند باید به این بخش پول صدقه بدهیم. در حالی که باید هدف فرهنگی داشته باشیم و در واقع با توجیه اقتصادی اقتصاد فرهنگ پا می‌گیرد. ما به اقتصاد فرهنگ و اوقات فراغت در مدیریت اقتصادی کشور کم توجه هستیم. هم اصحاب فرهنگ به جنبه اقتصادی آن و هم اصحاب اقتصاد به بعد فرهنگی آن کم‌توجهی می‌کنند و تا زمانی که رابطه اهل اقتصاد و فرهنگ درست نشود کشور ما با این مشکلات روبه‌رو خواهد بود.

در این دیدار که در دفتر معاونت اقتصادی ریاست‌جمهوری برگزار شد، فاضل نظری _ مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان _ نیز در سخنانی خاطرنشان کرد: صنعت اسباب‌بازی به ایجاد یک نظام نوآوری فراتر از یک دستگاه و تشکیلات نیازمند است که حوزه قوانین و مقررات، فرهنگ‌سازی و ارزش‌گذاری و ارزش‌آفرینی اقتصادی و بازار سازی را در بر بگیرد.

او افزود: دولت بی‌تردید می‌تواند به رشد این صنعت کمک کند، اما باید در نظر گرفت که اسباب‌بازی یک صنعت مستقل نیست و به صنایع دیگر و حوزه‌ی صنایع فرهنگی وابستگی دارد. اتفاق عجیب در ایران، پرداخت پول از سوی مردم برای استفاده از فرهنگ غیرخودی است و ما باید برای حل این مشکل از صنعت اسباب‌بازی و ایجاد شهرک‌های صنعتی در این حوزه حمایت کنیم. شاید این شهرک‌ها در سال‌های آینده ارزش گردش‌گری و نمایشگاهی هم پیدا کنند.

نظری عرصه اسباب‌بازی را عرصه‌ای بکر برای سرمایه‌گذاری دانست و گفت: نگاه ما به این عرصه باید نگاه نهادی باشد و برای هر یک از بازی‌گران این عرصه نقش ایجاد کنیم؛ چراکه این صنعت به بخش‌های دیگری مثل انیمیشن و تلویزیون هم وابسته است و این ارتباط بین محصولات فرهنگی مثل کتاب، فیلم، انیمیشن، اسباب‌بازی و… می‌تواند راهگشای صنعت محصولات فرهنگی باشد.

اهمیت ایجاد یک رشته دانشگاهی در کشور، توجه به ایجاد شفافیت مالی در این صنعت و توجه بیشتر به بازی‌گران جدی و فعال این عرصه از دیگر موضوع‌هایی بود که فاضل نظری در این جلسه به آنها اشاره کرد.

در این نشست حسین ربانی‌غریبی _ معاون تولید کانون _ نیز خواستار تقویت بیشتر شورای نظارت بر اسباب‌بازی و حمایت دولت از آن شد تا این شورا بتواند فراتر از نظارت به یک مرکز علمی و پژوهشی تبدیل شود.

همچنین ویدا ملکی (رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی)، آیدین مهدی‌زاده (دبیر رویداد ملی ایده آزاد اسباب‌بازی)، غلام‌رضا دیزجی (رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی)، محسن رجبی (نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی)، محمدحسین نخ‌چی، جاوید مقدمی و حسن سیرانی (از تولیدکنندگان)، نادر محمدپور (واردکننده اسباب‌بازی) و محسن حموله (مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون) با ارائه گزارش‌ها و آمارهایی از این حوزه به بیان خواسته‌ها و پیشنهادهای خود پرداختند.

انتهای پیام/