سیاست خارجی » سیاسی
کد خبر : 781291
یکشنبه - 6 مرداد 1398 - 14:56
قائم مقام جمعیت دفاع از ملت فلسطین:

حماس و ترکیه می خواهند روابط‌شان با دمشق را عادی‌سازی کنند

قائم مقام جمعیت دفاع از ملت فلسطین با اشاره به این‌که ایران از پرچم‌داران مساله فلسطین است، گفت: حماس و همچنین ترکیه در خواست دارند تا روابط خود را با دمشق عادی‌سازی کنند اما هنوز دمشق مواضع جدی و عملی اتخاذ نکرده است.

حماس و ترکیه می خواهند روابط‌شان با دمشق را عادی‌سازی کنند

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایسنا، مهدی شکیبایی درخصوص سفر هیات حماس به تهران اظهار کرد: سفری که توسط مقامات حماس انجام شد و دیدارهایی که با مقامات جمهوری اسلامی ایران از جمله مقام معظم رهبری داشتند، به لحاظ زمانی بسیار حائز اهمیت است، زیرا در شرایطی قرار داریم که در منطقه  «پس از تحولات سوریه» نام‌گذاری شده است، زیرا محور مقاومت در سوریه به رغم همه فشارها و تحریم‌هایی که از سوی محور عربی – عبری – غربی صورت گرفته بود توانست سربلند از این تحولات خارج شود.

وی افزود: همین مساله بر اهمیت جایگاه محور مقاومت افزوده و طبیعی بود که هرچه به اهمیت این جایگاه اضافه شود از جایگاه رژیم صهیونیستی و محور عربی که با این رژیم ائتلاف کرده بودند، کاسته می‌شود. بنابراین شاهد هستیم پس از بحران سوریه به یمن، ایران، لبنان و فلسطینی‌ها فشار وارد کردند تا مانع از ارتقای این جایگاه شوند.

این کارشناس مسائل فلسطین همچنین بیان کرد: طبیعی است در این شرایط زنجیره‌های مقاومت بخواهند مواضع خود را با یکدیگر هماهنگ کنند، آن هم در رویارویی با طرف مقابل که آمریکایی‌ها، سعودی‌ها، امارات و رژیم صهیونیستی هستند که تلاش می‌کنند محور مقاومت را به عقب برگردانند.

قائم مقام جمعیت دفاع از ملت فلسطین اظهار کرد: آنها در فلسطین، در نوار غزه و مطرح کردن طرح معامله قرن فشارهایی را اعمال کردند، اما طرح معامله قرن تنها به سرزمین فلسطین محدود نیست، بلکه چهار کشور مصر، فلسطین، اردن و لبنان هم هدف قرار گرفتند در واقع به نوعی به آنها باج می‌دهند تا با آمریکایی‌ها همراهی کنند.

شکیبایی همچنین گفت:  این مسائل نشان می‌دهد طرح معامله قرن فقط فلسطینی‌ها را نشانه نگرفته، بلکه طیف وسیعی را هدف قرار داده و طبیعی است در چنین شرایطی جریان مقاومت بخواهند با یکدیگر در خصوص نوع رویارویی با این جریانات هماهنگی داشته باشند.

وی با بیان این‌که ایران از پرچم‌داران قضیه فلسطین است، ابراز کرد: طبیعی است که فلسطینی‌ها و همچنین حماس بخواهند به ایران سفر کرده تا هماهنگی‌هایی با دیگر حلقه‌های مقاومت انجام شود، یعنی مواضع خود را با سایر حلقه‌ها هماهنگ کند، زیرا این مساله می‌تواند در برابر هجمه‌ای که آغاز شده در دو پیوست اقتصادی و سیاسی که مربوط به معامله قرن است موثر باشد.

قائم مقام جمعیت دفاع از ملت فلسطین درباره این‌که گفته شده حماس به دنبال برقراری ارتباط با دمشق است، ادامه داد: این‌که از ایران خواسته شده بین حماس و سوریه میانجی‌گری کند، درست است اما نه فقط حماس بلکه ترکیه هم تلاش داشته و پیام‌های متعددی به سمت ایران ارسال کرده تا بتواند روابط خود را با سوریه عادی کند، چرا که بعد از تحولات و کودتای ۲۰۱۶ در ترکیه این کشور از محور سوریه  دور بوده که به نوعی برای آنها خودکشی محسوب می‌شود و لذا ترک‌ها تلاش دارند تا از طریق ایران روابط خود با سوریه را عادی‌سازی کنند.

شکیبایی ادامه داد: در این چارچوب حماس هم تلاش می‌کند لذا آنچه از اخبار بر می‌آید این است که طرف سوری در حال حاضر در مورد پیام‌هایی که به سمت دمشق رفته مواضع جدی و عملی اتخاذ نکرده و لذا هم حماس و هم ترکیه تلاش می‌کنند تا روابط خودشان را با جمهوری عربی سوریه عادی سازی کنند.

وی در پایان گفت: ایران هم از این قضیه استقبال کرده زیرا معتقد است برای این‌که بتواند از این بحران منطقه‌ای عبور کند تنها راه همگرایی بین کشورهایی است که همجوار محسوب می‌شوند و ترکیه و سوریه هم نیازمند این همراهی هستند. ایران هم تلاش‌های خود را انجام می‌دهد.