استانها » اصفهان » تولیدی » فرزانه افسرطه » گزارش-مصاحبه
کد خبر : 543224
دوشنبه - 5 آذر 1397 - 11:08

حفظ اصالت و احیای تاریخی و فرهنگی اصفهان،راهگشای مشکلات

در مراسم باشکوهی که به‌منظور نکوداشت روز زایش اصفهان با عنوان «شهری که دوستش دارم» در مهمانسرای عباسی با حضور معاون وزیر امور خارجه، سفرای کشورهای خارجی، نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، شهردار و اعضای شورای شهر و دیگر مقامات کشوری و استانی در نخستین روز آذر برگزار گردید، از تمبر یادبود روز اصفهان رونمایی شد.

حفظ اصالت و احیای تاریخی و فرهنگی اصفهان،راهگشای مشکلات

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در مراسم باشکوهی که به‌منظور نکوداشت روز زایش اصفهان با عنوان «شهری که دوستش دارم» در مهمانسرای عباسی با حضور معاون وزیر امور خارجه، سفرای کشورهای خارجی، نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، شهردار و اعضای شورای شهر و دیگر مقامات کشوری و استانی در نخستین روز آذر برگزار گردید، از تمبر یادبود روز اصفهان رونمایی شد.
قدمت ۱۵۰۰ساله شهر اصفهان
فتح‌الله معین، رئیس شورای شهر اصفهان، با گرامیداشت میلاد پیامبر(ص) و امام صادق(ع)، سابقه تاریخی شهر اصفهان را متعلق به بیش از ۱۵۰۰ سال پیش اعلام کرد و گفت: کمتر شهری در دنیا چنین قدمتی دارد.
وی با اشاره به حضور ادیان مختلف در اصفهان که در رشد و اعتلای شهر مؤثر بوده‌اند، از شهرت فرهیختگان و هنرمندان اصفهانی در دنیا سخن راند و روایاتی از سفرنامه‌ها را که در وصف اصفهان نقل شده است، حاکی از اهمیت این شهر دانست.
معین با بیان اهمیت آثار تاریخی اصفهان افزود: برای حفظ این تمدن بزرگ و غنی و شناساندن آن به آیندگان باید تلاش کنیم.
رئیس شورای شهر اصفهان تعداد زیاد دانشگاه و مراکز آموزش عالی و هنری را در اصفهان، نشانه روحیه خلاق، نوآوری، پژوهش و تفحص و سابقه فرهنگی کهن مردم اصفهان دانست.
وی اظهار کرد: در روز اصفهان در جهت رشد و ارتقای اصفهان به عنوان مهد بزرگ فرهنگ و هنر ایران اسلامی دست یاری همه کسانی که اصفهان را دوست دارند، طلب می‌کنیم.
اصفهان، پیشگام فرهنگ، هنر و تمدن یک ملت
محمدتقی صابری، معاون اداری و مالی وزارت امور خارجه، با گرامیداشت روز اصفهان پیام دکتر ظریف، وزیر امور خارجه، را به این مناسبت خواند: حضور در آیین شهری که جزو پیشگامان فرهنگ و هنر و تمدن یک ملت و خالق حکایات ملی و بین‌المللی، معماری تاریخی، صنایع دستی و آثار فاخر فراوان محسوب می‌شود، مایه مباهات است.
در بخش دیگری از پیام وزیر امور خارجه ظرفیت بی‌شمار اصفهان در ابعاد مختلف اقتصادی، صنعت و کشاورزی، گردشگری و صنایع دستی مطرح شد.
معاون وزیر امور خارجه با اشاره به وجود یک‌سوم صنایع دستی جهان در اصفهان، شهرت اصفهان به شهر جهانی صنایع دستی را بی‌بدیل خواند.
صابری در ادامه خواندن پیام، به تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی که اصفهان در دوره‌های مختلف تاریخی ازجمله نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی تجربه کرده و در ۸ سال دفاع مقدس پیشتاز بوده و بهترین فرزندان خود را به این سرزمین تقدیم کرده است، اشاره کرد و حفظ اصالت و احیای فرهنگی و تاریخی اصفهان را راهگشای بسیاری از مشکلات اصفهان
دانست.
ظریف در پیام خود ویژگی‌های منحصربه‌فرد اصفهان را حاصل سرمایه‌های اجتماعی و انسانی این شهر و ثمره مجدانه بزرگان علم و دانش و هنر بیان و مهم‌ترین دغدغه مسئولان کشوری و استانی را حفظ این شهر و تداوم این موارد مطرح کرد.
در پیام ظریف، توسعه دیپلماسی شهری و تعاملات دانشگاهی در اصفهان، زمینه‌ای برای تقویت صلح و دوستی اعلام شد و اینکه وزارت امور خارجه با تقویت نمایندگی‌های خود در استان اصفهان در توسعه روابط بین‌الملل و پیشرفت اصفهان، مشارکت فعال خواهد داشت.
جهان ایرانی در اصفهان جهانی
قدرت‌الله نوروزی، شهردار اصفهان، در بیان علت نکوداشت روز اصفهان، از دو ویژگی ابتهاج و افتخارآفرینی برای بشر و هویت مبتنی بر معنا سخن راند که اصفهان در جهان موقعیت خود را این‌گونه تعریف کرده است و خاطرنشان کرد: ما وظیفه داریم این شهر را به طور شایسته پاس بداریم و نکوداشت اصفهان، وظیفه اخلاقی همه ایرانیان و جهانیان است.
شهردار اصفهان با بیان آنکه جهان ایرانی را در اصفهانی جهانی می‌توان شناخت و اصفهان در سایه پاسداری از میراث خود می‌تواند ارزش تکثیر و تکثر پیدا کند، از دستاوردهای مدنی، خلاقیت‌های هنری و عظمت معماری منحصربه‌فرد و شهرسازی اصفهان در طول تاریخ و ویژگی اسطوره‌ای آن صحبت کرد و افزود: روز اصفهان، امکانی همگرایانه را برای ساماندهی شهری خلاق پدید می‌آورد.
وی استقرار اصفهان در مسیر جاده ابریشم و توانایی گفت‌وگو در عرصه بین‌المللی را این‌گونه توصیف کرد که جهانی را می‌توان در جام جهان‌بین اصفهان دید و خواند.
در ادامه، سفرای خارجی و شهردار اصفهان، پیام‌های تبریک خود را به مناسبت روز اصفهان در کاشی‌هایی که یکی از نمادهای هنر اصفهان هستند، نگاشتند. در این مراسم، از تمبر یادبود روز نکوداشت اصفهان رونمایی شد.