تابش خبر داد:

حضور توانخواهان در جشنواره بین المللی فیلم های کودکان

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: در جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان، نقش و سهمی به جامعه معلولان اختصاص داده شده که امیدواریم شاهد حضور توانخواهان و معلولان در این رویداد باشیم.

حضور توانخواهان در جشنواره بین المللی فیلم های کودکان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل ازسازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، در حاشیه برنامه “فراتر از هنر” با محوریت عصرگاهی با نای و نوای هنرمندان معلول که در عمارت هنرمند برگزار شد، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: بایستی با تمرکز بر معلولان هنرمند یکسری اقدامات در اماکن فرهنگی هنری انجام دهیم و با فرهنگ سازی درست برای معلولان و توانخواهان تدابیری به لحاظ معماری، فیزیکی و سطح دسترسی آنها به اماکن فرهنگی هنری بیندیشیم تا بتوانند جزئی از مصرف کنندگان محصولات فرهنگی باشند.

وی افزود: برخی نیم نگاهی به این موضوع دارند که معلولیت محدودیت است، البته باید گفت که این موضوع تنها به لحاظ ظاهری وجود دارد یعنی معلولان به لحاظ ظاهری یکسری محدودیت هایی در مقایسه با دیگر افراد دارند، اما انسان از یکسری احساسات و توانایی های درونی و ذاتی تشکیل شده که جامعه معلولین نیز در همه جوامع برحسب ذات و خصلت خود توانمندی و یا هنری را در خود پرورش می دهند.
وی با اشاره به استفاده ظرفیت های معلولان در اماکن و رویدادهای هنری گفت: ما سعی کرده ایم که در جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان نقش و سهمی را به جامعه معلولان اختصاص دهیم و طبق برنامه ریزی های انجام شده امیدواریم شاهد حضور توانخواهان و معلولان در این رویداد باشیم.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ادامه داد: طی دوسال گذشته در تهران و در برخی مراکز استان ها طرح “سینما اشاره” به اجرا در آمده که زمان هایی به توانخواهان و از جمله ناشنوایان اختصاص می دهد تا بتوانند فیلم های درحال اکران را در کنار خانواده خود و با استفاده از زبان اشاره تماشا کنند.
تابش با بیان اینکه نهادهای فرهنگی و عمومی باید تدابیری بیندیشند که سطح دسترسی معلولان به فضاهای فرهنگی هنری افزایش پیدا کرده و زمینه استفاده آنها از محصولات فرهنگی هنری بالاتر برود، تصریح کرد: هنرمندانی که جزو جامعه معلولان هستند باید بتوانند آثار خود را عرضه کرده و مردم هم بتوانند از این آثار استفاده کنند که این دو مورد باید موازی با هم و همراه با فرهنگ سازی پیگیری شود تا بتوانیم در جامعه‌مان سهم بیشتری به معلولان در فعالیت های فرهنگی هنری اختصاص دهیم.
گفتنی است؛ برنامه ویژه عصرگاهی با نای و نوای هنرمندان معلول با عنوان “فراتر از هنر” از سوی عمارت هنرمند وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان برگزار شد.