پیشخوان » تولیدی » یادداشت میهمان
کد خبر : 984316
یکشنبه - 30 آذر 1399 - 07:35
یادداشت/

حضرت زینب(س) قهرمان مدیریت جنگ نرم

پنجم جمادی الاول سالروز ولادت با سعادت عقیله بنی هاشم زینب کبری و روز پرستار را تبریک عرض می کنیم. بدین مناسبت از مبارزات حضرتشان درس می گیریم.

حضرت زینب(س) قهرمان مدیریت جنگ نرم

 پایگاه خبری ربیع/ صدیقه ایروانی

پنجم جمادی الاول سالروز ولادت با سعادت عقیله بنی هاشم زینب کبری و روز پرستار را تبریک عرض می کنیم. بدین مناسبت از مبارزات حضرتشان درس می گیریم. نهضت و قیام امام حسین (ع) آغاز یک مبارزه تمام عیار بود، این مبارزه با هدایت  حضرت زینب در مسیر واقعی‌اش قرار گرفت، برای حفظ ماهیت یک قیام ،پشتوانه‌ای قوی و برانگیزنده لازم است و سفیر کربلا سعی کرد مبارزاتش را بر اصولی تغییرناپذیر که از مبانی قرآن و سنت نبوی سرچشمه می‌گرفت، مبتنی سازد. قیام عاشورا حرکتی اتفاقی و متعلق به یک زمان و مکان نبود(کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا) بلکه با مقدمه‌ای روشن، از زمان رسول خدا (ص) و بخصوص بعد از رحلت پیامبر (ص) و اعلام جانشینی حضرت علی (ع) و بعد از آن با اسارت حضرت زینب (س)، قیام مختار و بیان امامان دیگر درباره علل و انگیزه‌های انقلاب حسینی، ادامه پیدا کرد و همچنان تداوم داشت. عاشورا محملی بود برای آنکه نیروهای بی‌حد و حصر زینب کبری(س) آزاد شود، شیرزن کربلا رسالت نبوی را ادامه دهد و پیام عاشورا را به گوش جهانیان برساند. خطبه کوبنده آن زن قهرمان  کل دنیا را در طول تاریخ تحت تاثیر قرار داده است، آنگاه که در مجلس ابن زیاد در کوفه، خطبه کوبنده و غرایی ایراد کرد، در نظر دوست و دشمن، گویی امام علی (ع) در وجود او حلول کرده بود و به راستی آیا کسی در آن بحبوحه غیر از زینب کبری می‌توانست چنین خطابه‌هایی آتشین و متقنی در رد خلافت خلفای جور و تائید اهل بیت بگوید؟ روز عاشورا با آن مصائب به اتمام می رسد و از یاران امام کسی باقی نمانده است اکنون نوبت زینب کبری است که نهضت حسینی را مدیریت کند و از خون شهدای کربلا پاسداری نماید او در ورای مصیبت‌های عاشورا وظایف سنگینی به دوش داشت که به زیباترین صورت به منصه ظهور رساند و اجازه نداد تا تبلیغات منفی امویان درباره خط سرخ حسینی اثرگذار باشد و تمام این توطئه‌های دشمن را خنثی کرد در واق سفیر عاشورا با جنگ نرم دشمن قهرمانانه به مقابله بر خاست و شواهد دیروز و امروز و بقای قدرتمندانه اسلام نشان از پیروزی آن شیر زن تارخ اسلام است. تشریح واقعه کربلا در مسیر و افشای اسرار عاشورا مدیریت تهاجم نرم زینب علیه بنی امیه و دشمنان اهل بیت رسولخدا(ص) است که بزرگتریت مدیریت جنگ نرم محسوب می گردد که یک زن در آن شرایط عهده دارشد و سر بلند بیرون آمد و جاودانه ماند.خطابه‌های کوفه و شام نشانگر جلوه‌ای از فصاحت این بانو است که بدون سابقه فکری و با آن همه رنج و مصیبتی که دیده با آرامش کامل ایراد کرده است و دشمنان را نه در آن زمان که در همه زمانها به حیرت واداشته است.

زینب در حال تشنگی، گرسنگی، خستگی اسارت و از نظر روانی داغدار، آواره و تحقیر شده با کسانی سخن می‌گوید که نه تنها با او هماهنگ نیستند بلکه حتی سنگ و خاکروبه بر سر او ریخته‏اند، با این حال صدای زینب بلند می‏شود که «ای مردم کوفه! ای نیرنگ‌بازان و بی‌وفایان…» سخنان زینب علیهاالسلام چنان بود که وجدان خفته مردم را بیدار کرد و صدای گریه از زن و مرد و پیر و جوان و خردسال بلند شد و حرکت نرم دشمن را که در پس جنگ سخت داشتند ناکام گذاشت و با حرکت انقلابی اش همه مردم را تحت تاثیر قرار داد بطووریکه مرد و زن می گریستند و خود ر ا مواخذه می کردند.زینب در خطبه هایش به صورت سلسله‌وار سخن می گفت، یعنی محتوا و مضمون سخنان خود را به آیات کتاب خدا، احادیث جدش پیامبر (ص) و پدرش امام علی(ع) و پس از آن به وقایع تاریخی مستند می‌کند، در خطبه‌ها، خطاب به شاهان و سران دستگاه یزید به آیه قرآن استناد می‌کند.حضرت زینب (س) خطبه‌ای را در شام و در مجلس یزید و در بین کارگزاران حکومتی او ایراد کرد، در این خطبه بر خلاف خطبه کوفه که مخاطب آن به طور مستقیم مردم بودند، به یزید حمله می‌کند و تصویری از نبرد حق و باطل و رویارویی خاندان نبوت با خاندان اموی ارائه می‌کند، زینب کبری (س) در این خطبه نهضت حسینی را به کمال رساند و اصول مبارزاتی و انقلابی قیام عاشورا را برای جهانیان تبیین کرد، خطبه‌ای که در واقع متمم نهضت امام حسین (ع) است.آری، حضرت زینب قهرمان مدیریت جنگ نرم و جاودانه ترین مبارز انقلاب امام حسین علیه السلام است.