اجتماعی » پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1019280
چهارشنبه - 29 تیر 1401 - 17:20

حرمت شکنی در زندگی زناشویی ممنوع!

در زندگی همه زوجین همواره جر و بحث وجود دارد و دلیل آن هم این است که هر شخصی به هر حال عقیده و ایده و احساسات خاص خود را دارد و این امر بسیار طبیعی است که بین زوجین بحثی پیش بیاید

حرمت شکنی در زندگی زناشویی ممنوع!

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، ،اما آنچه اهمیت دارد این است که اگر در خلال این بحث ها پرده‌های حرمت بینشان فرو ریزد، در حقیقت بنای زندگی زناشویی‌شان با خطر زوال ،سستی و انهدام مواجه می‌شود و مانند یک غده سرطانی ریشه زندگی را نابود می کند.

در این رابطه یک روانشناس می گوید وقتی حرمت بین زن و شوهر در رابطه زناشویی شکسته می شود این بی احترامی ها می تواند رابطه بین زوجین را سست کرده و به مرور زمان به طلاق و جوایی منجر شود.

به گفته دکتر محمد ابراهیم تکلو فحاشی، بی حرمتی، تحقیر و توهین به همسر و نزدیکان او از جمله خط قرمزهای رابطه زناشویی است که می‌تواند با توجه به تعداد دفعات تکرار و فراوانی عبور از این خط قرمزها و نیز تیپ روانی و شخصیتی زوجین، اثرات مخرب و منفی خود را بر رابطه بگذارد.

وی با افزودن این نکته که اساسا در یک رابطه زناشویی درست که زوجین مهارت حل مساله و گفتگو کردن را بلد باشند، نباید اختلافات به مرحله دعوا و درگیری بین زوجین بیانجامد؛ “مهارت گفت‌وگو” را از جمله اصلی ترین مهارت‌های لازم برای آغاز زندگی مشترک دانست و تصریح کرد: در رابطه زناشویی باید زوجین مهارت گفت‌وگو کردن و حل مساله را بلد باشند تا کار به دعوا نرسد.

تکلو معتقد است که زن و شوهر باید توانایی بیان درست مساله‌ای که نسبت به آن دلخور و ناراحت هستند را بلد باشند تا در صورت بروز ناراحتی، مساله را با کلامی درست برای همسر خود بیان کنند.

زمانی که دلخوری ها از سوی یکی از زوجین بیان نشود می تواند به خشم انفجاری منجر شود و شخص پس از انباشته شدن این خشم درونی آن را با فحاشی ،توهین،پرتاب کردن وسایل و حتی کتک کاری از سوی هر دو نشان دهد.

و حتی اگر هر کدام پس از آرام شدن و پشیمانی  طرف مقابل عذرخواهی کند ممکن است بعد از شکسته شدن حرمت ها بین یکدیگر ،دیگر شرایط به گذشته برنگردد و سردی و بی تفاوتی بین آن ها به وجود بیاید و حتی مسکنی همچون گذشت زمان نیز برای رفع این مشکل کارساز نباشد.

بنابراین زن و شوهر اگر به هنگام عصبانیت نمی توانند خشم خود را کنترل کنند و رفتارهای ناسازگارانه از خود بروز می دهند بایستی با یک مشاوره این مشکل را ریشه یابی کرده و درمان کنند.فراموش نکنیم زندگی زناشویی همیشه به مراقبت و رسیدگی نیاز دارد.

نجمه کریمیان