تازه های تکنولوژی » فناوری و ارتباطات » گوشی های هوشمند
کد خبر : 283934
دوشنبه - 10 اردیبهشت 1397 - 18:07

حجم حافظه رم گوشی‌ها درگذر زمان چه تغییری کرده است؟

گاهی اوقات سازندگان با گفتن اعداد و ارقام دست به فریب مشتریان می زنند، مثلا در مورد حافظه به ندرت به eMMC یا UFC بودن آن اشاره می کنند که تفاوت بسیار زیادی در کارایی ایجاد می‌کند

حجم حافظه رم گوشی‌ها درگذر زمان چه تغییری کرده است؟

به گزارش پایگاه خبری ربیع، گاهی اوقات سازندگان با گفتن اعداد و ارقام دست به فریب مشتریان می زنند، مثلا در مورد حافظه به ندرت به eMMC یا UFC بودن آن اشاره می کنند که تفاوت بسیار زیادی در کارایی ایجاد می‌کند. همچنین در مورد حافظه رم نیز به LPDDR4 بودن یا نبودن، چند کاناله بودن و سایر فاکتورها اشاره چندانی نمی‌کنند.

درعوض هرگاه صحبت از حافظه رم دستگاهی می شود میزان حجم حافظه رم به‌رخ کشیده می‌شود. با نگاهی به میانگین میزان حافظه رم اسمارت‌فون‌ها می‌توان دریافت میزان حافظه‌ رم‌ها رو به‌ رشد است. همچین روند این رشد هم درحال سرعت گرفتن است و اگر نگاهی حجم حافظه رم گوشی ها در سال ۲۰۱۵ بیاندازید، متوجه نبرد سازندگان بر سر میزان رم خواهید شد، نبردی که نتیجه آن جهش های دو گیگابایتی در حافظه های رم است.

اما آیا این نمودار نشان دهنده رشد دائمی رم است؟ مسلماً خیر. برابر بودن بیشترین مقدار حافظه در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ امری اتفاقی نیست. هرچند هنوز کمتر از نیمی از سال ۲۰۱۸ گذشته اما دلایل دیگری نیز وجود دارند. پرچمداران امروزی که دارای بیشترین مقدار حافظه رم هستند، از تراشه های منطبقف بر استاندارد LPDDR4 بهره می گیرند. این استاندارد ظرفیت حافظه را دوبرابر نسل سوم کرده و امکان استفاده از ۸ تراشه ۱ گیگابیتی را فراهم‌کرده است. ظرفیت های بالاتر معمولاً از کنار هم قرار‌گرفتن چندین تراشه در یک پکیج به دست می آیند.

هیچ‌کدام از تولیدکنندگان حافظه‌های LPDDR4 در حال حاضر ظرفیت بالاتر از ۸ گیگابایت تولید نکرده اند، پس برای مدتی شاهد حفظ همین مقدار در اسمارت های پرچم‌دار خواهیم بود. پرچم‌دار های امسال با حافظه های بهبود یافته‌ LPDDR4X عرضه خواهند شد که دارای مصرف انرژی بهینه تر و پهنای باند بیشتری است.

شرکت های سامسونگ و SK HYNIX در سال ۲۰۱۷ شروع به ساخت تراشه های LPDRR4X کرده اند، پس تا مدت زیادی نباید منتظر حافظه های نسل پنجمی بود. علاوه بر این پردازنده اسنپ دراگون ۸۴۵ حداکثر از ۸گیگابایت حافظه رم پشتیبانی می کند. لپ‌تاپ‌ها نیز با همین مشکل دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند که صرفاً به خاطر عدم پشتیبانی پردازنده های موبایل اینتل از حافظه های رم بالاتر از۱۶ گیگابایت است .در حیفیت علت آن ترغیب خریداران برای خرید سری های بالاتر اینتل است.