سینما، تئاتر و تلویزیون » هنر
کد خبر : 654611
سه شنبه - 7 اسفند 1397 - 12:24
در نشست رسانه‌ای جشنواره پویانمایی اعلام شد

جشنواره‌ای ۲۲ ساله با دبیر ثابت/ حضور ۳۰ مهمان خارجی در بازار فیلم

به گفته رییس یازدهمین جشنواره پویانمایی تهران، این دوسالانه ۲۲ سال قدمت دارد و مهمترین ویژگی آن ثابت بودن کادر اجرایی و دبیر جشنواره است. وی معتقد است کودکان، مخاطب جشنواره پویانمایی تهران نیستند.

جشنواره‌ای ۲۲ ساله با دبیر ثابت/ حضور ۳۰ مهمان خارجی در بازار فیلم

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از  فارس، نشست رسانه‌ای یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران با حضور محمدرضا کریمی صارمی دبیر جشنواره و حسین ربانی غریبی معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پیش از ظهر امروز در کانون برگزار شد. این جشنواره از ۱۲ تا ۱۶ اسفند در سراسر کشور برگزار می‌شود. آثار هنرمندانی از ۸۳ کشور در این رویداد حضور دارند.

* رویدادی ۲۲ ساله با دبیر ثابت
ربانی در ابتدای این نشست گفت: دوسالانه انیمیشن کانون ۲۲ سال قدمت دارد. این جشنواره ویژگی‌هایی منحصر بفرد در کشورمان دارد و مهمترین آن ثابت بودن کادر اجرایی جشنواره است.

وی خاطرنشان کرد: کودکان مخاطب جشنواره پویانمایی تهران نیستند، چون الان پروژهای انیمیشن مخاطب سنی به معنای کلاسیک ندارند.
رییس یازدهمین جشنواره پویانمایی تهران افزود: جشنواره امسال با محوریت اقتصاد انیمیشن برگزار می‌شود و ۲۲ سال قدمت دارد. برای هنر-صنعت انیمیشن، پس از تولید نیازمند برنامه‌ریزی هستیم. در جهان حدود ۳۰۰ عنوان برای شخصیت‌های یک فیلم انیمیشن برنامه‌ریزی می‌شود.
معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: در حوزه آموزش‌های حرفه‌ای نیازمند بازنگری در دوره‌ها و افزایش آموزشگاهها هستیم. تکنولوژی‌ها هم به نوآوری نیاز دارد.
ربانی افزود: ذائقه مخاطب امروز سینما تغییر کرده، اکران به بازیگران فیلم و میزان فروش منوط است و سینمای کودک و نوجوان به حاشیه رفته، موضوعی که همه دلسوزان نسبت به آن معترض هستند.
معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: جشنواره پویانمایی تهران بیش از اینکه جشنواره باشد، یک گردهمایی برای جامعه انیمیشن کشور است و بیش از ۵۰۰۰ هنرمند در این رویداد حضور دارند.
وی خاطرنشان کرد: «پیچینگ» برای این رویداد پیش‌بینی شده و با توجه به افزایش نرخ ارز، تولید انیمیشن در ایران با سرمایه‌های خارجی بسیار مقرون به صرفه است.
به گفته ربانی، امسال برای نخستین بار نیمی از هزینه‌های جشنواره را سازمان سینمایی بر عهده گرفته است. امیدواریم تفاهم ما با سازمان سینمایی در سال‌های بعد هم ماندگار باشد تا بتوانیم برنامه‌های بلندمدت داشته‌باشیم.
معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: امسال ۳۵ درصد افزایش استقبال در میان ثبت‌نام کنندگان داشتیم.
رییس یازدهمین جشنواره پویانمایی تهران گفت: در حوزه تبادل فرهنگی باید ارتباطمان را با دنیا حفظ کنیم تا نتوانند به جهان القا کنند ما منزوی هستیم. ضمن اینکه می‌توانیم جذب سرمایه‌های خارجی هم داشته باشیم.

* حضور ۳۰ مهمان خارجی در بازار فیلم
کریمی صارمی هم در این نشست گفت: داوری آثار شب گذشته به پایان رسید و داوران خارجی جمعه به ایران می‌آیند و امیدواریم داوری آثار بخش بین‌الملل تا سه شنبه تمام شود.
وی ادامه داد: امسال ۱۲۰۰ اثر در بخش بین‌الملل حضور دارد و کار داوری بسیار دشوار است. «مایکل دودوک» کارگردان اسکاری هم از جمله داوران این رویداد است.
به گفته دبیر جشنواره پویانمایی تهران، امسال مروری بر آثار مجارستانی ها خواهیم داشت. ۸ مهمان از این کشور داریم که هزینه‌ها توسط خودشان انجام گرفته است.
با همکاری حوزه هنری و معاونت علمی ریاست جمهوری برای نخستین بار رویداد پیچینگ را داریم.
کریمی صارمی درباره بازار فیلم هم گفت: ۲۲ غرفه و ۳۰ مهمان خارجی خریدار و فروشنده داریم که در پاویون مستقر هستند و هنرمندان می‌توانند به آنها مراجعه کنند. طبق هماهنگی‌ها ۱۳ رایزن فرهنگی هم از بازار دیدن خواهند کرد.

وی گفت: پایان‌نامه‌های برتر هم داوری شدند و از ۱۴۴ پایان‌نامه، ۶ پایان نامه به مرحله نهایی رسید و ان‌شاءاللهاثر برنده به تألیف کتاب ختم می‌شود.
به گفته دبیر جشنواره پویانمایی تهران، تمام نشست‌های تخصصی جشنواره از طریق سایت آپارات قابل مشاهده خواهد بود.
وی درباره آمار ثبت نام کنندگان گفت: تاکنون ۵۰۰۰ کارت حضور صادر شده است و امیدوارم به مرز ۷۰۰۰ شرکت‌کننده در جشنواره برسیم.
کریمی صارمی درباره جداسازی بخش ویژه تولیدات دینی و ارزش‌های انقلاب اسلامی گفت: این دوره از ۴ دوره قبل جدا شده، چون محتوای آن برای داوری متفاوت است.
دبیر جشنواره پویانمایی تهران درباره ممیزی احتمالی انیمیشن‌های خارجی حاضر در جشنواره گفت: آن‌ها جشنواره ما را می‌شناسند و اگر نیازی به سانسور باشد، مجوزش را از آن‌ها می‌گیرند، چون آنقدر فستیوال تهران را دوست دارند که قواعد آن را می‌پذیرند.
کریمی صارمی افزود: افتخار بزرگی برای ماست که تکنیکال بودن ما را پذیرفته‌اند و طی ۱۰ سال به جایی رسیده‌ایم که برای مشارکت سراغمان آمده‌اند؛ اتفاقی که در سینمای زنده ایران کمتر رخ داده است.
دبیر جشنواره پویانمایی تهران گفت: برایم مهم نیست که سال آینده دبیر باشم یا نه، اما قطعا کنار آن هستم و کمک خواهم کرد.

انتهای پیام/