سینما، تئاتر و تلویزیون » هنر
کد خبر : 586848
سه شنبه - 4 دی 1397 - 16:02
نشست جشنواره مردمی عمار در حال برگزاری است

جای خالی زیبایی‌های علم و متخصصان در فیلم‌های ایرانی/ رونمایی از ۲ کتاب پیشرفت‌های علمی رویان

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار گفت: در همه دنیا بخش مهم سینما به انعکاس زیبایی‌های علم اختصاص دارد آیا واقعا متخصصان ایرانی حق ندارند از سینما این سوال را مطرح کنند که چرا سهمی از سینما ندارند؟

جای خالی زیبایی‌های علم و متخصصان در فیلم‌های ایرانی/ رونمایی از ۲ کتاب پیشرفت‌های علمی رویان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از  فارس، دومین نشست خبری نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، امروز -سه‌شنبه، ۴ دی ماه- در پژوهشگاه رویان آغاز شد.

در این نشست که اهداف و برنامه‌های نهمین دوره این جشنواره اعلام می‌شود، نادر طالب‌زاده، دبیر، وحید جلیلی، مسئول شورای سیاست‌گذاری و سیدرسول منفرد، دبیر اجرایی این جشنواره حضور داشتند.

در ابتدا وحید جلیلی رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره با تشکر از دکتر شاهوردی رئیس پژوهشگاه رویان گفت: درود بر روح مرحوم کاظمی آشتیانی مؤسس این مجموعه و دیگر شهدای گرانقدر آن می‌فرستیم که عمرشان را در راه پیشرفت ایران گذاشتند. به همین دلیل بحث را با خود مؤسسه رویان آغاز می‌کنیم.

پس از آن شاهوردی در سخنانی گفت: پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی مولود انقلاب است و همین جا یادی از زنده یاد آشتیانی کنیم که نزدیک سالگرد فوت ایشان نیز هست. رهبر انقلاب از دکتر کاظمی به عنوان رویش مجدد انقلاب و فردی موثر یاد کردند.
وی اظهار داشت: این پژوهشگاه اکنون براساس نیازهای جامعه ایجاد شده که اگر در این زمینه قدم برنداشته بودیم خیلی وابسته بودیم.

شاهوردی با بیان اینکه این پژوهشگاه فضاهای جدیدی جلوی چشم جوانان باز کرد ، افزود: در بحث سلول های بنیادین از تولید تا کاربرد علم در رویان همه چیز قابل مشاهده است.
وی در پایان گفت:  یاد و خاطره دکتر کاظمی امسال با فیلم هایی که در جشنواره عمار اکران میشود زنده خواهد شد امیدوارم درباره زندگی و کارهای علمی ایشان نیز به عنوان الگو کارهای تصویری انجام شود.

**جای خالی زیبایی‌های علم و متخصصان در فیلم‌های ایرانی

وحید جلیلی با بیان اینکه در دفتر مطالعات انقلاب یک پروژه تاریخ شفاهی به ثمر رسیده که تا دهه فجر منتشر می‌شود، توضیح داد:  دو کتاب پیشرفت‌های علمی رویان یا عنوان «داستان ‌آینده» که روایت تحقیقات سلول‌های بنیادین و دوم «سلول‌های بهاری» که بخش دیگر تلاش های دانشمندان است تدوین و رونمایی خواهد شد.

وی در ادامه گفت: ما یک جستجو در اینترنت کردیم درباره عکس العمل هالیوود نسبت به توسعه علمشان چه بوده که دیدیم بیش از سیصد فیلم درباره پیشرفت‌های علمی شان صورت گرفته و این سوای تحقیقاتشان است. جشنواره عمار یکی از وطایفش این است که نشان دهد در ایران چه فیلم‌هایی ساخته نمی‌شود و خلاء آن وجود دارد.

وی یاداور شد: در همه دنیا بخش مهم سینما به انعکاس زیبایی‌های علم اختصاص دارد آیا واقعا متخصصان ایرانی حق ندارند از سینما این سوال را مطرح کنند که ده‌ها سال در آزمایشگاه‌ها کار و پیشرفت می‌کنند اما سهمی از سینما ندارند؟ آیا موسسه رویان چنین حقی ندارد؟

در ادامه نشست طالب زاده دبیر جشنواره بااشاره به اینکه هر سال پیشرفت‌های عمار بیش از قبل می‌شود، افزود: مستندات کاربری خیلی قوی دارند و می‌توانند به قانون تبدیل شوند و اصلاح جامعه را در پی داشته باشند.
وی درباره مستندات مرتبط با آفریقا گفت: الان شبکه‌های بی بی سی و سی ان ان خیلی بر آفریقا حتی جنبه‌های سرگرم کننده آن تأکید دارند. متاسفانه خیلی ما به این قاره مستضعف توجه نداریم.
وی یادآور شد: ما امسال از شیخ زکزاکی فیلمی در جشنواره داریم که خیلی مهم است و نشان می‌دهد مردمشان چقدر گشایش نسبت به اسلام دارند. این مرد بزرگ در ایران درس خواند و گفت میلیون‌ها نفر می‌توانند به اسلام روی آوردند.

**تجلیل از شیخ زکزاکی در جشنواره عمار 

سپس جلیلی عنوان کرد: یکی از موارد تجلیل از جشنواره امسال تجلیل از شیخ زکزاکی بعنوان نماینده اسلام ناب خواهد بود. وی یک شهرک سینمایی و فیلم سینمایی در آفریقا ساخته است.او ملقب به امام خمینی آفریقا است. اکثر بازیگران اصلی این فیلم اکنون به شهادت رسیده‌اند و از این جهت فیلمش را پخش و برای اولین بار رونمایی خواهیم کرد.
وی در ادامه گفت: سالها قبل رئیس دولت اصلاحات پس از هشت سال به آفریقا رفت و بعد از برگشت اذعان کرد که کاش زودتر به این سفر رفته بود چرا که جای زیادی برای توسعه روابط دارد.
جلیلی توضیح داد: بخش دیگر تجلیل‌ها در اختتامیه به تجلیل از سیروس مقدم کارگردان پایتخت می‌رسد در افتتاحیه هم تجلیل از هم آواز طوفان یکی از رویش‌های موسیقی انقلاب حامد زمانی خواهد بود بخش دیگر هم در بزرگداشت چهل سالگی انقلاب نگاه به آینده است.

جلیلی در ادامه مراسم با اعتراض از صدا و سیما و عدم حمایت از کارهای محتوایی انقلاب و دادن تریبون به دیگران گفت: صداوسیمای ما همان است که بهترین فیلم‌های انقلاب چون به وقت شام را حمایت نکرد. صدا و سیما از ما توقع دارد که مستنداتمان را رایگان یا با نام تهیه‌کنندگی صدا و سیما ارائه کنیم اما این امکان ندارد. اگر سینمای ما فقط فرم است پس کل سینما را تخته کنیم چون همه سرگرمی است.

جلیلی گفت: جشنواره عمار می‌گوید یک سری محتواها بایکوت شده است اینطور که صدا و سیما می‌گوید ما هم نباید راجع به مدافعان حرم فیلم بسازیم. جشنواره عمار سانسور شکن است یک سانسور جدی الان در فضای ماست. ما امروز در سلول‌های بنیادین چند کشور برتر هستیم اما ما تا الان کوچکترین توجهی به این امر نداشتیم. جشنواره عمار آمده تا این سوالات را در اختیار افکار عمومی بگذارد. من برایم واضح است که به‌زودی در سال‌های جدید جریان ایجاد فیلمسازان حزب اللهی ایجاد می‌شود. اگر بیخود و بی‌جهت بسازیم بهترین فیلم می‌شویم اما اگد قلاده‌های طلا بسازیم مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

در بخش دیگری از مراسم، منفرد نیز گفت: زمان‌بندی جشنواره مراسم افتتاحیه یکشنبه ۹ دی در فرهنگسرای بهمن خواهد بود.  برگزاری اکران‌های مرکزی را از  ۱۰ دی ماه در سینما فلسطین هر روز ساعت ۱۰:۳۰ صبح تا ۲۲:۳۰ خواهیم داشت. سانس ۱۰:۳۰ صبح برای کودک و نوجوان است. این بخش در دوره قبل تجربه شد و امسال هم درخواست داشتیم.

وی افزود: اکران‌های بعد از ظهر از ساعت ۱۳ در قالب شش سانس خواهد بود و مراسم اختتامیه هم ۲۰ دی برگزار خواهد شد. یکی از بخش‌های امسال نیز فیلم‌های سفارشی است که در فراخوان اعلام شده است. امسال در این بخش استقبال خوبی داشتیم.

منفردا اظهارداشت: ۱۳۱ فراخوان از داخل و ۴۵ فراخوان از مردم خارج از کشور برای ایده‌پردازی و سوژه‌یابی و پرداخت جوایز مادی و معنوی داشتیم. مجموع جوایز نقوی فراخوان‌ها رقم ۶۱ میلیون و ۳۰۹ هزار و جایزه فراخوان از دویست هزار به بالا داریم. یک سری جوایز هم غیر نقدی است که ارزش ریالی آن ۱۳۴ میلیون است. امیدواریم در دوره بعدی خود مردم اهدا کنند و همین الان هم جوایز خیلی کمتر از جوایز اشلی نباشد.

اردستانی نیز در ادامه گفت: به نظر من جشنواره عمار در موارد زیادی کمک به اماتورها می‌کند و به نمایندگی از دوستان فیلمسازم اعلام می‌کنم که اگر گروهی بخواهند برای پیش تولید تا پس تولید هر کار انقلابی فعالیت کنند حمایت می‌کنیم تا در عرصه انقلاب فعالیت داشته باشند.

وحید جلیلی شروع کلاس‌های استاد طالب زاده ک دعدعه همیسگی او بود بخاطر یک دوره ممتد اموزشی ک کلید زدند و ده ها نفر از مستندسازان جوان و اماتور رو انوزش دادند تا الان استفاده ب تازگی دوره جدید اوهم شکل ک درباره اش صحبت میکننو
طالب زاده درباره این دوره کارگاهی گفت: اولین جلسه شنبه پیس برگزار شو گروه عمار در شبکه افق ترکیبی از دانشحویان فیلنسازان عمار که پخش شده جوایزی گرفتند به‌علاوه فیلمسازان دیگر از تلویزیون که کارشان روی آنتن است این کارگاه برای کسانی است ک فیلمساز هستند بررسی آثار برجسته مستند و داستانی کار کارگاهی است این گروه همه فیلمسازند  و فرصت مرور تکنیک خواهد بود. یک گروه از حوزه اصفهان می‌آیند و در آینده از یمن هم خواهند آمد و این تجربه که ما موظفیم برگردیم و کار کنیم پیش نیامده بود.

انتهای پیام/