اجتماعی » بهداشت و سلامت
کد خبر : 1045599
یکشنبه - 8 مهر 1403 - 12:53

ثبت ۱۳ مورد فوت ناشی از بیماری هاری در سال جاری

رئیس اداره بیماری‌های منتقله از حیوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ثبت ۱۳ مورد فوتی ناشی از بیماری هاری در کشور طی سال جاری خبر داد.

ثبت ۱۳ مورد فوت ناشی از بیماری هاری در سال جاری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از وبدا، محمدرضا شیرزادی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، هاری ۱۳ فوتی در هشت استان کشور (خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، مازندران، خوزستان، کرمان، یزد، آذربایجان غربی و البرز) برجای گذاشته است که سه نفر از این افراد، اتباع افغانستانی (دو مرد و یک زن) و از ۱۰ ایرانی فوت شده نیز پنج مرد و پنج زن بوده‌اند.

وی افزود: ۱۲ مورد از فوتی‌های کشور در سال ۱۴۰۳ بر اثر هاری توسط سگ گزیدگی و یک مورد توسط روباه گزیدگی صورت گرفته است، از ۱۲ مورد سگ گزیدگی نیز هفت مورد توسط سگ‌های ولگرد، یک مورد سگ نگهبان رها شده، دو مورد سگ‌های بلاصاحب و دو مورد توسط سگ‌های گله بوده است.

رئیس اداره بیماری‌های منتقله از حیوان وزارت بهداشت تصریح کرد: در کل طی سال ۱۴۰۳ تاکنون ۴۵۲ هزار و ۱۷۸ مورد حیوان گزیدگی در کشور رخ داده که ۱۳ مورد فوتی داشته است، در سال ۱۴۰۲ بالغ‌بر ۳۸۶ هزار و ۵۲۱ مورد حیوان گزیدگی داشتیم که ۱۷ فوتی بر جای گذاشت.

شیرزادی ادامه داد: هاری یک مشکل جدی بهداشت عمومی در بیش از ۱۵۰ کشور و منطقه، به‌طور عمده در آسیا و آفریقا است و گزش سگ موجب ۹۹ درصد موارد هاری انسان می‌شود و می‌توان از طریق واکسیناسیون سگ و پیشگیری از گازگرفتگی از آن جلوگیری کرد، اما هنگامی که ویروس، سیستم عصبی مرکزی را آلوده می‌کند و علائم بالینی ظاهر می‌شود، هاری در صددرصد موارد کشنده است.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، سالانه ۵۹ هزار نفر بر اثر هاری در سراسر جهان جان خود را از دست می‌دهند که ۴۰ درصد این آمار مربوط به کودکان زیر ۱۵ سال است.