«تی بی ام» خط ۲ قطار شهری اصفهان در ایستگاه کهندژ مستقر شد

«تی بی ام» قطر ۹.۵ متر مربوط به قطعه دوم خط ۲ قطار شهری، از طریق حمل پس از ورود به اصفهان در کیمیای وطن: ایستگاه کهندژ، شفت ورودی تی بی ام، مستقر شد.

«تی بی ام» خط ۲ قطار شهری اصفهان در ایستگاه کهندژ مستقر شد

به گزارش پایگاه خبری ربیع، «تی بی ام» قطر ۹.۵ متر مربوط به قطعه دوم خط ۲ قطار شهری، از طریق حمل پس از ورود به اصفهان در کیمیای وطن: ایستگاه کهندژ، شفت ورودی تی بی ام، مستقر شد.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، تی بی ام (ماشین حفار تونل) قطعه دوم خط ۲ قطار شهری اصفهان به قطر ۹.۴۳ متر و وزن تقریبی کل قطعات همراه با کشنده و نوار نقاله ۱۲۵۰ تن (در چند بخش) که ارزشی معادل ۲۰ میلیون یورو دارد، از طریق حمل بار ترافیکی وارد شهر اصفهان شد.

این تی بی ام به قیمت حدودی ۲۰ میلیون یورو متعلق به قرارگاه خاتم الانبیاء، پیمانکار حفر تونل قطعه دوم خط دوم حدفاصل ایستگاه کهندژ تا میدان امام علی (ع) (H2-N2) بوده که قرار است طول این ۶.۵ کیلومتر مسیر را حفاری کند. قطعات مختلف تی بی ام در محل شفت ورودی تی بی ام در ایستگاه کهندژ (مدرس نجفی) مستقر شد.

وزن قطعات حمل شده به اصفهان در مجموع حدود ۱۲۵۰ تن بوده که در چندین مرحله وارد اصفهان شد و در روزهای اخیر، کاترهد (تیغه برشی) به سمت اصفهان حرکت کرد و بامداد روز (پنجشنبه) از طریق حمل ترافیکی وارد اصفهان شد. قرار است پس از سرویس (اُورهال) و آماده‌سازی، تی بی ام به طول ۸۵ متر آماده حفاری شود.

نکته قابل توجه اینکه سیستم انتقال مصالح حفاری در این تی بی ام از طریق نوار نقاله صورت می‌گیرد و این موضوع باعث افزایش راندمان حفاری این قطعه خواهد شد.

همزمان با این عملیات، در ایستگاه کهندژ (مدرس نجفی) شفت ورود تی بی ام به ابعاد ۱۱۰ متر در ۲۰ متر، در عمق ۲۵ متری سطح زمین اجرا خواهد شد تا بعد از آماده‌سازی دستگاه، عملیات شروع شود.

قطعه دوم خط ۲ قطار شهری اصفهان از ایستگاه کهندژ آغاز خواهد شد و مسیر ایستگاه‌های شهید خرازی، کاشانی، خلجا، امام حسین (ع)، فلسطین، حافظ و شفت میدان امام علی (ع) در آن قرار دارد.

بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، در این قطعه نیز همچون قطعه نخست، ابتدا ایستگاه‌ها ساخته می‌شوند و سپس تی بی ام وارد ایستگاه‌ها خواهد شد. تفاوت در این است که در حفاری مسیر دارک (شهرک امام حسین (ع)) در شمال شرقی اصفهان تا میدان امام علی (ع)، حفاری از طریق دو تونله با دو تی بی ام به قطر ۷ متر انجام می‌شد اما در قطعه مسیر کهندژ در غرب اصفهان تا میدان امام علی (ع)، حفاری به صورت تک تونله از طریق یک تی بی ام به قطر ۹.۴۳ متر انجام خواهد گرفت.

عملیات عمرانی ایستگاه‌های خط دوم متروی اصفهان از سال ۹۶ آغاز شده و در حال حاضر ایستگاه‌های شهید غفاری، زینبیه، عاشق اصفهانی، مهدیه (عمان سامانی) و لاله در سمت شمال شرق اصفهان در حال اجرا است.

قرار است در ماه‌های آینده، عملیات عمرانی ایستگاه‌های شهید خرازی و کاشانی نیز آغاز شود و تونل‌های دو مسیر، در ایستگاه امام علی (ع) به یکدیگر برسند.