اجتماعی » خواندنی
کد خبر : 262614
چهارشنبه - 22 فروردین 1397 - 12:28

تیکه کلام‌های باحال سریال «پایتخت»؛ اَی خِداااااااا!

مجموعه پایتخت با ۵ سری حضور در سیمای ملی به عنوان پرتکرارترین و البته موفق‌ترین سریال تلویزیونی شناخته می‌شود

تیکه کلام‌های باحال سریال «پایتخت»؛ اَی خِداااااااا!

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از خراسان، مجموعه پایتخت با ۵ سری حضور در سیمای ملی به عنوان پرتکرارترین و البته موفق‌ترین سریال تلویزیونی شناخته می‌شود که توانست در تمام سری‌های ساخت، نظر مخاطبان را به خود جلب کند. سیروس مقدم و تیم همدل و همراهش در هر پنج فصل این سریال توانستند با داستان‌های گاه ساده و بر آمده از دل جامعه و گاه پر مخاطره و کمی غیرواقعی، رضایت مردم را به دست آورند. اگرچه منتقدان به سری پنجم این سریال ایرادات جدی وارد کردند اما بر کسی پوشیده نیست که این سریال با همه کمی و کاستی‌هایش در نوروز ۹۷ پُرمخاطب‌ترین سریال سیمای ملی بود. شاید از آن دست سریال‌ها که شب‌ها مخاطبان را از کوچه و خیابان به خانه می‌کشاند تا پای «پایتخت ۵» بنشینند و روزهای پُرمخاطره خانواده نقی معمولی و همراهانشان را در ترکیه و سوریه دنبال کنند. پایتخت در چهار فصل قبل هم تکیه کلام‌های ماندگاری را از خود به جای گذاشت و در این سری هم با «اَی خِدااااااا» بهتاش توانست باز هم بر سر زبان‌ها بیفتد. مروری بر تکیه کلام‌های این مجموعه در پنج سری ساختش خالی از لطف نیست.
پایتخت یک | این شمالی‌های عزیز
سری اول سریال پایتخت با لهجه‌های شیرین خانواده شمالی داستان، به خودی خود ظرفیت بالایی برای تکیه کلام‌سازی از خود بروز داد. البته خلاقیتی که در نوع کار «محسن تنابنده» وجود داشت کمک می‌‌کرد تا خیلی زود علی‌آبادی‌های داستان با تکیه کلام‌هایشان در دل مردم بنشینند. «نقی… ناهار نخوردمنه»، «حساس نشو حساس نشو»، و «دست بندازم دهنتو جر بدم» بیشترین فراگیری را در میان مکالمه‌های روزانه مردم کوچه و خیابان داشتند.
پایتخت ۲ | بابا پنجعلی و دیگر هیچ
پایتخت ۲ تا حد زیادی مرهون جا افتادن شخصیت بابا پنجعلی (علیرضا خمسه) بود. شخصیتی که هر از گاهی جمله‌ای را وسط می‌انداخت و مخاطب را بدجور متوجه خود می‌کرد. تا جایی که همه عبارات «بابا پنجعلی» را یاد می‌گرفتند. «زنته» و «الکی میگه»، مهم‌ترین عبارات و تکیه کلام‌هایی بودند که در این سری از مجموعه پایتخت به عنوان تکیه کلام در جامعه فراگیر شدند.
پایتخت ۳ | پسر خاله‌های خروس جنگی
جنگ و نزاع همیشگی نقی و ارسطو، دو پسرخاله خانواده معمولی در پایتخت ۳ به دیالوگ‌گویی‌های جذاب بدل شد. نزاع‌هایی که به وقتش و در موقع سختی به دوستی‌های عمیق بدل می‌شد. در این میان برخی تکیه کلام‌های نوشته شده برای این دو شخصیت در فصل سوم مورد توجه قرار گرفت. ارسطو (احمد مهران‌فر) در این مجموعه از عبارت «وات تو دو، وات نات تو دو» به شهرت رسید و نقی (محسن تنابنده) هم با عبارت «فدایی داری» توانست سر زبان‌ها بیفتد.
پایتخت ۴ | محبوبیت تکیه ‌کلام های قدیمی
در پایتخت ۴ شخصیت‌های جا افتاده این سریال دیگر تکیه کلام جدید خلق نکردند، اما تکرار همان تکیه کلام‌های قبلی آن‌ها را پایدارتر کرد. «هد فامیل»، «دادااااش»، «هما بابا» و… تکیه کلام‌هایی بودند که اگرچه در سری‌های قبلی هم مطرح می‌شدند اما در پایتخت ۴ بیشتر مورد توجه قرار گرفتند.
پایتخت ۵ | تیر چراغ برق و «اَی خِدااااااا»
پایتخت ۵ بی‌تردید متاثر از شخصیت جدید این مجموعه بود؛ «بهتاش». بازیگر جوان و دو متری که توانست به خوبی با لهجه شمالی خود به تیپ اول این سری از مجموعه بدل شود. عبارت «اَی خِداااااا» بهتاش خیلی زود در کنار عبارات «تیر چراغ برق»، «غول چراغ جادو» و… که از زبان نقی و اطرافیان او بیرون می‌آمد، به تکیه کلام جوان‌های کوچه و خیابان بدل شد.