استانها » البرز
کد خبر : 649341
جمعه - 3 اسفند 1397 - 18:23
با تلاش محققین پردیس کشاورزی کرج صورت گرفت

تولید نانولیپوزوم‌های حساس به سرما به روش جدید

محققین پردیس کشاورزی دانشگاه تهران در کرج موفق به تولید نانولیپوزوم‌های حساس به گرما به روش جدیدی در کرج شدند.

تولید نانولیپوزوم‌های حساس به سرما به روش جدید

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از  فارس از البرز، توحیدی مسؤول این گروه علمی به اشاره به اینکه نانولیپوزوم ها ساختارهای کلوئیدی متشکل از یک غشای دو لایه هستند و امروزه این نانوساختارها به عنوان حامل های رسانش دارو و ژن در حیوان و انسان مورد استفاده قرار می گیرند، گفت: ما از این روش در انجماد اسپرم گاو استفاده کردیم که  بعد از انجماد و ذوب آنها کیفیت مناسبی دارند.

توحیدیافزود: در روش جدید مواد شیمیایی حذف و دما کاهش پیدا کرده است و کاهش دما باعث گردیده زنده مانی سلول ها افزایش پیدا کند.

وی تصریح کرد: کاربرد‌های نانولیپوزوم ها فقط در علوم دامی نیست و برای داروسازی هوشمند مانند درمان سرطان نیز استفاده می‌شود ولی ما از این تکنولوژی در صنعت دامپروری استفاده کردیم. برای انجماد سلول در مراکز تولید و انجماد اسپرم، بعد از اینکه گاو‌های نر انتخاب و اصلاح نژاد می‌شوند حالا باید اسپرم آن‌ها اخذ، منجمد و نگه‌داری شود و ما بتوانیم برای تلقیح مصنوعی این‌ها را به مزارع برسانیم. در طی این فرایند بسیاری از اسپرم‌ها از بین می‌روند بنابراین باید محیطی را فراهم کنیم که بتوانیم از تنش‌هایی که در طی فرایند سرد‌سازی و بعد گرم‌سازی اتفاق می‌افتد جلوگیری کنیم و این روش این توانایی را در اختیار ما قرار می‌دهد.

مسؤول این گروه علمی در پایان گفت: این روش در دنیا یک متد جدید شناخته می‌شود و برتری این روش به دلیل استفاده از لوسپین سویا که مواد گیاهی است  مشهود است.

انتهای پیام/ن/۱۱۰۰/ب/۱