اقتصادی » تولیدی » زهرا نصیری » شرکت توزیع برق استان اصفهان
کد خبر : 1020192
دوشنبه - 31 مرداد 1401 - 17:07
مدیران شرکت توزیع برق اصفهان درگفتگوبه خبرنگار ربیع عنوان کردند:

توسعه نیروگاه‌های خورشیدی با رویکرد حمایت از اقشار کم برخورداردر دستورکار است

امسال به دنبال توسعه نیروگاه‌های خورشیدی با رویکرد حمایت از اقشار کم برخوردار، با استفاده از قراردادهای خرید تضمینی برق هستیم.

توسعه نیروگاه‌های خورشیدی با رویکرد حمایت از اقشار کم برخورداردر دستورکار است

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در هفته دولت امسال اصلاح و بهینه‌سازی ساختار شبکه‌های فشارضعیف هوایی محله پردیس بهارستان، احداث ۱۵ دستگاه ترانس هوایی در راستای بهبود کیفیت برق تحویلی به مردم، بهینه سازی کابل‌های روغنی پایگاه هوایی شهید بابایی، تعویض ۱۵۰ اصله پایه فشار متوسط فرسوده جابجایی تاسیسات و بهینه سازی شبکه‌های برخی روستاها، نصب ۱۵ دستگاه سکسیونر به منظور مدیریت پیک بار تابستان و برق رسانی به مشاغل مکمل کشاورزی نظیر پرورش ماهی، گلخانه و دامداری از جمله طرح هایی است که در دستور کار شرکت توزیع برق اصفهان برای پیگیری قرارگرفته است.

به گفته سرپرست شرکت توزیع برق اصفهان امسال افتتاح ۱۷۵ پروژه بزرگ برق رسانی با اعتباری بالغ بر ۱۰۳ میلیارد تومان در هفته دولت، در دستورکار است که  اصفهان با انجام طرح های بسیاری که ذر بخش تلفات شبکه برق، به اجرا رسانده است کم‌ترین تلفات را در سطح کشور داراست.

علیرضا کشانی، درپاسخ به کیمیای وطن درباره سیاست های این شرکت برای استفاده ازپنل های خورشیدی در سال جاری افزود: سرمایه‌گذاری در خصوص پنل‌های خورشیدی با ریسک حداقلی همراه است، چراکه این شیوه سرمایه‌گذاری می‌تواند بدون درگیری نیروی کار، بدون هزینه تولید و بدون نیاز به مواد اولیه و بدون نیاز به بازاریابی، شخص را منتفع کند، به‌طوری که ۸۹ سامانه خورشیدی متصل به شبکه داخلی که در سال ۹۲ پیاده سازی شد با ظرفیت ۴۴۶ کیلووات، برق رسانی به شبکه را بر عهده دارد و ۱۰۴ سامانه خورشیدی به ظرفیت ۱۷۲۲ کیلو وات، قرارداد خرید تضمینی متصل به شبکه عمومی هستند.

کشانی؛ درادامه با اشاره به افزایش کیفیت برق تحویلی به مشترکان با احداث بیش از ۴ هزار کیلومتر کابل خود نگهدار، گفت: احداث ۲۴۲ کیلومتر شبکه فشار متوسط و ضعیف زمینی و هوایی برق رسانی به یک میلیون و ۲۶۶ هزار و ۶۶۸ مشتری را در ۱۶ هزار متر مربع میسر کرده و ظرفیت سازی برای رسیدگی به درخواست‌های جدید مردم، افزایش ضریب پایداری‌های شبکه برق را با احداث ۱۳۶۳۰ دستگاه ترانس زمینی و هوایی با ظرفیت ۳۳۷۶ مگاولت آمپر در محدوده شرکت توزیع برق اصفهان ایجاد کرده که ۳۰ دستگاه آن در هفته دولت آماده بهره برداری است.

وی اشاره داشت: یکی از طرح‌هایی که شرکت توزیع برق دریکی دو سال اخیر به طور جدی به آن پرداخته، تبدیل شبکه‌های سیمی به کابل خود نگهدار است، به طوری که ۴ هزار و ۶۰۰ کیلومتر از شبکه‌ها به ساختار کابل خودنگهدار تبدیل شده است و در این هفته بیش از ۴۵ کیلومتر شبکه خود نگهدارنیز افتتاح می‌شود که نه تنها درپایداری شبکه‌ها موثر است بلکه درمتحد الشکل شدن تجهیزات و زیبایی مبلمان شهری نیز حائز اهمیت است.

وی افزود: در بخش فروش انرژی بخش صنایع، امسال اقدامات خوبی صورت گرفت و هفته گذشته با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی ما پیک بار کشور را گذراندیم.

کشانی افزود:خوشبختانه از پیک بار ۱۴۰۱ عبور کردیم، چرا که با برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده وزارت نیرو، توان تولید را افزایش داده و از این ۱۳ هزار مگاوات، حدود سه هزار مگاوات را در بخش تولید مرتفع کردیم و ۱۰ هزار مگاوات دیگر توسط شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع مدیریت بار شد.

سرپرست شرکت توزیع برق اصفهان به برنامه‌های مدیریت بار در بخش کشاورزی، صنعت و ادارات از ۱۵ خرداد اشاره کرد و گفت: با ورود ژنراتورها از سوی صنایع و همکاری خوب اصناف از جمله لوسترفروشی‌ها و میوه فروشی‌ها شاهد صرفه جویی در این بخش بودیم.

 پاداش ۱۵ میلیاردی به مشترکین برق اصفهان

در ادامه معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع برق اصفهان گفت: امسال از ۹۲۰ مشترک خانگی برق اصفهان، ۳۷۰ هزار مشترک مشمول پاداش به مبلغ ۱۵ میلیارد تومان شدند که آنها را بستانکار کرده‌ایم و ماهانه در قبوض آنها اعمال می‌شود.

مهرداد جنتیان،  به قطعی برق در سال گذشته و تهدید مولدها در شهر اشاره کرد و گفت: سال گذشته به دلایلی برخی برخی مولدها در مدار نمی‌آمد، اما با رصد و برنامه‌ریزی، امسال ۳۰۰ مولد را برق را وارد مدار کردیم و سوخت مولدها نیز تامین شد.

 خاموشی‌ها در سال ۱۴۰۵ کمتر از ۳۰ دقیقه می شود

معاون بهره برداری شرکت توزیع برق اصفهان نیز با  اشاره به خاموشی‌های سال گذشته و با تاکید بر اینکه امسال کمترین تنش را در حوزه برق رسانی داشتیم، اظهار کرد: ما علاوه بر بحث ناترازی تولید و مصرف، یک‌سری خاموشی‌های ناشی از توزیع و ناشی از تعمیرات در شبکه داریم.

حمیدرضا آقایی با بیان اینکه در حال حاضر میزان خاموشی‌ها از ۱۲۰ دقیقه در سال گذشته به ۱۰۰ دقیقه رسیده است، تاکید کرد: مطابق برنامه‌ریزی‌ها، میزان خاموشی‌ها در سال ۱۴۰۵ به کمتر از ۳۰ دقیقه خواهد رسید.

وی تصریح کرد: برای رسیدن به این عدد، اقداماتی را از جمله استفاده بیش از ۹۰۰ کلید هوشمند و خودکار، تعمیرات به‌صورت هوشمند و مکان‌محور و شناسایی نقطه به نقطه تعمیرات را انجام داده‌ایم، همچنین با استفاده از نرم افزارهای نوین سپاد، عیوب شبکه را تشخیص و برطرف می‌کنیم، از سوی دیگر کلیدهای جداکننده در شبکه توزیع برق افزایش یافته است.

تولید ۵۷۰۰ واحد برق  برای خانوارهای کم درآمد هدف امسال  است

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق اصفهان نیز با بیان اینکه سال گذشته شرایط خوبی را برای نیروگاه‌های خورشیدی نداشتیم و برای ایجاد عدالت ناچار به قطع نیروگاه‌ها در محدوده شهرک‌های صنعتی بودیم، تاکید کرد: در این شرایط ظرفیت تولید خود را در ساعات پیک از دست دادیم.

سارا صالحی درپاسخ به پرسش خبرنگارربیع درباره توجه به ظزفیت نیرو گاه های خورشیدی کوچک مقیاس در مناطق روستایی ادامه داد: از سال گذشته تاکنون ظرفیت نیروگاه‌های بادی اصفهان افزایش نیافت، اما امسال به دنبال توسعه نیروگاه‌های خورشیدی با رویکرد حمایت از اقشار کم برخوردار، با استفاده از قراردادهای خرید تضمینی برق هستیم.

به گفته صالحی، قراردادهای خرید تضمینی حمایتی دراین طرح ۲۲۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت انرژی است و احتمال افزایش آن هم وجود دارد، البته این نرخ هنوز ابلاغ نشده است.

وی با بیان اینکه برای استان اصفهان در سال جاری ظرفیت پیش بینی شده ۵۷۰۰ واحد ۵ کیلوواتی برای خانوارهای کم درآمد است، یادآور شد: چهار نهاد حمایتی مکلف و مسئولیت دارند خانوارها را به شرکت معرفی کنند.هفته گذشته سه نمونه سامانه این طرح را در محدوده شهرستان ورزنه برای سه کشاورز نصب کرده‌ایم.

زهرا نصیری