استانها » اصفهان » تولیدی » فرزانه افسرطه » گزارش-مصاحبه
کد خبر : 515779
شنبه - 19 آبان 1397 - 10:38

توسعه اقتصادی، حکومت دینی و حقوق و قوانین اساسی

در نشست مشترک رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و معاونت فرهنگی دانشگاه اصفهان به مناسبت برگزاری آیین بازخوانی اندیشه‌های آیت‌الله شهید دکتر بهشتی از ۲۱ تا ۲۳ آبان‌ماه با همکاری این دو نهاد، سه محور توسعه اقتصادی، دین و حکومت دینی و حقوق و قوانین اساسی مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرند.

توسعه اقتصادی، حکومت دینی  و حقوق و قوانین اساسی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در نشست مشترک رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و معاونت فرهنگی دانشگاه اصفهان به مناسبت برگزاری آیین بازخوانی اندیشه‌های آیت‌الله شهید دکتر بهشتی از ۲۱ تا ۲۳ آبان‌ماه با همکاری این دو نهاد، سه محور توسعه اقتصادی، دین و حکومت دینی و حقوق و قوانین اساسی مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرند.
حجت‌الاسلام شاه‌نظری، معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان، با اشاره به رسالت دانشگاه در رشد و بالندگی و تقویت فرهنگ و هویت جامعه، استقبال از دعوت معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان را برای برگزاری نکوداشت نودمین سالگرد تولد شهید بهشتی و بازخوانی اندیشه‌های او، رویدادی مؤثر در این راستا خواند.
وی گفت: اندیشه، فرازمان است و همیشه در تاریخ جاودان می‌ماند و بزرگداشت اندیشه‌های شهید بهشتی که از شخصیت‌های بی‌نظیر در دوران معاصر است، در این برهه که جامعه ما نیاز به احیای این اندیشه‌ها دارد، لازم است.
شاه‌نظری اعلام کرد: این آیین در روزهای ۲۱ تا ۲۳ آبان در تالار دکتر شریعتی دانشگاه با عنوان «احیای گفت‌وگو، تبادل افکار و اذهان» برگزار می‌شود. همچنین سه نشست برای گسترش اندیشه‌های بهشتی در زمینه قانون و احیای اندیشه‌های ماندگار وی برگزار می‌شود.
شاه‌نظری در بیان اندیشه‌های شهید بهشتی، از کار و تفکر سیستمی عاری از انحصارطلبی او سخن راند و افزود: این تفکر نشئت‌گرفته از تفکر اسلامی و رویه پیامبر است که منادی آزادی بشر و حقوق انسان بود.
وی با اشاره به رسالت رسانه‌ها و خبرنگاران در گسترش اندیشه‌های نو در جهت توسعه فرهنگ، سیاست و علم، افزود: گفت‌وگو، بستر تبادل بین اذهانی است که حاصل آن، گفتمان است و گفت‌وگو زمینه‌ای برای بررسی صحت اندیشه‌هاست و نکوداشت شهید بهشتی، بستری به منظور رواج اندیشه‌های ایشان است.
محمد عیدی، معاون فرهنگی شهردار، حفظ سرمایه‌های فرهنگی شهر به لحاظ هویتی را از وظایف شهرداری‌ها خواند و گفت: این مسیر هویت در رفتار شهروندی مؤثر است و شهید بهشتی از ارکان و اصل این دیدگاه است.
وی در بیان نگاه تاریخی به اندیشه‌های شهید بهشتی، این نکته را مطرح کرد که اگر اینک شهید بهشتی وجود داشت، چه پاسخی به وقایع اجتماعی امروزی می‌داد و در نگاه دوم، فرازمانی اندیشه و الگوی شخصیتی بهشتی، حاکی از یک فرایند گفتمانی متأثر از مکتب فقهی اصفهان و ظرفیت زیاد گفت‌وگویی در شخصیت اوست.
عیدی عنوان کرد: گفت‌وگو در تفکر بهشتی در پایین‌ترین سطوح، گفت‌وگوی بین ادیانی و بین احزابی است.
وی افزود: اگر آیت‌الله شهید بهشتی را آغازگر فرایند گفتمانی بدانیم، نمی‌توان به این شخصیت به صورت نقطه‌ای نگاه
کرد.
عیدی از تلاش شهرداری برای رسیدن به هم‌افزایی در کنار دانشگاه سخن راند که ارتباط با تشکل‌های دانشجویی، انجمن اسلامی دانشجویان و ارتباط در سطح مدنی را فراهم می‌سازد.
معاون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، ارکان بررسی‌شده این گفتمان را توسعه اقتصادی، شاخصه‌های حکومت دینی و حقوق و قانون اساسی عنوان کرد و از برگزاری محافل صمیمی با خانواده شهید بهشتی و معرفت شناختی او خبر داد.
وی در پاسخ به خبرنگار کیمیای وطن درباره چگونگی تبیین قانون اساسی در این برهه که لزوم اصلاح قوانین مطرح می‌شود، گفت: در حوزه‌های مختلف قضایی گفت‌وگو و مباحثی که به قانون اساسی مربوط می‌شود، می‌توان وارد شد؛ ولی باید آگاهی عمومی شکل بگیرد تا بتوان نگاه اصلاحی و مطالبه‌گری به قوانین داشت. در عین حال که ظرفیت قانون اساسی باید تبیین شود.
وی افزود: نخستین گام، آشنایی با حقوق و قانون اساسی است؛ به‌ویژه در حوزه شهروندی که شهروندان در صورتی می‌توانند شهروند باشند که از حقوق خود آگاهی یابند.
عراقی‌زاده، مسئول فرهنگی خانه شهید بهشتی، از تلاش برای برگزاری پاتوق فرهنگی و ارائه مباحث روز برای همه گروه‌ها خبر داد.
وی بازتاب سبک زندگی شهید بهشتی و مباحث روان‌شناختی با محوریت تفوق رفتاری شهید بهشتی، مهارت‌های ارتباطی و کلامی، تربیت فرزندان و برنامه‌های آموزشی دیگر و آموزش قدم به قدم ابعاد شخصیتی شهید بهشتی را ازجمله برنامه‌ها برشمرد.
سید حسن امامی، خواهرزاده شهید بهشتی، در این نشست با اشاره به خلأ اندیشه‌های شهید بهشتی در جامعه امروز، همت و تلاش برای گفت‌وگو درباره اندیشه شهید بهشتی را شاخص نامید و گفت: متأسفانه امروزه در بیشتر نهادهای اجتماعی ازجمله خانواده از تعامل غافل مانده‌ایم و آسیب‌های فراوانی ناشی از ناکامی در گفتمان دیده‌ایم.
وی از برگزاری نشستی پس از نکوداشت در کتابخانه مرکزی برای گفت‌وگو درباره خانواده با حضور فرزندان شهید بهشتی خبر داد.