استانها » اصفهان » پیشخوان » تولیدی » خبر پوششی » فرزانه افسرطه
کد خبر : 552238
یکشنبه - 11 آذر 1397 - 14:52
 مدیرکل بهزیستی استان اصفهان بمناسبت روز جهانی معلول بیان کرد:

توانمندسازی معلولان و اطمینان از فراگیرسازی و برابری

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در نشست خود با خبرنگاران بمناسبت ۱۲ آذرماه روز جهانی معلولان، شعار جهانی این روز را “توانمندسازی افراد دارای معلولیت و حصول اطمینان از فراگیرسازی و برابری” اعلام کرد.

توانمندسازی معلولان و اطمینان از فراگیرسازی و برابری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در نشست خود با خبرنگاران بمناسبت ۱۲ آذرماه روز جهانی معلولان، شعار جهانی این روز را “توانمندسازی افراد دارای معلولیت و حصول اطمینان از فراگیرسازی و برابری” اعلام کرد.

مرضیه فرشاد، مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با گرامیداشت ۱۲ آذر روز جهانی معلولان، از حمایتگران توانبخشی و همه کسانی که برای معلولان تلاش می کنند، ابراز قدردانی کرد.

وی با اشاره به آنچه برای ابتلا به معلولیت تعریف می شود، از طیف گسترده معلولیت خبر داد که قطعا هر معلولیتی مشمول خدمات نمی شود. وی افزود: در نورم جامعه، انتظار ابتلای حدود ۱۰ درصد از جمعیت جامعه به معلولیت را داریم که طبق بانک اطلاعاتی بهزیستی، ۱۲۰ هزار معلول شناسایی شده  و از خدمات بهره می گیرند.

وی گفت: طبق مستندات آی سی اف، خدمات رسانی فقط براساس معلولیت و نقص عضو نیست و تمام جوانب فرد از طریق بررسی تیمی درنظر گرفته می شود. فرشاد گفت: معلولیت در سه درجه خفیف، متوسط و شدید تعریف شده و برحسب آن، خدمات ارائه می گردد.

وی با اشاره به ۲۸ هزار نفر معلول جسمی حرکتی و ۲۳ هزار نفر معلول ذهنی تحت پوشش بهزیستی استان اصفهان هستند، تعداد معلولان شهر اصفهان را ۴۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود: حاصل کار در طرح پیشگیری از تنبلی چشم، باعث شده که معلولیت مربوط به بینایی به حداقل برسد. همچنین، با پیگیری غربالگری شنوایی به سمتی می رویم که این نوع معلولیت تقریبا ریشه کن شود.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان از تعاملات سازمان با معاونت عمرانی شهرداری برای مناسب سازی و تسهیل در تردد شهروندان معلول خبر داد.

وی گفت: طبق آنچه شهرداری اعلام کرده،  ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برای معلولان مناسب سازی شده  و برای ایستگاه ها نیز اقداماتی در دست انجام است.

وی با اشاره به فعالیت بیش از ۱۸ تیم در راستای مناسب سازی، اظهار کرد: سازمان مدیریت، امتیاز مناسب سازی را از ۲۰ به ۳۰ کاهش داده که می تواند در ارتقای رتبه سازمان ها در جشنواره شهیدرجایی موثر باشد.

فرشاد گفت: اگر هر فردی تصو کند که خود دچار معلولیت است، می تواند به رفع موانع تردد معلولان کمک کند.

فرشاد در راستای پیشگیری از معلولیت، از فعالیت ۳۵ مرکز مشاوره ژنتیک در سطح استان زیرنظر بهزیستی خبر داد و گفت: بیشترین یارانه را در این بخش هزینه می کنیم، از طرفی استان اصفهان پذیرای ۴ استان دیگر در ارائه خدمات است.

وی با بیان اینکه از مرکز بهداشت استان انتظار می رود تا مراکز ژنتیک بهزیستی که سابقه ای دیرینه دارند را معرفی نماید، افزود: معلولیت بار سنگینی برای جامعه است و همه سازمان ها باید برای هم افزایی، تعامل در این زمینه داشته باشند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان به آموزش های بیش از ازدواج اشاره کرد و آنها را از وظایف اصلی علوم پزشکی برشمرد.

وی هدف از این آموزش ها را حساس سازی و اطلاع رسانی در خصوص نوع مشکلات اعلام کرد و افزود: ۱۱ هزارو ۸۶ نفر از آموزش های پیش از ازدواج بهره مند شده اند.