به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از بهداشت نیوز کمبود ویتامین ب ۶ نادر است اما اگر دچار فقر این ویتامین شوید، شاهد آنمی یا کم خونی در نتیجه کاهش تعداد گلبول های قرمز خون خواهید بود. شما در نتیجه آنمی دچار احساس خستگی و ضعف می شوید. کم خونی می تواند ناشی از فقر آهن باشد اما کمبود ویتامین هایی مانند ویتامین ب ۶، ویتامین ب ۱۲ و فولات نیز این عارضه را به دنبال خواهد داشت. سایر علائم فقر ویتامین ب ۶ را می توانید دنبال کنید:

بثورات پوستی: فقر ویتامین ب ۶ خود را روی پوست شما نشان می دهد. اغلب کمبود ویتامین ب ۶ باعث پوسته پوسته شدن و جوش های همراه خارش و معمولا روی صورت بروز می کند این جوش ها به مرور زمان واضح تر و شدیدتر می شوند.

خشکی لب ها: دهان جایگاه خوبی است که هر گونه کمبود ویتامین ب ۶ را نشان می دهد. کمبود این ویتامین موجب پوسته پوسته شدن و ترک گوشه لبها می شود به علاوه زبان ملتهب می شود.

ضعف سیستم ایمنی: کمبود ویتامین ب ۶ مقاومت شما در برابر انواع عفونت ها و بیماری ها را سخت تر می کند. شما برای جلوگیری از ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان، نیاز به دریافت دوز کافی ویتامین ب ۶ دارید.

بی حسی در دست ها و پاها: بیماری عصبی به نام نوروپاتی محیطی یکی از مقصران بی حسی دست ها و پاها است که در نتیجه فقر ویتامین ب ۶ می تواند ایجاد شود. ویتامین ب ۶ و ویتامین ب ۱۲ برای بهبود عملکرد عصبی ضروری هستند.

بیماری صبحگاهی: احساس تهوع صبحگاهی یکی از علائم فقر ویتامین ب ۶ است. مصرف مکمل های این ویتامین در رفع این علامت می تواند موثر باشد. البته این مکمل ها با راهنمایی پزشک باید مصرف شوند.

کاهش سطح حافظه: اگر متوجه سردرگمی یا کاهش سطح حافظه شدید، کمبود ویتامین ب ۶ می تواند از علل آن باشد.

سرطان: مطالعات نشان داده اند که فقر ویتامین ب ۶ با ابتلا به سرطان های سینه، پروستات، معده و مری ارتباط دارند.

دوز روزانه: میزان نیاز شما به ویتامین ب ۶ بستگی به سن شما دارد. نوزادان ۷ تا ۱۲ ماهه روزانه به ۰.۳ میلی گرم ویتامین ب ۶ نیاز دارند. نیاز مردان به این ویتامین در روز ۱.۷ میلی گرم و نیاز زنان ۱.۵ میلی گرم است. زنان باردار باید روزانه ۱.۹ میلی گرم ویتامین ب ۶ دریافت کنند.

منابع: دریافت ویتامین ب ۶ مورد نیاز از راه غذا آسان است گوشت پرندگان، گوشت گوساله و ماهی منابع این ویتامین هستند. سبزیهای نشاسته ای مانند سیب زمینی یا ذرت از منابع دریافت ویتامین ب ۶ هستند. میوه ها نیز منبع مهم دیگری از این ویتامین هستند (به جز مرکباتی مانند پرتقال و گریپ فروت).

مکمل ها نیز کمبود این ویتامین را جبران می کنند. اکثر مولتی ویتامین ها دارای ویتامین ب ۶ هستند.

دقت کنید که مصرف زیاد این ویتامین به عصب ها آسیب می رساند یا منجر به بروز زخم، سوزش سر دل یا تهوع می شود.