به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، «ایستگاه چهل و دوم» عنوان ویژه برنامه پوشش مرحله مقدماتی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم است که روزانه در ۲ نوبت به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود.

این رقابت ها که در بخش های اذان، همخوانی و همسرایی، دعا، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء، قرائت ترتیل حفظ کل و قرائت تحقیق به صورت استودیویی برگزار و ضبط شده است، همه روزه در ساعت های ۱۱ و ۱۶ به مدت ۶۰ دقیقه تقدیم علاقه مندان به مسابقات قرآن خواهد شد.

«ایستگاه چهل و دوم» حاصل کار و تلاش یک گروه جوان حافظ قرآن با عنوان «خانواده عقیق» است که این بار در فضای متفاوتی خدمتگزاری به قرآن را انتخاب کرده‌اند و آن تولید یک مسابقه تلویزیونی در قالب مسابقات سراسری قرآن کریم است.

مرحله نیمه نهایی مسابقات سراسری قرآن کریم از دهم مرداد ماه در مجتمع فرهنگی امامزاده سیدعلی(ع) قم آغاز شده و شاهد حضور ۳۰۰ شرکت کننده از استان های مختلف است که برای رقابت در رشته های مختلف اذان، تواشیح، دعاخوانی، قرائت و حفظ راهی قم شده‌اند تا در صورت کسب رتبه مورد نظر در مرحله نهایی مسابقات که مهرماه امسال در اصفهان برگزار می شود حضور پیدا کنند و حالا با تولید این مسابقه این رقابت معنوی ۳۰۰ چهره قرآنی در مقابل دیدگان مردم نیز به تصویر کشیده شده است.

همانطور که گفته شد، مسابقه «ایستگاه چهل و دوم» هر روز راس ساعت ۱۱ و ساعت ۱۶ از شبکه قرآن و معارف سیما پخش میشود و در آن رقابت های همه شرکت کنندگان مرحله نیمه نهایی مسابقات سراسری قرآن کریم از طریق قاب تلویزیون به خانه های مردم برده می‌شود.

على‌اصغر سلطانی‌نژاد یکی از اعضای خانواده عقیق است که تهیه کننده و کارگردانی مسابقه ایستگاه چهل و دوم  را برعهده دارد. او که پیش از این هم تجربه تهیه کنندگی مسابقه معارفی ۲۴ را در کارنامه داشته است، در این باره به خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس گفت: کار پیش تولید مسابقه تلویزیونی ایستگاه چهل و دوم تقریبا از اول مرداد ماه آغاز شد و دهم مرداد نیز ضبط کار به صورت رسمی با شروع مسابقات آغاز شد و از نوزدهم مردادماه نیز پخش تلویزیونی مسابقه ایستگاه چهل و دوم کلید خورده است.

۸۰ قسمت رقابت قرآنی 

هر روز دو قسمت از مسابقه تلویزیونی ایستگاه چهل و دوم از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود، این را سلطانی‌نژاد گفت و افزود: این مسابقه ۸۰ قسمتی شامل رقابت شرکت‌کنندگان مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش‌های اذان، دعاخوانی،‌ تواشیح، حفظ و قرائت است و پیش از ورود شرکت کنندگان به صحنه مختصری از سابقه فعالیت قرآنی آنها نیز پخش خواهد شد و در بخش دیگری نیز صحبت‌ها و نکات کوتاه داوران پخش می‌شود که فضای آموزشی کار را تقویت می‌کند.

استرس شرکت در مسابقات قرآن و حاضر شدن در مقابل چندین داور مساله‌ای است که شرکت کنندگان به آن اشاره کرده و آن را از دلایل افت کار خود می‌دانند، تهیه کننده و کارگردان مسابقه ایستگاه چهل و دوم اما در این رابطه به مشاوره‌های روانشناسی متعدد برای طراحی دکور مسابقات اشاره کرد و اظهارداشت: تلاش کردیم در طراحی دکور هم جذب مخاطب و هم کاهش استرس شرکت کننده را مدنظر داشته باشیم تا از کیفیت رقابت‌ها کم نشود.

نوری در دل تاریکی

به گفته وی اهمیت ضبط تلویزیونی و داشتن یک قاب متناسب برای پخش تلویزیونی در کنار اجرای رسمی مسابقات طراحان دکور را واداشت که صحنه را به گونه ای طراحی کنند که برای هر دو این موارد متناسب باشد و به همین دلیل زمینه مشکی انتخاب شد که تصویر باکیفیت تری برای پخش تلویزیونی به همراه خواهد داشت.

آن طور که سطانی‌نژاد گفته است بخشی از پخش تلویزیونی مسابقه ایستگاه چهل و دوم همزمان با ایام محرم خواهد بود و این موضوع هم در انتخاب رنگ دکور موثر بود و از عناصر رنگی شاد کمتر استفاده شده و دکور با ترکیبی از رنگ‌های مشکی و طلایی و با محوریت واژه اقراء طراحی شد و در کنار آن نور در طراحی دکور مسابقه ایستگاه چهل و دوم مرکزیت دارد و این استفاده از المان های نور در پس زمینه مشکی دکور برگرفته از نورانیت قرآن در دل تاریکی هاست.

تهیه کننده و کارگردان مسابقه ایستگاه چهل و دوم در رابطه با فعالیت گروه مستندسازی در حاشیه این مسابقات هم آن را یکی از جذابیت های اصلی این برنامه دانسته و معتقد است بیننده قبل از اجرای هر شرکت‌کننده مقداری با پیشینه و شخصیت او آشنا می‌شود و فضای رسمی مسابقات با این قسمت که دارای جذابیت و هیجان است تلطیف خواهد شد.

مستند ۳۰۰ فعال قرآنی 

آن طور که سلطانی‌نژاد گفته است در نتیجه اقدام گروه مستندسازی خانواده عقیق از ۳۰۰ فعال قرآنی حاضر در این مسابقات مستندهای یک تا دو دقیقه‌ای از زبان خودشان تهیه شده است که بی‌سابقه است.

علی آهنگری از دیگر اعضای خانواده عقیق، مدیر تیم مستندسازی این مسابقات است که از روز اول به همراه تیم ۵ نفره خود در حاشیه مسابقات حضور داشته و به تولید مستندهایی پرداخته است که در آن چگونگی ورود به فضای قرآنی شرکت کنندگان را از زبان خود آنها به مخاطب ارائه می‌کنند.

وی در رابطه با تولید این آیتم‌های دو دقیقه‌ای بر هر شرکت کننده گفت: آیتم‌های ما متشکل از چند بخش اصلی ورودی، مصاحبه و بخش ورود به صحنه مسابقه است که این سه بخش به بهترین کیفیت برای هر شرکت کننده ضبط می‌شود و در تدوین به یک مستند کوتاه  دو دقیقه‌ای برای هر نفر می‌رسیم که ترکیب آنها می‌تواند یک مستند کامل از ۳۰۰ شخصیت قرآنی باشد که بی‌سابقه است.

آن طور که آهنگری گفته است این مستندها چون از زبان خود شرکت کنندگان روایت می شود مستندتر است و همین موضوع حس قرابت بیشتری با مخاطب ایجاد خواهد کرد.

به گفته کارگردان گروه مستند مسابقه ایستگاه چهل و دوم، این آیتم‌ها بعد از ضبط وارد باکس تدوین می‌شوند اما به این دلیل که مستندها در حالت کنترل شده فیلم‌برداری نمی‌شوند و رفت و آمد و سر و صدا در حاشیه مسابقات وجود دارد و یا شرکت کنندگان سر نظم حضور پیدا نمی‌کنند هنگام تدوین متوجه می‌شویم که ضبط چقدر عیب داشته است. در صورتی که اگر در فضای استودیویی بود کار ضبط خیلی با نظم و دقت انجام میشد اما حالا بچه‌های تدوین مجبور هستند که عیوبی که ما در ضبط داریم را پوشش بدهند.

وی این سختی‌ها را لازمه چنین کارهایی با این وسعت دانسته و اعتقاد دارد: شرکت کنندگان  برای مسابقه آمده‌اند و اصلا چنین فضایی را ندیده‌اند و فکرش را هم نمی‌کردند چنین تیمی برای تولید یه برنامه کامل تلویزیونی حضور داشته باشد و این مساله از واکنش‌های شرکت کنندگان دیده می‌شود که متعجب می‌شوند و بی‌نظمی‌هایی که در نتیجه این کار به وجود می‌آید از سختی‌های دوره اول بوده و طبیعی است.

آهنگری اما با این همه حضور در این پروژه را یکی از شیرین‌ترین تجربه‌های کاری اش دانسته و گفت: سختی کار به دلیل حجم بالای کار است اما هم صحبتی با دوستان قرآنی خیلی شیرین و لذت بخش است و خدا را شکر می‌کنیم که قرآن این لطف را به ما کرده است که بتوانیم در این کار سهیم باشیم.

مدیریت زمان سخت ترین بخش کار

رسیدن برنامه‌های پخش همزمان به آنتن تلویزیون یکی از سخت‌ترین مسائل تولید برنامه‌های این چنینی است که استرس تولید را هم بیشتر می‌کند این را محمد رسول شفیعی، از اعضای خانواده عقیق و دستیار کارگردان و مدیر تدوین مسابقه ایستگاه چهل و دوم گفته که یکی از پراسترس‌ترین بخش‌های تولید یعنی تدوین را مدیریت می‌کند.

وی در رابطه با فرایند کار تدوین گفت: با توجه به فایل‌هایی که از بخش تولید می‌رسد، نویسنده متن متناسب را نگارش می‌کند و بعد نریشن ضبط می‌شود. با ترکیب نریشن‌ها و مستندهای پشت صحنه و بخش صحنه، تدوینگران شروع به کات زدن نریشن‌ها می‌کنند و طبق متن نویسنده قسمت‌ها را پشت سر هم می‌چینند. علاوه بر این یک سری فایل‌های آماده مانند تیتراژ  اول و اخر را به کار اضافه می‌کنند و در نتیجه یک قسمت کامل می‌شود.

شفیعی سخت‌ترین بخش کار را هماهنگی برای رسیدن به موقع همه آیتم‌ها اعم از مستند، نریشن، گرافیک و سایر بخش‌ها برای تدوین نهایی دانسته و افزود: هر روز تیم تدوین از ۹ صبح تا حداقل ۹ شب مشغول به کار هستند و هر تدوین‌گر باید هر روز یک قسمت کار را خروجی بگیرد.

مسابقات قرآنی در شبکه قرآن محصور نشود

همه این سختی‌هایی که آن سخن می‌گویند حالا ختم شده است به تولید یک برنامه تلویزیونی ۸۰ قسمتی که پخش آن منحصر است به شبکه قرآن و معارف سیماست، موضوعی که بسیاری از فعالان و اساتید قرآنی به آن معترض هستند. محمد بنیادی ناظر هیات داوران در رشته‌های حفظ ۱۰ و ۲۰ جزء یکی از همین معترضان است که معتقد است پخش چنین مسابقاتی نباید به شبکه قرآن منحصر شود.

به گفته وی  مسابقات این چنینی باید از شبکه‌های دیگر نیز به مردم عرضه شود و در زمینه جذب مخاطب هم قرآن خود مخاطب خود را جذب می‌کند اما پخش به شیوه فعلی به معنای محصور کردن قرآن است.

به اعتقاد دبیر هیأت داوران چهل و دومین مسابقات سراسری قرآن کریم با نمایش عمومی مسابقات قرآنی  تغییری که انتظار داشتیم در شیوه برگزاری مسابقات قرآن به وجود بیاید بعد از چهل سال به وجود آمده است و این موضوع بر جاذبه و اهمیت مسابقات می افزاید. جاذبه ای که میتواند سهمی در گرایش مردم به قرآن و انس با آن نیز داشته باشد.

انتهای پیام/