فرهنگ عمومی » فرهنگ و هنر
کد خبر : 414834
سه شنبه - 13 شهریور 1397 - 14:45
وزیر فرهنگ در مجلس:

تلاش وزارت فرهنگ برای استفاده جدی‌تر از روحانیون

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشریح نحوه هزینه کرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره‌ی روند عزل و نصب‌ها در حوزه‌های کلیدی این وزارتخانه گفت: تلاش ما آن است که در این وزارتخانه از افراد نواندیش و مستقل روحانیت استفاده کرده که این موضوع را می‌توان به خوبی مشاهده کرد.

تلاش وزارت فرهنگ برای استفاده جدی‌تر از روحانیون

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایسنا، عباس صالحی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی به دو سوال عبدالحمید خدری نماینده بوشهر پاسخ داد مبنی بر این‌که علت عزل غیرکارشناسی مدیران روحانی که در حوزه‌های کلیدی وزارت فرهنگ بوده است و جایگزینی نیروهای بی‌تجربه چیست؟ نحوه هزینه‌کرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از سال ۱۳۹۵ تاکنون چگونه بوده است؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال مربوط به علت عزل غیرکارشناسی مدیران روحانی در حوزه‌های کلیدی وزارتخانه گفت: جابه‌جایی مدیران امر طبیعی است، اما این اقدام با توجه به صلاحیت‌ها و بدون توجه به بحث‌های گروهی و قشری انجام شده است. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عزیز روحانی در کانون مساجد بود که اکنون در جای دیگری مشاور وزیر شده و روحانی دیگر با سابقه جایگزین ایشان شده است. در معاونت قرآنی شخصیت دانشمندی حضور دارد. سه مدیرکل روحانی داریم و در سمت‌های دیگر از روحانیون استفاده شده است.

صالحی در ادامه به ارائه‌ی گزارشی از عملکرد این وزارتخانه پرداخت و توضیح داد: در یک سال گذشته در حوزه فضاها و زیرساخت‌ها ۱۲ فرهنگسرا و مجتمع فرهنگی و ۹۰ کتابخانه و ۱۰۰ سالن سینمایی ساخته شده بیش از ۱۴۰۰ کتابخانه نوسازی و تعدادی از موزه‌ها و تالارهای اصلی تعمیر و تجهیز شده است. بیمه هنرمندان نیز از ۱۹ هزار بیمه به ۳۰ هزار بیمه رسیده است.

وی با بیان این‌که در سال ۱۳۹۶ فروش سینما ۱۸۴ میلیارد تومان بوده است، اظهار کرد: در سال گذشته حدود ۴۵۰۰ فیلم ساخته شد. در چهار ماه اول امسال حدود ۱۰۶ میلیارد تومان فروش سینما بوده است در سال ۱۳۹۶، ۵۶۲ جایزه بین‌المللی و منطقه‌ای در حوزه سینما کسب شده، در حوزه هنرهای تجسمی ۳۰ جشنواره با اقتصاد ۷۰ میلیارد گردش برپا شده است. در حوزه موسیقی نیز در سال گذشته حدود ۸۰۰۰ اجرا به اضافه جشنواره‌های متعدد فجر و موسیقی در این حوزه داشته‌ایم.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هنرهای نمایشی در سال گذشته ۶۹۰۰ تئاتر اجرا داشتیم که حدود ۵.۵ میلیون مخاطب داشته است. در حوزه مد و لباس ۱۱ هزار و ۲۶۵ طرح ثبت شده و جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های متعدد هم داشته‌ایم. در حوزه قرآن و عترت جشنواره‌هایی تشکیل شده در ۱۷ رشته نمایشگاه قرآنی در ۱۶۰ شهرستان داشته‌ایم. در بیش از ۴۰۰ شهر مسابقات مفاهیم و حفظ برگزار شده است.

صالحی در جمع‌بندی این سوال، گفت: حتما این نگاه را داریم که عناصر فهیم نواندیش مستقل روحانیت در فضای وزارت فرهنگ حضور فعال‌تر و جدی‌تر داشته باشند. در حوزه خدمات کاری و محصولات ارائه شده در سال ۱۳۹۶ و در شش ماه سال ۱۳۹۷ نشان دادیم که چنین امری را مدنظر داریم و پیشرفت‌های قابل توجهی در حوزه‌های کیفی و رویکردهای عمومی داشتیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال مربوط به نحوه هزینه‌کرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از سال ۱۳۹۵، گفت: طبق ماده ۵ قانون تاسیس نهاد کتابخانه‌ها منابع مالی کتابخانه‌ها از چهار چیز یعنی کمک‌های دولتی، درآمدهای حاصله از نیم‌درصد واریزی شهرداری‌ها، هدایا و کمک‌های مردمی و درآمدهای اختصاصی فراتر نمی‌رود.

وی افزود: حدود ۳۴۰۰ کتابخانه در کل کشور با ۶ میلیون مراجعه کننده داریم. در سال ۱۳۹۶ حدود ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه کتابخانه‌ها بوده که از این میزان حدود ۳۱۰ میلیارد هزینه حقوق، دستمزد و هزینه‌هایی همچون نگهداری، خرید کتاب و نشریات شده است.

صالحی یادآور شد: مجلس در سال ۱۳۹۶، ۱۴۷ میلیارد برای نهاد کتابخانه تصویب کرد و از این میزان سازمان برنامه و بودجه ۱۱۱ میلیارد اختصاص داد، یعنی حدود یک چهارم منابع مالی مورد نیاز کتابخانه‌ها، کمک‌های دولتی بوده و مابقی از محل‌های دیگر تامین می‌شود.

وی ادامه داد: طبق ماده ۶ قانون تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شهرداری‌ها نیم درصد از درآمدهایشان را باید به کتابخانه‌ها بدهند. اگر شهرداری این کار را انجام دهد این درآمد مستقیم به کتابخانه آن شهر واریز شده و در جای دیگری هزینه نمی‌شود، اما شهرداری‌ها به علل مختلف این کار را انجام نمی‌دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح دادک در تبصره ماده ۶ تحت عنوان ماده ۱۶۴ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی در صورت امتناع هر یک از شهرداری‌ها از پرداخت نیم درصد وزارت اقتصاد مکلف است موارد مطروحه را از سرجمع اعتبارات شهرداری‌ها کسر کرده و نسبت به پرداخت آن در وجه کتابخانه‌های عمومی همان شهر اقدام کند. طبعا مسیر پرداخت بدهی‌ها از این طریق طی می‌شود. این روند از سال ۱۳۹۴ شروع شد که براساس آن هرچه از استان‌ها دریافت می‌شد به همان میزان طبق شماره حساب مشخصی به همان استان واریز می‌شد.

صالحی یادآور شد: در سال ۱۳۹۴ با ارسال مستقیم خود وزارت اقتصاد به هر استان دریافتی‌های کتابخانه‌ها صورت گرفت. به دلیل مشکلات نظارتی از سال ۱۳۹۵ به بعد وزارت اقتصاد این مسیر را تغییر داد، یعنی واریزها به یک حساب در نهاد کتابخانه‌های مرکزی انجام می‌شد و از آنجا به کتابخانه‌های استان‌ها واریز می‌شد. هیات امنای نهاد کتابخانه‌ها براساس قانون باید درباره‌ی منابع مالی و عملکردهایشان گزارش ارائه دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از طرف دیگر براساس ماده ۱۶ قانون نهاد کتابخانه‌ها ما موظف به کمک به مناطق محروم و شهرهای با درآمد کم از منابع عمومی هستیم. کمتر از ۲۰۰ شهر شامل این موضوع می‌شود. به هرحال براساس اسناد و مدارک موجود نظام خزانه‌داری کشور ما را ملزم کرده که درآمدهای کتابخانه‌ها به همان استان‌ها برگردد. از سال ۱۳۹۴ به بعد بحث ماده ۱۶ مطرح شد تا بازگشت به طور مستقیم به حساب‌های استانی شود. این طور نیست که منابع استانی در تهران و یا استان‌های دیگر هزینه شود.

وی در بخش دوم صحبت‌هایش با تاکید بر اینکه دغدغه نمایندگان را به خوبی درک می‌کند، یادآور شد: کمک‌های دولتی به شهرهای کمتر برخوردار یا محروم بیشتر می‌شود، اما از حساب شهرداری‌ها جابه‌جا نمی‌شود، یعنی کمک‌های دولتی به کلانشهرها کمتر و به شهرها و استان‌های کمتر برخوردار بیشتر داده می‌شود. مثلا در استان بوشهر از کل میزان دریافتی از خزانه در سه سال ۱۳۹۴، ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ مجموعا ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان دریافتی بابت ماده مربوط به پرداخت شهرداری‌ها بوده که در این سه سال نهاد کتابخانه‌ها ۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون هزینه کرده است، یعنی بخش عمده‌ای از هزینه از منابع دولتی بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: براساس مستندات و مدارک منابع استانی شهرداری‌ها برای کتابخانه‌ها  به استان‌های دیگر نمی‌رود.

انتهای پیام/