فرهنگ و هنر » میراث فرهنگی و گردشگری
کد خبر : 740642
شنبه - 25 خرداد 1398 - 16:10

تغییر کاربری قلعه ملکی هرات پس از پایان مرمت

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاتم از پایان عملیات مرمت قلعه ملکی هرات به عنوان یکی از بزرگترین و کاملترین قلاع منطقه و یزد در مرداد ماه امسال خبر داد.

تغییر کاربری قلعه ملکی هرات پس از پایان مرمت

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایسنا، «عباس قدیریان» با اشاره به شروع طرح مرمت و ساماندهی قلعه ملکی هرات با اعتبار اولیه ۲.۵ میلیارد ریال، اظهار کرد: عملیات مرمت و ساماندهی این قلعه با تأمین اعتبار لازم از اوایل خرداد ماه امسال آغاز و تا سه ماه آینده به پایان می‌رسد.

وی مرمت این بنا را شامل ساخت و ساز دیوار خشتی برج‌ها با تزئینات خاصشان عنوان و اظهار کرد: تراش و اندود کاهگل دیوارها به صورت ته‌کش و روکش، استحکام بخشی پای دیوارها، ساخت طاق و تویزه‌های فرو ریخته و همچنین کف‌سازی فضاهای اصلی قلعه از دیگر بخش‌های این مرمت است.

وی افزود: در آینده پس از مرمت تمامی قسمت‌های این بنا، از آن به عنوان مجتمع اداری، خدماتی، اقامتی و پذیرایی استفاده می‌شود.

قدیریان قلعه ملکی هرات را متعلق به دوره افشاریه و زندیه عنوان کرد و گفت: این بنا در گذشته کاربری مسکونی و نظامی داشته و با توجه به فضاهای داخلی مانند هشتی ورودی، شاه نشین، کلنی‌های مسکونی در دو جبهه، برج‌های دیده‌بانی و تیرکش‌ها، سیلوهای نگهداری غله، محل استقرار نگهبانان، اسطبل روباز و مسقف حیوانات و فضاهای اضطراری برای زراعت و کشاورزی، یکی از بزرگترین و کامل‌ترین قلعه‌های منطقه و یزد محسوب می‌شود.

این بنای ارزشمند در سال ۱۳۸۷ با شماره ۲۴۴۹۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/