استانها » تولیدی » خبر دریافتی » قم » محمد توکلی
کد خبر : 928834
چهارشنبه - 2 بهمن 1398 - 14:16
جلال محدثی معمار و مدرس دانشگاه:

تصویری از شهر، تصویر کاملی‌ست که انسان در آن حضور داشته باشد

کارگاه عکس «از شناخت تا بیان» از سلسله کارگاه‌های فراخوان عکس «قم، شهر من» با حضور جلال محدثی معمار، تصویرگر و مدرس دانشگاه و جمعی از عکاسان شهر قم در سالن اجتماعات حوزه هنری استان قم برگزار شد.

تصویری از شهر، تصویر کاملی‌ست که انسان در آن حضور داشته باشد

به گزارش پایگاه خبری ربیع، این کارگاه که عصر دوشنبه ۲۹ دی ماه ۱۳۹۸ برگزار شد شامل دو بخش تئوری و بررسی عکس‌های عکاسان شهر قم با موضوعات شهری بود. محدثی در بخش نخست کارگاه به بحث شناخت از شهر اشاره کرد و گفت: «شهر را با سه منطق می‌توان شناخت، منطق ذهنی که بوسیله عقل دریافت می‌شود، منطق زبانی و منطق عینی که بواسطه علوم تجربی حاصل می‌شود. هنرمند عکاس برای شناخت شهر و انعکاس آن در عکس، باید بداند که موضوعش به کدام منطق شناختی مربوط است.»

وی در ادامه به تعاریف صاحب‌نظران از شهر پرداخت و گفت: «از آنجا که شهروند به معنی صاحب شهر است، پس تعریف شهروند بر اساس شناخت و تعریف ما از شهر شکل می‌گیرد. تعریفی که هر فرهنگی از شهر و شهروند دارد، محصول شناخت آن فرهنگ از این دو است. مراجعه به این تعاریف و تامل درمورد آنها، در عمیق شدن نگاه عکاس و عکس او تاثیر مستقیم دارد.»

محدثی سپس به ویژگی‌های شهر اشاره کرد و گفت: «شهر فضایی مصنوعی‌ست که در آن انسان حضور و سکونت دارد. شهر یکی از بزرگترین اختراعات انسان است، و هرچه غلظت زندگی انسانی، بیشتر باشد، شهر، شهرتر است. شهر به مفهوم سکونت و یکجانشینی، پیوسته است. با این حساب آیا می‌توانیم تهران‌نشینان، که زمان زیادی از وقت‌شان را در ترافیک می‌گذرانند، یکجا‌نشین یا شهرنشین به حساب آورد؟»

وی خاطر نشان کرد: «شهر به زندگی انسان‌ها پیوستگی کامل دارد و تصویری از شهر تصویر کاملی‌ست که انسان در آن حضور داشته باشد.»

عضو کمیته آموزش سازمان نظام مهندسی شهر قم در ادمه کتاب‌هایی را برای مطالعه بیشتر درباره شهر و مدنیت به حاضران معرفی کرد.

محدثی در نوبت دوم کارگاه و در گفتگو با حاضران به بررسی برخی آثار عکاسان حاضر و همچنین مجموعه‌ای از عکس‌های عکاسان قمی با موضوع شهر قم پرداخت.