فرهنگ و هنر » میراث فرهنگی و گردشگری
کد خبر : 431475
جمعه - 23 شهریور 1397 - 21:27
در چهارمین نشست شورای حکام میراث ناملموس؛

تصویب برگزاری دوره‌های آموزشی برای رفع دغدغه‌های یونسکو

در چهارمین نشست عادی شورای حکام مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی، تحت نظارت یونسکو «سوریه» رسما به عضویت این شورا درآمد و کشورهای لبنان و ارمنستان به عنوان اعضاء جدید به این شورا پیوستند.

تصویب برگزاری دوره‌های آموزشی برای رفع دغدغه‌های یونسکو

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایسنا، در این نشست محمد حسن طالبیان رئیس شورای حکام در سخنرانی خود بر نقش مؤثر مرکز در گسترش صلح و دوستی در منطقه از طریق توجه به مواریث فرهنگی ناملموس مشترک تاکید کرد.

این نشست که از نظر حضور متخصصان بین‌المللی و تعداد کشورهای عضو شرکت کننده، از نشست‌های پیشین این شورا متمایز بود، علاوه بر ایران، نمایندگان کشورهای ارمنستان، افغانستان، تاجیکستان، ترکیه، سوریه، قرقیزستان، قزاقستان و لبنان حضور داشتند.

مشارکت فعالانه اعضا در دو روز نشست نیز نشانه‌ی عزم دولت‌های عضو، برای همکاری‌های فرهنگی در منطقه‌ و همیاری آنان برای کاهش بحران موجود در منطقه به شمار می‌رود.

همچنین علاوه بر تصمیم‌گیری در مورد برنامه‌های جاری و آتی مرکز، سوریه رسما به عضویت مرکز درآمد و برای نخستین بار در این نشست‌ها حضور یافت.

کشورهای ارمنستان و لبنان با پایان دوره عضویت دو کشور قزاقستان و تاجیکستان در شورای حکام مرکز با اجماع آرا به عنوان اعضای جدید به شورا حکام مرکز پیوستند. همچنین برخی از کشورها درخواست برگزاری کارگاه‌های تخصصی یا فعالیت‌های روالی و تخصصی مرکز در کشور متبوع‌شان را طرح کردند.

به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی، فعالیت‌های سال جاری مرکز، بر انجام چند پروژه تخصصی در موضوع میراث فرهنگی ناملموس و برگزاری دوره‌های آموزشی در کشورهای منطقه با هدف پاسخگویی به نیازها و دغدغه‌های یونسکو در راستای دستیابی به شیوه‌های پاسدارانه موثر مطابق با نیازهای منطقه آسیای غربی و مرکزی متمرکز است و همه‌ی کشورهای عضو مرکز آمادگی کامل خود را برای هر گونه همکاری در انجام این فعالیت‌ها اعلام کردند.

این نشست به ریاست محمد حسن طالبیان، به عنوان رییس شورای حکام مرکز و نماینده‌ی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ایران در شورا و با حضور نعمت الله امام‌زاده، سفیر تاجیکستان در ایران، حجت الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، اعضای متخصص شورای حکام مرکز، ژانت بلیک و گائورا منچاچاریتا دیپورا و راهول گوسوامی و نمایندگان کشورهای عضو مرکز به مدت دو روز در هتل فردوسی تهران برگزار شد.

انتهای پیام/