فرهنگ عمومی » فرهنگ و هنر
کد خبر : 621152
چهارشنبه - 3 بهمن 1397 - 22:12

تدارک کمیته فرهنگی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برای دهه فجر

مهمترین عناوین برنامه‌های کارگروه فرهنگی ستاد مرکزی چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی اعلام شد.

تدارک کمیته فرهنگی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برای دهه فجر

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، جلسه کارگروه فرهنگی ستاد مرکزی چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، امروز چهارشنبه ۳ بهمن ماه با حضور دکتر محمد اسحاقی رئیس کارگروه فرهنگی ستاد مرکزی بزرگداشت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی  در محل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد.

محمد اسحاقی اظهار داشت: انقلاب اسلامی را باید یک انقلاب فرهنگی و نظام جمهوری اسلامی را نیز مبتنی بر حاکمیت ارزش‌های انسانی و اسلامی با ماموریت‌هایی از این حوزه دانست و باید در حوزه فرهنگ و سیاست،به دنبال حاکمیت الهی و ارزش‌های انسانی باشیم در همین راستا به بحث فرهنگی و اهداف این حوزه توجه ویژه ای داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در سالگرد بزرگداشت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی هستیم افزود: به همین دلیل امسال در دو بخش دستاوردهای فرهنگی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و محورهای اصلی برنامه‌های دستگاه‌ها و نهادهای مختلف فرهنگی در طول ایام دهه فجر می‌پردازیم.

دبیر کارگروه فرهنگی ستاد چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: یکی از دستاوردهای مهم فرهنگی در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی احیای هویت دینی و ملی ملت بزرگ ایران است که دستاوردهای دیگر در حوزه امنیتی، سیاسی، اقتصادی و… را تحت الشعاع خود قرار داده است و در مقایسه با قبل از انقلاب، با همه شعار‌های ملی‌گرایی که رژیم ستم شاهی می‌دادند، تماما غرب زدگی رامدنظر داشتند.

وی حضور قشر جوان و نقش آفرینی در ارکان انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: تجربه موفق انقلاب حضور و نقش آفرینی جوانان در عرصه‌های مختلف بوده است، تجربه دفاع مقدس ناشی از همین احیای فرهنگ دینی و ملی بوده است چنانچه میانگین سنی فرماندهان ما ۲۴ تا۲۵سال بود.
اسحاقی با بیان اینکه احیای مظاهر دین و دینداری و ارزش‌های الهی در سطح جهان نیز از دیگر دستاورد‌های فرهنگی انقلاب اسلامی بود، بیان کرد: در شرق و غرب دین را به عنوان افیون ملت‌ها معرفی می‌کردند، اما با ظهور انقلاب تحول عظیمی در دین و دینداری در جهان شکل می‌گیرد و حرکت انقلاب الهام بخشی عظیمی در سطح منطقه و جهان ایجاد می‌کند.

اسحاقی یادآورشد: اسلام و شیعه ستیزی در حال حاضر روشی است که دشمنان ما برای مبارزه با الهام بخشی انقلاب در دستور کار قرار داده اند. انقلاب اسلامی در بعد ملی هم، افتخار به ایرانی بودن در همه ابعاد زبان فارسی، تربیت اساتید و مفاخر و افتخار به پرچم ایرانی را زنده کرده است.

دبیر کارگروه فرهنگی ستاد چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی تاکید کرد: تربیت نیروی انسانی مومن ومتعهد در عرصه‌های علمی، فنی، آموزشی، صنعتی، دفاعی در رشته‌های مختلف هم از دیگر افتخارات فرهنگی نظام در چهل سال اخیر است. هم اکنون شخصیت‌های برجسته علمی و فرهنگی داریم که از نظر کمیت و کیفیت با قبل از انقلاب قابل قیاس نیستند.

اسحاقی عنوان کرد: ایران با دارا بودن یک درصد از جمعیت جهان، دو درصد از تولید علم جهان را به خود اختصاص داده است. فرهنگ ایران دانش بنیان و فرهنگ پایه است.

وی تصریح کرد: میانگین سنی فرهیختگان ایران بین ۲۸ تا ۳۰ سال است که همه در دانشگاه‌های ملی و بومی درس خوانده‌اند و این از افتخارات ماست. همچنین تاسیس نهاد‌های علمی و فرهنگی و زیرساخت‌های علمی تکنولوژیکی در عرصه هنر و فناوری‌های مختلف بعد از انقلاب فراهم شده است.

اسحاقی با بیان اینکه ۳۰ سازمان، ارگان و نهاد در کار گروه فرهنگی ستاد فعال بوده اند، اظهار کرد: چاپ ویژه نامه‌ها برای کشور‌های منطقه و حضور فعال فرستادگان از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که همایش‌هایی را در دیگر کشور‌ها برگزار کنند از دیگر برنامه‌های ستاد در این ایام است.

دبیر کارگروه فرهنگی ستاد چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی بیان کرد: برگزاری ۸۸کرسی آزاداندیشی در دانشگاه‌ها در سطح کشور فراهم شده است همچنین بیش از ۱۰۰نشست علمی و فرهنگی توسط دستگاه‌های فرهنگی در کشور برگزار خواهد شد.

اسحاقی گفت: برگزاری نشست‌های تخصصی در سطح شهرها، روستا‌ها و دهیاری‌ها توسط سازمان شهرداری و دهیاری‌ها نیز در حال انجام است. همچنین ۴همایش ملی و بین المللی با محوریت دستاورد‌های نظام و معرفی آثار و اقدامات محتلف در ۴دهه اخیر صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: در ۳۰ نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات در ۸۰کشور با اعزام اساتید اهل فرهنگ و هنر همایش تا نشست‌ها و کنگره‌هایی صورت می‌گیرد.

برگزاری بیش از هزار نشست علمی، فرهنگی توسط دستگاه‌های فرهنگی

دبیر کارگروه فرهنگی ستاد چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی افزود: تجلیل از فعالان ملی و استانی برگزار می‌شود و نشستی برای دانشجویان خارجی مقیم کشور فراهم می‌شود تا در جریان اخرین دستاورد‌ها و اقدامات نظام مقدس جمهوری اسلامی قرارگیرند.

وی بیان کرد: برگزاری محافل انس با قرآن در کشور به صورت عمومی و تخصصی هم برگزار می‌شود، در جامعه حفاظ ایران از سنین قبل از دبستان و دانشگاهیان پرورش یافتند و نیز در روستا‌ها حافظان قرآن حضور دارند که از اقدامات مفید نظام در حوزه فرهنگ قرانی است.

اسحاقی اضافه کرد: برنامه مکان رویداد در ایام دهه فجر برگزار می‌شود که باهمکاری سازمان‌های شهرسازی و در ۴۰ نقطه تهران اتفاقاتی که در طول انقلاب افتاده را بازسازی خواهند کرد.

دبیر کارگروه فرهنگی ستاد چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی گفت: بیش از ۷ هزار برنامه فرهنگی اجتماعی و ورزشی توسط شهرداری‌ها در سراسر کشور برگزار می‌شود. همچنین هزار گروه تبلیغی جهادی شکل گرفته که در این ایام به نقاط مختلف کشور فرستاده می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: حمایت از ۳هزار اثر فرهنگی در عرصه‌های مختلف نیز از دیگر اقدامات کارگروه فرهنگی بوده است. در ایام دهه فجر یک نمایشگاه کوچک از دستاورد‌های بزرگ فرهنگی در منار سایر حوزه‌ها در باغ موزه دفاع مقدس ارائه می‌شود.

انتهای پیام/