یادداشت روز/

تحول قوه قضائیه، تحسین‌برانگیز است

عدالت، مهم‌ترین صفت هر انسان مؤمن و بارزترین ویژگی حکومت دینی و مردمی است.

تحول قوه قضائیه، تحسین‌برانگیز است

به گزارش پایگاه خبری ربیع، عدالت، گمشده آدمی در تمام قرون و اعصار است. عدالت‌طلبی در فطرت انسان ریشه دارد و آرمان مشترک همه انسان‌ها و جوامع ، شناخته می‌شود و محصول فطرت پاک و سرشت طبیعی افراد است.

عدل، از اصول اعتقادی شیعه به شمار می‌آید. از نگاه شیعه ، هستی بر پایه عدل خلق شده و در چارچوب عدل ، نظم و سامان یافته است و در بستر قسط و عدل نیز به تکامل می‌رسد .بنابراین قوه قضاییه که متولی امر عدالت و دادخواهی است وظیفه حساس و مهمی دارد چرا که چنانچه مردم باور کنند می‌توانند به حق خویش برسند و دادخواهی کنند، خوش‌بینانه به نظام می‌نگرند. قوانین برای همه یکسان است چه مردم و چه مسئولین و همین نکته سبب همدلی بیشتر می‌شود.

رئیس قوه قضاییه در همایش قوه قضائیه فرمودند: چنان چه رهبری فرمودند استوار بودن دادگستری بر فقه اسلامی باید رقم بخورد. تلاش‌هایی که در یک سال اخیر انجام شده است برای ارتقای دستگاه قضا تلاشی دارای اجر و پاداش الهی است. با همه تلاش‌هایی که تا کنون انجام شده در گام دوم انقلاب باید تحولی در خور صورت گیرد. با توجه به عملکرد آیت‌الله رئیسی باید گفت چنین تحولی در حال رخ دادن است. نشست‌های متعدد وی با حقوقدانان و نخبگان نشان از تلاش و تحرک سازنده دارد.

دیدارهای مردمی و بازدیدهای ناگهانی رئیس قوه قضائیه نشان از حساسیت ایشان در انجام وظیفه دارد، همچنین باید افزود دیدار مسئولان با مردم سبب دلگرمی مردم می‌شود. از سوی دیگر تسریع در پیگیری پرونده‌ها و ثابت قدم بودن وی در پیگیری مجرمان قابل ستایش است. اولین قدم عدالت پاکسازی خود قوه قضائیه بدون رودربایستی بوده است که وی با تمام قوا عدالت را از سازمان و دستگاه خویش آغاز کرده است. مردم نیز قدردان مسئولی خواهند بود که ضمن ارتباط سازنده با مردم، رسالت خویش را به درستی انجام دهد. قوه قضائیه عدالت ‌گستر و پاک نه تنها تحسین بر‌انگیز است بلکه مسیر پیشرفت را هموار خواهد نمود.