درپی اعلام نظر اولیه مبنی بر قصور عامل انسانی تصادف اتوبوس با تانکر سوخت که مقصر بودن راننده کشنده تانکر سوخت از سوی کارشناسان پلیس راهور، به طور رسمی اعلام شد، اما تهیه گزارش بررسی تخصصی و همه جانبه این سانحه تا روشن شدن زوایای مختلف آن، در کمیسیون ایمنی راهها انجام می شود.
به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای مهران قربانی عضو هیات عامل نماینده این سازمان در امور ایمنی راه و حمل ونقل با اعلام این مطلب افزود: پس از بررسی سناریوهای مطرح درنحوه شکلگیری تصادف اتوبوس اسکانیا با کشنده تانکر سوخت که در مورخ ۲۶/۶/۹۷ در محور آزادراهی کاشان – نطنز بوقوع پیوست و منجر به کشته شدن ۱۹ نفر و مصدوم شدن ۲۶ نفر گردید، نهایتاً جمعبندی کارشناسان پلیس راهور بر قصور راننده کشنده تانکر در انحراف به چپ ناگهانی به عنوان علت تامه تصادف قرار گرفت.
وی اظهار داشت:در گزارش کارشناسی تهیه شده، زنجیره شکلگیری این تصادف مورد بررسی قرار گرفته و جدا از علت تامه، به احتمال وجود خستگی راننده کشنده تانکر به علت ساعات رانندگی پیش از تصادف، با توجه به مسیرهای طی شده، اشاره شده است. در کنار شواهد ومستندات موجود، اظهارات افراد شاهد که به فاصله کمی از محل وقوع حادثه، در حین حرکت در آزادراه ناظر بر نحوه شکل گیری تصادف بودهاند در راستای تشخیص کارشناسان پلیس راهور در تعیین علت تامه تصادف میباشد.
قربانی تصریح کرد این تشخیص به عنوان تشخیص کارشناسی پلیس راهور تلقی میشود و در طی مراحل رسیدگی قضایی، امکان طرح درخواست تجدید نظر برای راننده کشنده تانکر و استفاده از امکان اخذ نظریه هیاتهای کارشناسان رسمی دادگستری وجود خواهد داشت.
نماینده سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای در امور ایمنی حمل ونقل با اشاره به فرایند معمول رسیدگی نهایی به تصادف یاد شده و موارد مشابه گفت:
در کنار مراحل یادشده، بنا به دستور وزیر محترم راه و شهرسازی بررسی و تهیه گزارش تخصصی این تصادف در کمیسیون ایمنی راهها در دست انجام میباشد و در مورد سایر موارد مشابه نیز، پس از وقوع تصادفات عمومی مهم و از جمله تصادفات مربوط به اتوبوسها، جدا از گزارش پلیس که از آن به گزارش و کروکی پلیس یاد میشود که ملاک بررسیهای قضایی و اقدامات پرداخت خسارات و تعهدات بیمهای میباشد، گزارش دیگری و با ماهیت موشکافانه تر و تحلیلی دردبیرخانه کمیسیون ایمنی راهها به منظور شناسایی سایر عوامل غیر مستقیم و تاثیرگذار تهیه میگردد.
وی افزود:عمدتاً مراحل بررسی و تهیه اینگونه گزارشات تحلیلی زمانبرتر میباشد و مبنایی برای تغییرات در رویکردها، فرآیندها و دستورالعملها و تکنیکهای انجام امور ذیربط در حوزه های مدیریت ایمنی ، زیرساختها، ناوگان و رانندگان میباشد. البته در بسیاری از کشورهای پیشرو در عرصه حمل و نقل مدت زمان به نتیجه رسیدن این گونه تحلیل ها ماهها و حتی به بیش از یکسال نیز می رسد، لیکن عمدتاً در ایران سعی بر آن است که حسب پیچیدگی و وضعیت تصادف، حتیالامکان در کمتر از سه ماه نتیجه اینگونه تحلیلهای تخصصی همه جانبه با رویکرد پیشگیرانه در حوزه جاده ای مشخص شود.
قربانی با اشاره به مصادیق گزارش مشابه که نیازمند تحلیل در کمسیون ایمنی راه ها میباشند، یادآورشد: به عنوان نمونه در تصادف پیشین مربوط به برخورد تانکر با اتوبوس در شهر سنندج که در مورخ۲۰/۴/۹۷ بوقوع پیوست، بررسیهای کارشناسی انجام گرفته است و فهرستی از اقدامات پیشنهادی برای ارتقای فرآیندهای موجود پیشنهاد گردیده که مراحل پایانی تدقیق و نهایی سازی آنها از جمله در خصوص ارتقای فرآیندهای کنترلی و نظارتی در حال طی شدن می باشد که نتیجه آن متعاقب طرح در جلسات رسمی کمیسیون ایمنی راهها تصمیمگیری خواهند شد.