پیشخوان » تولیدی » فرهنگ و هنر » نجمه کریمیان
کد خبر : 1019183
شنبه - 25 تیر 1401 - 17:19

تجلی ولایت در عید غدیر

عید غدیر خم بزرگترین عید الهی فرا رسید تا دوباره آغاز ولایت و پیمان دوباره با امامت را یادآوری کند.

تجلی ولایت در عید غدیر

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، این عید بزرگترین عیدی است که در تاریخ بشریت اتفاق افتاده است.پیامبر مهربانی ها بعد از ۲۳ سال زحمت و مشقتی که برای کامل ترین دین الهی کشیدند حالا زمان آن رسیده بود تا اسلام نوپا را به دستان شایسته ترین انسان ،حضرت علی (ع) بسپارند تا وارث پیامبر شوند و مولای همه مردم.

پیامبر (ص )در حجه الوداع و در غدیر خم بزرگترین پیام الهی ،آن هم پیام تکمیل دین را به گوش مردم رساندند و دستان حضرت علی را گرفتند و فرمودند: «أ لستُم تَعْلَمونَ أنیَّ أولی بالمؤمنین من أنفُسهم؟ قالوا بلی!؛ آیا شما می دانید که من شایسته تر به مؤمنین از خودِ آنها می باشم؟ گفتند. آری!» فرمود: «اللّهُمَّ مَن کُنْتُ مَولاهُ فعَلیٌّ مَولاهُ اللَّهُمَّ و الُ مَنْ والاهُ و عادِ مَنْ عاداه؛ پروردگارا، هر که من مولای اویم علی مولای اوست، خدایا، دوست بدار هر که او را دوست می دارد و دشمن بدار هر که او را دشمن می دارد.

آری حضرت محمد (ص) حجت را بر مردم تمام کردند و چشمه امامت جوشید تا مردم بدون سرپرست نباشند.

در این باب  در الغدیر از علامه امینی آمده است یا علی بعد از من تو امام هستی و هرکس مرا قبول دارد باید تو را قبول داشته باشد. هرکس مرا پذیرفته باید تو را بپذیرد و بعد از ابلاغ رسالت پیغمبری خودش پیغمبر اکرم دست به دعا بلند می کند که عید غدیر عید ولایت و عید امامت است عید غدیر عید شیعیان امیرالمومنین (ع) است.

در توصیف این روز می توان گفت غدیر فقط یک روز نیست بلکه یک جریان ادامه دار است که همه رشد ها و تعالی های انسان ها از آن آغاز شده است.بنابراین ما شیعیان باید شناخت و معرفتی عمیق از فلسفه این روز پر عظمت را داشته باشیم و در این رابطه معارف آن را دریابیم.

امام رضا علیه السلام در کلامی اوج مند درباره شناخت غدیر فرموده اند: به خدا سوگند، اگر مردم ارزش روز غدیر را شناخته بودند، روزی ده بار، فرشتگان با آنان مصافحه می کردند، و گر به درازا کشیدن سخن برای من ناگوار نبود، درباره ارج مندی این روز و فضیلت هایی که خداوند متعال به کسانی داده که آن را شناخته اند، چنان بسط سخن می دادم که به شمار نیاید.

عظمت بی کران غدیر در اعمال و آدابی که در شب و روزش آمده روشن است.در شب عید ولایت که یکی از بهترین شب های مثال زدنی است، اعمالی ویژه وارد شده است.

در روز عید غدیر نیز اعمالی در جهت سعادت و کسب رحمت و مهربانی خدا همچون روزه گرفتن ،افطاری و اطعام دادن،تبریک گفتن،آراستن ،دل جویی و مهرورزی و پیوند با خویشان سفارش شده است.

با کمی تامل در می یابیم که غدیر را تنها نگذاریم و حقیقت آن را به گوش همدیگر برسانیم زیرا رستگاری همه در غدیر بنا شده است.

نجمه کریمیان