تحلیل ها » تولیدی » خبر تنظیمی » خبر دریافتی » یادداشت میهمان
کد خبر : 362525
چهارشنبه - 3 مرداد 1397 - 14:51
نقشه نفوذ در کلام رهبری(۲)

تاریخچه نفوذ دولت های بیگانه در کشور

از سال ۱۸۰۰ انگلیس‌ها اولْ‌بار در دستگاه سیاسی کشور ما وارد شدند و دخالت کردند و نفوذ کردند و یارگیری کردند و همراه آنها یا قریب به آنها، بعضی از کشورهای دیگر اروپائی هم در این مدت همین کار را کردند.

تاریخچه نفوذ دولت های بیگانه در کشور

به گزارش پایگاه خبری ربیع، نفوذ سلطه گران و کشورهای غربی در ایران سابقه ای در تاریخ معاصر دارد و فرآیند پر فراز و نشیبی را طی کرده است، این سلطه گران نفوذ خود را در ابعاد و عرصه های مختلف ایران گسترش دادند که از مهمترین آن ها باید به  نفوذ در میان روشنفکران، رسانه ها، تجار، محافل قدرت و ثروت و دستگاه های فرهنگی اشاره کرد.

∇ بیماری مزمن «ما نمی توانیم» محصول نفوذ و سلطه
ما در طول دو سه قرن اخیر ضربه‌های سختی خوردیم؛ هم از ناحیه‌ی استبداد داخلی و دیکتاتوری‌های داخل کشور، هم از ناحیه‌ی تهاجم های بیرونی. این یک واقعیتی است که ما ضربه خوردیم. تاریخ ورود و نفوذ دولتهای بیگانه در کشور ما از سال ۱۸۰۰ میلادی است؛ یعنی دویست و دوازده سال است که اولین نفوذ خارجی از طریق حکومت انگلیسىِ هند اتفاق افتاد؛ جان ملکمِ انگلیسی آمد ایران – که حالا تاریخش را کسانی که ملاحظه کردند، میدانند – و تبعاتی که پیش آمد. ضعف آن دولت ها در مواجهه‌ی با نفوذ و تهاجم فرهنگ غربی و سیاست غربی و حکومتهای غربی، موجب انفعال کشور شد و همین طور رفته رفته ما دچار ضعف شدیم، هزیمت هائی داشتیم؛ این هم یک واقعیتی است.
ما در برآورد مسائل کشور و شناخت وضعیت کنونی کشور نمی توانیم این دوره را ندیده بگیریم. ضربه‌های سختی به ما زدند؛ هم نفوذ سیاسی پیدا کردند، هم نفوذ فرهنگی پیدا کردند، هم منابع ما را غارت کردند. متأسفانه هنوز کار درستی در این زمینه انجام نگرفته. محققین و مورخین ما باید بنشینند یک کار مبسوط و مشروحی را انجام دهند در مورد غارت منابع اقتصادی کشور به وسیله‌ی کشورهای متنفذ خارجی که وارد اینجا شدند؛ مثل انگلیس در یک برهه‌ای، روسها در یک برهه‌ی دیگری، و دیگرانی که در کنار اینها بودند – که البته عمده اینها بودند – بعد هم آمریکا در نهایت کار. غارت ثروت، سلطه‌ی سیاسی، تحقیر ملت. آنچه که شما از زبان سیاستمداران و دولتمردان وابسته‌ی به سیاست های غربی و دستگاه های استبدادی شنفتید در زمینه‌ی تحقیر ایران و ایرانی و اینکه «نمیتوانیم» و چه و چه، اینها همه‌اش ناشی از همان سلطه‌ فرهنگ غربی و سلطه‌ سیاسی غرب بر کشور ما بوده. اینها جزو واقعیت ها است.(۱)∇ نفوذ دشمن در خاک نرم و خاکریز بی بنیاد ملىِ دوران سلطنت
ما نمیخواهیم مورد تطاول قرار بگیریم. دویست سال کشور ما مورد تعرض و تطاول قرار گرفته. ضعف دستگاه‌های سلطنتىِ بی عرضه‌ نالایقِ فاسدِ دنیاطلب، و نشاطی که در طرف مقابل وجود داشت، باعث این تطاول شد. از سال ۱۸۰۰ انگلیس‌ها اولْ‌بار در دستگاه سیاسی کشور ما وارد شدند و دخالت کردند و نفوذ کردند و یارگیری کردند و همراه آنها یا قریب به آنها، بعضی از کشورهای دیگر اروپائی هم در این مدت همین کار را کردند. سال ۱۸۰۰ که اولین سفیر انگلیس وارد کشور شد- که از هند هم آمد؛ یعنی آن وقتی بود که حکومت هند در اختیار انگلیس‌ها بود و نایب‌السلطنه در آنجا بود- از همان بوشهر که از کشتی پیاده شد، شروع کرد به رشوه دادن و خریدن افراد، و راحت توانست افراد را خریداری کند.
این همه شاهزاده و امیر و اسم های دهن‌پرکن، همه در مقابل هدایای این آقا خاضع و تسلیم شدند! روند تطاول دشمنان در این کشور، از آن زمان شروع شد. این خاک نرم و خاکریز بی بنیاد ملىِ آن روز اجازه داد دشمن نفوذ کند و نفوذ کردند. ما نمیخواهیم دیگر این ادامه پیدا کند. انقلاب یک سد پولادینی در مقابل اینها درست کرده. ما میخواهیم این سد را مستحکم تر کنیم. (۲)


۱- بیانات در دیدار مسئولان نظام‌ ۱۳۹۲/۰۴/۳۰

۲- بیانات در دیدار فعالان بخش‌های اقتصادی کشور ۱۳۹۰/۰۵/۲۶