اجتماعی » استانها » اصفهان » برگزیده » خانواده و جوانان » خواندنی » شهرستان های اصفهان
کد خبر : 58676
دوشنبه - 28 فروردین 1396 - 05:32
کیمیای وطن بررسی کرد:

تاثیرگذاری مشاوره قبل از ازدواج

امروزه با شاغل شدن بیشتر زن‌ها و تحصیلات بالاتر دختران و پسران، زندگی‌ها شکل متفاوتی پیدا کرده است و از این رو ضرورت مشاوره قبل از ازدواج در شناخت بهتر می‌تواند به تقویت روابط زوجین در طول زندگی بینجامد.

تاثیرگذاری مشاوره قبل از ازدواج

به گزارش پایگاه خبری ربیع،  امروزه با شاغل شدن بیشتر زن‌ها و تحصیلات بالاتر دختران و پسران، زندگی‌ها شکل متفاوتی پیدا کرده است و از این رو ضرورت مشاوره قبل از ازدواج در شناخت بهتر می‌تواند به تقویت روابط زوجین در طول زندگی بینجامد.

ازمنظر جامعه شناسان نقش مشاوره قبل از ازدواج در شناخت بهتر زوجین از یکدیگر بسیار اساسی و لازم است وفرایند مشاوره پیش از ازدواج و تعداد جلساتی که قبل از ازدواج افراد درآن حضور پیدا می‌کنند کمک شایانی به یک ازدواج خوب می‌کند.

 تغییر درسبک اجتماعی ازدواج

 عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، درگفتگو با خبرنگار کیمیای وطن در رابطه با نقش مشاوره درقبل ازدواج می‌گوید: امروزه نقش زنان و مردان در جامعه بسیار متفاوت از گذشته است و همین مساله پایداری زندگی‌ها را کمتر کرده است به همین منظور و برای سنجش میزان تفاهم و سازگاری بین دو نفر، نیاز به مداخلات علمی است.

زهرا فاتحی زاده، با تاکید به اینکه اگرتا دیروز بسیاری از خانواده‌ها به دلیل فقر آگاهی یا وابستگی‌های اقتصادی و اجتماعی روی مشکلاتشان سرپوش می‌گذاشتند افزود: امروز با شاغل شدن بیشتر زن‌ها و تحصیلات بالای دختران و پسران، زندگی‌ها شکل متفاوتی پیدا کرده است و از این رو ضرورت مشاوره قبل از ازدواج در شناخت بهتر می‌تواند به تقویت روابط زوجین در طول زندگی بینجامد. عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، با اشاره به آمار طلاق رو به رشد در کشور به ویژه در کلان شهرها تصریح کرد: از هر ۴ ازدواج یک ازدواج منجر به طلاق می‌شود و این موضوع رویکرد توجه به مشاوره در قبل از ازدواج را دوچندان کرده است.

وی افزود: متاسفانه در کشور ما زوج‌ها بسیاری از اوقات اطلاع کافی از مشاوره‌هایی که مشاوران در اختیار آن‌ها می‌گذارند ندارند یا گاهی احساس می‌کنند چون به حد مطلوبی از استقلال مالی و خانوادگی رسیده‌اند، می‌توانند بدون مشورت با افراد دیگر بهترین انتخاب را داشته باشند.

 حضور بی طرفانه درمراکز مشاوره

 در ادامه نیزگفتگویی با یکی ازمتخصصین مشاوره درباره ضرورت استفاده از مشاوره درمانی درقبل از ازدواج داشتیم که وی به این مسئله تاکید داشت: مشاوران به افراد توصیه می‌کنند زمانی که به شدت درگیر یک رفتار عاطفی هستند تصمیم نگیرند.

چون در این درگیری عاطفی نمی‌توانند نکات منفی را ببینند و سعی می‌کنند همه موضوعات منفی را توجیه کنند. ذاکری افزود: موضوع مهمی مثل ازدواج نگاه عاقلانه‌ای می‌خواهد. مشاوران وظیفه دارند درباره آینده ازدواج با زوج‌ها صحبت کنند ولی حرف را تحمیل نمی‌کنند.

بنابراین کسانی که تصمیم به مشاوره می‌گیرند بهتر است که بی طرفانه به مطب مشاوره بروند و اجازه دهند تا روند مشاوره به خوبی و در مسیر خودش طی شود وگرنه دیگر نیازی به انجام مشاوره نیست.

وی گفت: نوع سؤالات در جلسات مشاوره پیش از ازدواج و معرفی تست‌های سلامتی روان و ملاک‌های انتخاب همسر با کمک مشاور متخصص از دیگر نیازهای علمی و ضروری در ازدواج است.

وی بیان داشت: معمولاً مراجعه به مشاوره زمانی که هنوز هیچ صحبتی بین افراد نشده است، مناسب نیست، همان طور که مراجعه افراد بعد از مدت‌ها حرف زدن و رابطه داشتن و شکل گرفتن علاقه، تأثیر چندانی ندارد، بنابراین بهترین زمان برای مراجعه به مشاور زمانی است که فرد آمادگی دارد و حداقل ۸ تا ۱۰ ساعت با طرف مقابل درباره مسائل مختلف گفت وگو کرده است.

این متخصص مشاوره عنوان کرد: مشاوره قبل از ازدواج اگر بر اساس معیارها و شرایط مناسب انجام شود و فرد مشاوره دهنده از آگاهی و اطلاعات کافی برخوردار باشد، به دو طرف کمک زیادی خواهد کرد.

افرادی که برای مشاوره مراجعه می‌کنند، باید با صداقت کامل مسائل خود را با مشاور در میان بگذارند و به عبارتی تسلیم مشاور باشند و به این نکته توجه داشته باشند که مشاوران هیچ گاه توصیه به ازدواج نمی‌کنند، همان طور که توصیه به طلاق نمی‌کنند.

زهرا نصیری