موسیقی و هنرهای تجسمی » هنر
کد خبر : 480364
سه شنبه - 24 مهر 1397 - 18:30
برای اولین بار

تابلوی «رامبرانت» در حضور بازدیدکنندگان مرمت می‌شود

هنردوستان می‌توانند مرمت تابلوی «تماشای شب» رامبرانت توسط کارشناسان را به صورت زنده در موزه آمستردام ببینند.

تابلوی «رامبرانت» در حضور بازدیدکنندگان مرمت می‌شود

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل ازفارس به نقل از گاردین، اثری هنری از «رامبرانت» نقاش مشهور در حضور بازدیدکنندگان از موزه مرمت می‌‌شود.

هنردوستان می‌توانند مرمت تابلوی «تماشای شب» رامبرانت توسط کارشناسان در موزه آمستردام ببینند. این کار همزمان بصورت پخش زنده تلویزیونی همراه خواهد بود.

از سوی موزه ریکس آمستردام هلند از عموم مردم دعوت شده تا برای تماشای مرمت یکی از معروف‌ترین تابلوهای رامبرانت به این موزه بیایند و این برنامه بصورت زنده در اینترنت پخش خواهد شد.

«تاکو دیبیتس» که از سال ۲۰۱۶ مدیریت موزه ریکس آمستردام را برعهده دارد در این مورد گفت: کار مرمت این تابلو به دلیل پیچیدگی‌های بسیار، بسیار به کندی انجام خواهد گرفت و چندین سال به طول می‌انجامد. این کار در جلوی چشم بازدید کنندگان انجام می‌شود و می‌توانند تمام جزییات مرمت یک اثر هنری شاخص را ببینند.

رامبرانت تابلوی «تماشای شب» را در سال ۱۶۴۲ و دوران طلایی هلند خلق کرد. این اثر بصورت رسمی‌تر با عنوان گروهان نظامی منطقه دو تحت فرمان سرهنگ فرانسیس بانیک کوک فرمانده گارد شهری آمستردام، معروف است. سرهنگ فرانسیس از رامبرانت خواسته بود تا پرتره‌ای گروهی از گروهان تیراندازی‌اش خلق کند. این تابلو بیشتر حالت حرکتی به بیرون دارد تا حالتی از ایستایی گروهی مرسوم آن دوران در آثار هنری. در این تابلو چهره‌های کانونی تقریبا در اندازه طبیعی خلق شده و سرهنگ و ستوان در مرکز تصویر و یک دختر در پس زمینه سمت چپ مرکز تصویر در هاله‌ای از نور قرار دارد.

این نقاشی در قسمتی از موزه قرار دارد که مخصوص این تابلو ساخته شده است. این موزه سالانه حدود ۲ میلیون بیننده دارد.

آقای دیبیتس و همکارانش در سال‌های اخیر بر آسیب‌هایی که به این تابلو وارد شد و در سال ۱۹۷۵ مرمت شد، متمرکز شده‌اند. در آن سال معلمی هلندی با چاقو به تابلو حمله‌ور شد و به آن آسیب رساند که مورد مرمت قرار گرفت. مسولین موزه چند سالی‌ست که بر تابلو تمرکز کرده و متوجه تغییر رنگ و سفید شدن همان نقطه آسیب دیده شدند که به تدریج در حال گسترش بود که بالاخره تصمیم به مرمت جدی این تابلو گرفته شد.

برای مرمت این تابلو اتاقی فوق سفید با ابعاد ۷ متر مربع توسط طراح و معمار فرانسوی «ژان میشل ویلموت» ساخته شده است که استادان مرمت در آنجا روی تابلو کار خواهند کرد.

برای این کار ابتدا کارشناسان با استفاده از نقشه برداری میلیمتر به میلیمتر تابلو با استفاده از اسکنر، تحقیق روی تابلو را آغاز خواهند کرد که خود این پروسه ۷۰ روز طول خواهد کشید. با استفاده از اسکن و دیگر فنون تصویربرداری، عکس برداری با رزولوشن بسیار بالا و تجزیه و تحلیل رایانه‌ای، تصویری با وجود تمام جزئیات از تابلو از لاک الکل گرفته تا بوم نقشه‌برداری و ثبت می‌شود. تنها پس از انجام این مقدمات است که تیم کارشناسی می‌توانند نقشه مرمت را طراحی کنند تا با تعیین دقیق محل آسیب بتوانند کار مرمت را شروع کرده و پیش ببرند.

رامبرانت نقاش معروف هلندی است که به سال ۱۶۰۶ در شهر لیدن به دنیا آمد و به سال ۱۶۶۹ درگذشت. نماینده بارز مکتب و سبک نقاشی هلندی و استاد سایه و روشن در نقاشی است. بیست و دو ساله بود که به آمستردام رفت و در آنجا به عنوان نقاش چهره‌نگار به کار پرداخت و محبوبیتی به دست آورد.

انتهای پیام/