استانها » اصفهان » فرزانه افسرطه
کد خبر : 446759
سه شنبه - 3 مهر 1397 - 10:03

تأمین سهم آب گاوخونی با لوله‌گذاری در رودخانه زاینده‌رود

در طرح پیشنهادی استاندار اصفهان برای ۵۲ کیلومتر لوله‌گذاری در رودخانه زاینده‌رود از ابتدا تا انتهای حوضه آبریز زاینده‌رود و تالاب گاوخونی، میزان حق‌آبه و سهم آب همه مناطق استان اصفهان در نظر گرفته شده است. در طرح جدید به جای جاری‌کردن آب، میزان آب هر سهم از طریق لوله‌گذاری انتقال می‌یابد.

تأمین سهم آب گاوخونی  با لوله‌گذاری در رودخانه زاینده‌رود

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در طرح پیشنهادی استاندار اصفهان برای ۵۲ کیلومتر لوله‌گذاری در رودخانه زاینده‌رود از ابتدا تا انتهای حوضه آبریز زاینده‌رود و تالاب گاوخونی، میزان حق‌آبه و سهم آب همه مناطق استان اصفهان در نظر گرفته شده است. در طرح جدید به جای جاری‌کردن آب، میزان آب هر سهم از طریق لوله‌گذاری انتقال می‌یابد.
مخالفان متوجه اهمیت طرح نشده‌اند
حیدرعلی عابدی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار کیمیای وطن در پاسخ به پرسشی درباره مخالفت‌هایی که با اجرای این طرح می‌شود، بیان داشت: کسانی که با طرح لوله‌گذاری در رودخانه زاینده‌رود مخالفت می‌کنند، متوجه اهمیت این طرح نشده‌اند.
وی با اشاره به اینکه در حالت عادی، رودخانه زاینده‌رود باید همیشه به‌عنوان رودخانه باقی بماند، افزود: به دلیل شرایط بحرانی امسال، برای رساندن آب به غرب، باید ۳۰ میلیون متر مکعب آب جاری شود که به علت برداشت‌های متعدد، آب به سرمقصد اصلی نرسید.
عابدی تأکید کرد: اگر آب داشته باشیم، باید آبرسانی از سد چم آسمان تا نکوآباد و تالاب گاوخونی که حق‌آبه غرب و شرق اصفهان در آن جاری باشد و حق‌آبه کشاورزان تأمین گردد، در نظر گرفته شود.
وی یادآور شد: آنهایی که بالای سد چم آسمان هستند، حق‌آبه‌ای از زاینده‌رود ندارند و این در حالی است که امسال در چهارمحال با وجود توصیه به محدودیت کشت، ۲۰ درصد افزایش کشت گزارش شد؛ بنابراین اگر دولت به‌سرعت بخواهد ۲ میلیون متر مکعب به بخش‌هایی مثل خمینی‌شهر آبرسانی کند، باید ۳۰ میلیون متر مکعب آب را جاری سازد؛ ضمن آنکه کنترلی در برداشت بی‌رویه وجود ندارد.
نماینده مردم اصفهان گفت: کسی نمی‌تواند به‌تنهایی تصمیم بگیرد چه شهری، چقدر آب ببرد و تصمیم‌گیرندگان اصلی، وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و نمایندگان کشاورزان هستند و استانداران فقط مسئول اجرای طرح‌ها
هستند.
حق‌آبه‌داران به سهم خود خواهند رسید
وی با اشاره به اینکه در سال‌های با محدودیت آبی به هر شهرستان در مسیر رودخانه زاینده‌رود آب از طریق این لوله‌ها انتقال می‌یابد و همه شهرستان‌ها به نسبت سهمی که از آب دارند، حق برداشت خواهند داشت، افزود: این طرح شامل سه قسمت بود که قسمت سوم، آب‌چرخانی پساب و انتقال از پل شهرستان به ناژوان بود که به دلیل مخالفت‌های شهرداری حذف شد و بخش دوم طرح که در ۳۰ سال گذشته قرار بود اجرا شود، استفاده از پساب تصفیه‌شده بود.
تصفیه استاندارد آب کشاورزی
عابدی درباره نحوه استفاده از پساب به خبرنگار ما گفت: سه تصفیه‌خانه در شمال، منطقه سجزی در شرق و پل شهرستان اصفهان فعال هستند و قرار بر این شده است مقداری از پساب تصفیه‌خانه‌های سجزی و پل شهرستان وارد تصفیه‌خانه جدیدی شود که آب را در حد استاندارد آب خوردن تصفیه می‌سازد و با یک متر آب رودخانه ترکیب می‌شود و به مصرف کشاورزی می‌رسد. این آب به ۱۲۰ میلیون متر آب در سال عادی که در اختیار جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد، اضافه خواهد شد تا به صورت نوبتی در اختیار کشاورزان قرار گیرد.
عابدی در ادامه از تلاش استاندار در راستای احداث این تصفیه‌خانه برای اولین بار در استان اصفهان ابراز قدردانی کرد و طرح لوله‌گذاری در رودخانه زاینده‌رود را اقدامی ارزشمند دانست.
تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار
وی در تشریح وضعیت رودخانه در شهر اصفهان گفت: با لوله‌گذاری و ساماندهی رودخانه برای جلوگیری از جذب زیاد آب، شاهد جاری‌شدن آب در بستر زاینده‌‌رود خواهیم بود.
عابدی به نقل از استاندار اصفهان اعتبار این طرح را بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان بیان کرد که توسط استانداری تأمین می‌شود و در مدت یک سال اجرایی خواهد شد و شامل بخش‌های مختلف از قبیل ۴۰ کیلومتر لوله‌گذاری خارج از شهر اصفهان، لوله‌گذاری‌های مربوط به شهر اصفهان، افزایش کیفیت پساب‌های تصفیه‌شده و جمع‌آوری و سیرکوله‌کردن و هدایت آب به کشاورزان شرق اصفهان و باتلاق گاوخونی است و قرار است از ابتدای مهرماه عملیات اجرایی آن آغاز شود.
در گفت‌وگو با مدیر روابط عمومی استانداری اصفهان موافقت بیشتر نمایندگان استان با این طرح مطرح شد.
قائدیها خبر داد: کل عملیات اجرایی لوله‌گذاری به‌زودی آغاز شده و در مدت ۶ ماه به نتیجه خواهد رسید و آب در رودخانه جاری می‌شود.