به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از تسنیم، منصور یزدی زاده شامگاه شنبه در جمع خبرنگاران با گرامیداشت یاد شهدای هشت سال دفاع مقدس و ۲۸۶ شهید کارخانه ذوب آهن اظهار داشت: خوشبختانه امروز تحویل نمادین بخشی از ریل‌های تولید شده در کارخانه ذوب آهن که منطبق بر استاندارد EN13674 بود انجام گرفت و باید به این نکته توجه داشت که گرید استانداردها افزایش یافته و ما نیز باید منطبق با این استانداردها محصولات خود را تولید می‌کردیم.

وی افزود: این استانداردها دو ویژگی داشتند، نخست در خصوص فولاد مورد نیاز که این فولاد در کارخانه ذوب آهن و منطبق با استانداردهای لازم تولید شد و از حدود شش ماه قبل که قراردادها منعقد شد نماینده «شرکت زیرساخت» وزارت راه و شهرسازی در کارخانه مستقر شده و خط تولید مورد بازبینی قرار گرفت تا این اطمینان حال شود که محصولات تولید شده منطبق با استانداردها است.

مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن تصریح کرد: قرارداد نخست تولید ۱۵ هزار تن ریل بود که دو مناقصه دیگر توسط اداره راه و شهرسازی برگزار شده که در هر دو این مناقصات شرکت کرده‌ایم و یکی از درخواست‌هایی که در تفاهمنامه با وزارت راه و شهرسازی داشته‌ایم آن بوده که با توجه به اینکه ذوب آهن تنها تولیدکننده این محصول بوده برگزاری مناقصه زمانبر است مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی در خصوص تفاهمنامه‌ای که قرار بود امروز امضا شود و نشد، گفت: به دلیل اینکه وزرای راه و شهرسازی و صمت در استان اصفهان حضور داشتند هماهنگ کردن برنامه‌ها بسیار سخت بود و برنامه‌های مختلفی نیز داشتند از این رو این مسئله در کارخانه ذوب آهن محقق نشد اما برای امضاء تفاهمنامه قول‌های لازم اخذ شده و نگرانی دراین خصوص وجود ندارد و ما تفاهمنامه را امضا شده تلقی می‌کنیم.

یزدی زاده عنوان کرد: درحال حاضر ظرفیت تولید کارخانه ذوب آهن در کارگاه ۶۵۰ تا ۴۰۰ هزار تن بوده و مصرفی که به طور میانگین در وزارت راه و شهرسازی مطرح می‌شود سالانه ۱۰۰ هزارتن نخواهد بود و با در نظر گرفتن مترو حدود ۲۰ هزار تن افزایش خواهد یافت، از این رو پیش بینی می‌شود با آغاز تولیدی که از امروز داشتیم بتوانیم نیاز ۱۲۰ هزار تنی کشور را تامین کنیم و هیچ محدودیتی در این خصوص وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: میانگین قیمت هر تن ریل که وارد کشور می‌شود حدود ۷۵۰ تا ۸۰۰ یورو بوده که برای این محصول عدد قابل توجهی به شمار می‌آید که حدود دوبرابر قیمت مقاطع ساختمانی است و اگر همه ریل کشور توسط کارخانه ذوب آهن تولید شود سالانه حدود ۱۰۰ میلیون یورو صرفه جویی ارزی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن افزود: باید از وزارت راه و شهرسازی و شخص وزیر تشکر کرد چراکه همراه بسیار خوبی با شرکت سهامی ذوب آهن داشتند و خوشبختانه تولید و تحویل ریل به خوبی انجام می‌گیرد و نگرانی در این خصوص وجود ندارد و همانگونه که وزیر راه و شهرسازی نیز مطرح کردند دلیلی برای واردات ریل احساس نمی‌شود.

وی خریدار اصلی ریل ملی را شرکت زیرساخت و بهره بردار را شرکت راه آهن اعلام و تصریح کرد: اصل توسعه خطوط راه آهن کشور با شرکت زیرساخت و معاونت ساخت وزارت راه و شهرسازی است.

یزدی زاده بیان کرد: برای راه اندازی خط تولید ریل ۶۰E1 سه اقدام باید انجام می‌گرفت نخست ساخت ایستگاه گوگرد زدایی که سه سال پیش انجام گرفت، راه اندازی ایستگاه گاز زدایی از فولاد که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود و همچنین احداث نورد ریل بود که هر سال فاز این پروژه با اعتباری حدود ۵۰ میلیون یورو به اتمام و بهره برداری رسید.