سینما، تئاتر و تلویزیون » هنر
کد خبر : 702116
شنبه - 14 اردیبهشت 1398 - 15:06

تأسیس جایزه عروسکی «بهروز غریب‌پور» و چند خبر دیگر تئاتری

انجمن نمایشگران عروسکی به منظور تشویق گروه‌های منسجم تئاتر عروسکی، طراحی و اجرای جایزه «بهروز غریب‌پور» را به تصویب رسانده و در هفته تئاتر رونمایی کردند.

تأسیس جایزه عروسکی «بهروز غریب‌پور» و چند خبر دیگر تئاتری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس،‌ پلاک خیابان زنده‌یاد «جمشید مشایخی» با حضور خانواده‌ این هنرمند و جمعی از اهالی سینما و مسئولان رسما نامگذاری شد.

سردیس زنده‌یاد جمشید مشایخی در نزدیکی خانه‌اش رونمایی شد، سردیسی که رضا حسن‌زاده، مجسمه ساز و عضو انجمن مجسمه‌سازان آن را ساخته است.

کتاب «عروسک‌هاى نمایشى» منتشر شد

کتاب «عروسک‌های نمایشی» نوشته لیندى رایت نمایشگر عروسکی و سازنده عروسک‌های نمایشی به تازگی با ترجمه آیرینغریب پور در نشر افق به چاپ رسیده است.

 لیندى رایت و همسرش بنیانگذار  گروه تئاتر عروسکى و مرکز آموزشى Little Angel Theatre ،‌لیتل انجلدر کشور انگلستان هستند که آثار مهم و تاثیر گذارى  براى کودکان و همچنین بزرگسالان اجرا کرده‌اند.

آیرین غریب‌پور دانش آموخته رشته گرافیک از دانشگاه هنر تهران که در زمینه طراحى گرافیک و تصویرگرى مشغول به فعالیت است ضمن بیان اهمیت این کتاب برای نمایشگران عروسکی در حوزه کودک و نوجوان اعلام کرد: کتاب عروسک‌هاى نمایشى شامل آموزش‌هاى ساده و کاربردى براى ساخت انواع مختلف عروسک‌هاى نمایشى است.از ویژگى مهم این کتاب استفاده از مواد در دسترس است که باعث می‌شود ساخت و ساز عروسک بسیار راحت پیش برود و هر علاقه‌مندى به نمایش عروسکى بتواند از آن بهره ببرد.

این طراح و معلم هنری درباره فعالیت‌های خود در عرصه تئاتر کودک عنوان کرد : به واسطه پدرم بهروز غریب پور نویسنده و کارگردان تئاتر و تئاتر عروسکى وارد عرصه نمایش عروسکى شدم. حدود ۵ سال پیش که آموزش نمایش و نمایش عروسکى به کودکان را آغاز کردم متوجه کمبود منابع مناسب براى آموزش دادن این رشته جذاب به کودکان و نوجوانان شدم.پدرم سالها قبل این کتاب را از جان رایت (همسر لیندى رایت) هدیه گرفته بود و به عنوان یک منبع مفید و کامل براى آموزش در اختیار من قرار داده بود. به کرات به این کتاب مراجعه کردم و در کلاس‌هایم از آن بهره بردم و تصمیم به ترجمه این کتاب ارزشمند گرفتم.

گفتنی است، این کتاب در حال حاضر در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در غرفه نشر افق در دسترس علاقه‌مندان به حوزه تئاتر عروسکی و آموزش کودکان است.

*جایزه بهروز غریب‌پور برای گروه موفق تئاتر عروسکی 

انجمن نمایشگران عروسکی، به پیشنهاد یکی از هنرمندان تئاتر کشور و پس از رایزنی با صاحبنظران و کسب اجازه از بهروز غریب پور، به منظور تشویق و ترویج تشکیل و دوام فعالیت گروه‌های منسجم تئاتر عروسکی، طراحی و اجرای «جایزه بهروز غریب پور» را به تصویب رساند و در هفته تئاتر رونمایی کرد.

جایزه بهروز غریب پور با طراحی و ساخت علی پاکدست و با هدف  تشویق گروه‌های نمایشی که سال‌ها در ارایه آثار عروسکی با سبک و شیوه مخصوص خودشان کوشا بوده‌اند در هفته تئاتر رونمایی شد.

این جایزه از سال آینده به گروه‌های منسجم و پرسابقه نمایشگران عروسکی اهدا خواهد شد و شامل لوح گرامیداشت و تندیسی ماندگار خواهد بود. انجمن به منظور حفظ اعتبار و جایگاه جایزه فوق، با کسب نظرات علاقمندان و صاحبنظران هنرهای نمایشی، نسبت به تهیه آیین نامه تخصصی نحوه اعتبارسنجی و اهدای جایزه اقدام و تا پایان خردادماه ۱۳۹۶ آیین نامه را برای جلب نظر و مشارکت کلیه گروه‌های نمایشی عروسکی منتشر خواهد کرد.

اولین گروه نمایش عروسکی منتخب در اردیبهشت سال ١٣٩٩ در جشن نمایشگران عروسکی در هفته تئاتر بوسیله این انجمن معرفی خواهد شد. در همین راستا از گروه‌های نمایش عروسکی تقاضا شده با ثبت و تکمیل فرم گروه‌های انجمننمایشگران عروسکی خانه تئاتر امکان بررسی و پیگیری فعالیت گروهی‌شان را فراهم آورند.

*مهاجر کوچولو به استرالیا رسید

«مهاجر کوچولو» کاری از مرکز هنرهای نمایشی سیدنی(شودا) به نویسندگی و کارگردانی فریدون محرابی و تهیه کنندگی بهنام فهیم‌نیا در سیدنی استرالیا به روی صحنه می‌رود.

این نمایش که اقتباسی از کتاب «شازده کوچولو» اثر آنتوان دوسنت اگزوپری است به عنوان نخستین اثر تولید شده توسط کمپانی فرهنگی هنری شودا به حساب می‌آید که در آن شایان عسکری، افشین صفری، مائده تیماج‌چی، پگاه پناه، مرجان لطفعلی، سوگند مجنونی، آیدا فربود به همراه فریدون محرابی و بهنام فهیم‌نیا به ایفای نقش می‌پردازند.

نمایشنامه «مهاجر کوچولو» از زبان خلبانی روایت می‌شود که به طور اتفاقی با او آشنا شده است. وی از جایى به نام «ناریا» مهاجرت کرده و اتفاق‌هاى خاص سفرش را براى خلبان تعریف مى‌کند.نمایش «مهاجر کوچولو» از ۱۴ تا ۱۶ جون (۲۴ تا ۲۶ خرداد) در سالن تئاتر مانکی‌با (Monkey Baa Theatre) اجرا می‌شود.

*اجرای «وندینگ ماشین» از ۲۰ اردیبهشت

نمایش «وندینگ ماشین» با طراحی، کارگردانی و بازی مهدی سفاری از ۲۰ اردیبهشت در عمارت روبرو اجرا می شود. این نمایش شامل سی نمایشنامه بزرگ جهان است که به قلم حمید پاک نیا و آیدا حق نژاد بازنویسی و خلاصه شده اند تا اجرایی تک نفره و به انتخاب تماشاگر به نمایش درآیند.

این پروژه تئاتری به مدت سه ساعت در عمارت روبرو میزبان علاقه مندان خواهد بود و هر تماشاگر با انتخاب یکی از شاهکارهای ادبیات نمایشی می‌تواند اجرای آن را از دستگاه خودکار فروش درخواست کند. وندینگ ماشین طی روزهای ماه مبارک رمضان از ساعت ۲۰.۳۰ میزبان عموم تماشاگران خواهد بود.

انتهای پیام/