به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایرنا، تقی شفیعی روز پنجشنبه در گفت و گو با ما افزود: سال گذشته در مجموع چهار هزار و ۳۷۵ شکایت از استان اصفهان به سامانه ۱۹۵ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گزارش شد که یکهزار و ۴۰۴ شکایت آن مربوط به ارتباطات سیار و ۲ هزار و ۹۷۱ شکایت مربوط به ارتباطات ثابت بود.
وی با بیان اینکه در بخش ارتباطات سیار بیشترین شکایت مربوط به عدم آنتن دهی تلفن همراه بود، اظهار داشت: با توجه به مشخص بودن تعهدات پوششی اپراتورها در محدوده های شهری، جاده ای و ریلی و عدم آگاهی مشترکان از این تعهدات، عمده این شکایت ها از سوی اپراتور رد می شود.
شفیعی اضافه کرد: در مواردی که نقطه مورد شکایت در تعهد اپراتورهای تلفن همراه می باشد، توسط سازمان تنظیم مقررات پیگیری شده است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به تراکم جمعیتی موجود در نقاط فاقد آنتن دهی مطلوب، شکایت های تکراری زیادی توسط افراد مختلف در این زمینه ثبت می شود که یکی از دلایل بالا بودن این دسته از شکایت هاست.
مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه مرکزی گفت: از طرفی وجود ممانعت های مردمی و اعمال کمیسیون ماده ۱۰۰ توسط شهرداری ها و همکاری نکردن برخی دستگاه های اجرایی جهت توسعه شبکه تلفن همراه باعث افزایش شکایات از این نوع شده است.
کمیسیون ماده ۱۰۰، متشکل از یک نماینده از وزارت کشور، کارشناس شهرداری و یک قاضی است که بر اساس ماده ۱۰۰ قانون شهرداری عمل می کند.
به گفته برخی مسوولان، بیشترین دلیل اعمال کمیسیون ماده ۱۰۰، شکایت های مردمی درباره نصب تجهیزات مخابراتی در منازل و محله های مسکونی است.
شفیعی، سایر شکایت های مردمی در بخش ارتباطات سیار را به ترتیب، درج بدهی در قبض، عدم پاسخگویی مناسب به شاکی، فعال سازی ناخواسته خدمات و عدم امکان ارسال یا دریافت پیامک عنوان و اضافه کرد: پرداخت قبوض تلفن همراه از درگاه های غیر رسمی، عدم وصول مبالغ واریزی مشترکان توسط اپراتورها، فعال سازی ناخواسته خدمات ارزش افزوده و ناآگاهی مشترکان از روش های لغو پیامک های ارزش افزوده از جمله دلایل بروز این شکایت هاست.
وی، نا آگاهی مشترکان از هزینه های مربوط به عضویت در سرویس های مناسبتی و سایر سرویس ها و ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی از خطوط شخصی بدون اطلاع از عواقب آن را از دیگر دلایل شکایت های مردم خواند.
شفیعی، بیشترین شکایت ها در بخش ارتباطات ثابت را عدم جمع آوری سرویس ها عنوان و تصریح کرد: بر اساس ضوابط سازمان تنظیم مقررات برای اپراتورها ۲۴ ساعت مهلت برای رسیدگی به درخواست جمع آوری سرویس مشترکان در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: طبق بررسی ها، اطلاع نداشتن مشترکان از شرکتی که از آن سرویس دریافت می کنندو آگاهی نداشتن از فرایند جمع آوری سرویس و مفاد قرارداد منعقده از دلایل اصلی بالا بودن شکایت ها در این موضوع است.
شفیعی، سایر شکایت ها در بخش ارتباطات ثابت را ارائه خدمات پشتیبانی نامطلوب، عدم تضمین کیفیت سرویس ارائه شده، تاخیر در نصب و راه اندازی و عدم جبران خسارت مطابق با قرارداد اشتراک عنوان و اضافه کرد: دانش فنی کم مشترکان، طولانی بودن سوال های اداری در برخی اپراتورها، عدم ارائه اطلاعات کافی توسط واحد پشتیبانی اپراتورها و کافی نبودن مستندات مشترکان از جمله دلایل بالا بودن شکایت ها در بخش ارتباطات ثابت است.
وی سامانه های ثبت شکایت های مردمی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را شماره تلفن ۱۹۵، پیامک ۶۰۰۹۱۵ و سامانه اینترنتی www.195.cra.ir اعلام و اضافه کرد: سال گذشته به همه شکایت های واصله به این سامانه در استان اصفهان رسیدگی شد.
رییس اداره امور مشتریان و ارتباطات سیار مخابرات منطقه اصفهان پیش از این در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: همکاری مردم و برخی از نهادها و دستگاه های اجرایی برای بهبود خدمات تلفن همراه و ارتباطات سیار در کلانشهر اصفهان ضروری است.
بهنام میرزا افزود: مخابرات منطقه اصفهان با مسائلی برای نصب و تملک سایت های آنتن تلفن همراه (BTS) مواجه است که رفع آن، همکاری مردم و برخی اداره ها را می طلبد.
با وجود پیگیری رسانه ها و مردم، هنوز برخی مناطق با مشکل نقاط کور و پوشش نامناسب شبکه تلفن همراه مواجه هستند که علت آن جمع آوری دکل های مخابراتی و سایت های بی تی اس (BTS) بدلیل ممانعت مردمی و اعمال کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری عنوان شده است.
نزدیک به ۶ میلیون خط تلفن همراه دائمی و اعتباری (همراه اول) در استان اصفهان فعال و ضریب نفوذ تلفن همراه در کلانشهر اصفهان بیش از ۱۳۰ درصد است.
استان اصفهان دارای سه میلیون و ۸۲ هزار و ۹۴۶ شماره تلفن ثابت منصوبه است که از این تعداد دو میلیون و ۵۰۰ هزار شماره تلفن مشغول به کار می باشد.