اخبار نهادها و سازمان‎ها » پیشخوان » تولیدی » زهرا نصیری
کد خبر : 1032596
سه شنبه - 2 آبان 1402 - 17:07
کانون‌ بحرانی فرسایش بادی اصفهان هر ساله 45 هکتار بیشتر می‌شود

بیابان اصفهان را می بلعد/اختصاص پساب برای طرح‌های بیابان‌زدایی اصفهان صفر است

۹ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی استان اصفهان را منابع طبیعی تشکیل می‌دهد، که ۲۶ درصد سطح استان، تحت تأثیر فرسایش بادی بوده و ۱۴ کانون بحران فرسایش بادی در آن وجود دارد؛ کارشناسان می گویند بطور متوسط حدود ۴۵ هزار هکتار از بیابان‌های استان هرساله به جمع کانون‌های بحرانی فرسایش بادی اضافه می‌شود و خسارت بیشتری از هر طوفان به منابع زیستی و اقتصادی تحمیل می‌شود.

بیابان اصفهان را می بلعد/اختصاص پساب برای طرح‌های بیابان‌زدایی اصفهان صفر است

زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی استان اصفهان را منابع طبیعی تشکیل می‌دهد، که ۲۶ درصد سطح استان، تحت تأثیر فرسایش بادی بوده و ۱۴ کانون بحران فرسایش بادی در آن وجود دارد؛ کارشناسان می گویند بطور متوسط حدود ۴۵ هزار هکتار از بیابان‌های استان هرساله به جمع کانون‌های بحرانی فرسایش بادی اضافه می‌شود و خسارت بیشتری از هر طوفان به منابع زیستی و اقتصادی تحمیل می‌شود.

آمارها حکایت از آن دارد که تاکنون یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتاراز اراضی استان اصفهان در طرح مطالعاتی مدیریت و کنترل فرسایش بادی در مناطق خشک و بیابانی مورد بررسی قرار گرفته و حدود ۳۱۰ هزار هکتار از بیابان‌های استان با ایجاد جنگل‌های دست‌کاشت از خطر فرسایش بادی و ایجاد خسارت مصون شده است.

در همین پیوند معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در گفتگو با ربیع گفت: در سال ۸۱، کانون‌های بحرانی استان ۷۳۶ هزار هکتار بوده است اما از آن زمان به دلیل خشکسالی های پی در پی، این نواحی بیشتر از ۲ برابر بیشتر شده است.

وی با اشاره به وجود ۱۴ کانون بحران فرسایش بادی در استان گفت: سالانه ۴۵ هزار هکتار از بیابان‌های استان به کانون‌های بحرانی فرسایش بادی اضافه می‌شود.

۳۰۰ میلیارد ریال اعتبارات سفر رئیس جمهور برای کنترل بیابان‌زدایی استان اصفهان

 حسینعلی نریمانی، با اشاره به اینکه اعتبار پروژه‌های مقابله با بیابان‌زایی، بستگی به تخصیص اعتبارات ملی و استانی دارد افزود: هم اکنون برای اجرای هر هکتار نهال‌کاری حدود ۲۶۰ میلیون ریال هزینه می‌شود.

وی تصریح کرد: بیش از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی بیابانی استان را کانون‌های بحرانی فرسایش بادی تشکیل داده است که در صورت عدم کنترل آن‌ها، سالانه بیش از ۴ هزار میلیارد ریال خسارت به منابع زیستی و اقتصادی وارد می‌شود.

وی افزود: در دولت سیزدهم و طی سفر رئیس جمهور به استان اصفهان در سال گذشته، مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبارات سفر به استان برای کنترل بیابان‌زدایی اختصاص یافت.

نریمانی با اشاره به اینکه در سال گذشته عملیات نهال‌کاری در بالغ بر ۱۵۰ هکتار از نواحی بیابانی این استان با هدف بیابان‌زدایی و مهار ریزگردها اجرا شد افزود: این طرح در شهرستان‌های کوهپایه و اصفهان با هزینه‌ای بالغ بر سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان انجام شد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان افزود: نهال‌های کاشته شده از گونه‌های تاغ و قره داغ است و دست کم به یک سال آبیاری نیاز دارد و اگرچه قرار بود از پساب برای آبیاری آن‌ها استفاده شود اما این امر هنوز به‌صورت فراگیر محقق نشده است.

وی تاکید کرد: نهال‌کاری در هر هکتار بالغ بر ۲۰ میلیون تومان هزینه دارد و تأمین آن نیازمند حمایت ویژه از سوی نهادهای ملی و استانیست.

نریمانی با اشاره به پروژه مدیریت روان‌آب با هدف جلوگیری از فرسایش خاک و انتشار ریزگرد و گرد غبار اظهار داشت: این بخش از پروژه مرتبط با بیابان، سال قبل در سطج ۵۶۷ هکتار از عرصه‌های بیابانی استان اجرا شد.

اختصاص پساب برای طرح‌های بیابان‌زدایی اصفهان صفراست!

معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان با بیان اینکه یکی از راهکارهای مفید و مؤثر برای کنترل بیابان‌زایی در اصفهان استفاده از منابع آبی غیرمتعارف یا همان پساب است، گفت: در حال حاضر امکان استفاده از پساب برای پروژه‌های بیابان‌زدایی تقریباً صفر و در صورت امکان استفاده، به دلیل بالا بودن نرخ خرید آن، توانایی مالی برای آن فراهم نیست که پیشنهاد می‌شود ۵ تا ۱۰ درصد پساب بصورت رایگان برای فعالیت‌های بیابان‌زدایی اختصاص یابد.

نریمانی درباره نقش ساکنین بومی در بیابان‌زدایی گفت: مرتع‌داران از چرای دام در خارج از فصل و فاقد پروانه و مازاد بر پروانه خودداری کنند، کشاورزان به رعایت الگوی کشت، بهره‌وری درمصرف آب و استفاده از کودهای شیمیایی و مدیریت آیش، توجه کنند و معدن‌داران از تخریب گسترده طبیعت خودداری کنند.

۱۹ کانون فرسایش بادی در استان اصفهان

همچنین مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: ۱۹ کانون فرسایش بادی در استان بویژه در مناطق شرقی و شمالی شناسایی شده است که ۱۴ شهرستان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

منصور شیشه فروش با اشاره به تأثیر کویرهای مشترک در استان‌های همجوار در ایجاد گرد و غبار، تصریح کرد: ما از سازمان‌های منابع طبیعی و جنگل‌ها و مراتع درخواست داریم که کنترل بیابان در استان‌های همجوار همزمان با اجرای طرح‌های بیابان زدایی اصفهان پیگیری شود.

وی برخی اقدامات در حال اجرا برای کاهش اثر فعالیت کانون‌های فرسایش بادی و گرد و غبار را ایجاد یکصد کیلومتر بادشکن در مناطقی از جمله آران و بیدگل و ۴۵ کیلومتر تله رسوب گیر در محورهایی مانند اصفهان، نایین و برخوار عنوان کرد.

زهرا نصیری