اصفهان » پیشخوان » تولیدی » زهرا نصیری
کد خبر : 1027812
چهارشنبه - 20 اردیبهشت 1402 - 13:11
در همایش شوراهای شهر و روستای استان اصفهان عنوان شد:

بهبود زیرساخت‌ها در شهرها و روستاها در گرو ورود بخش خصوصی است/مدیران شهری باید دلگرم‌کننده سرمایه‌گذاران باشند؛ امیدآفرینی تنها راه نجات کشور است

۱۹ اردیبهشت ماه فرصتی بود تا همه شهرداران، مدیران شهری ،فرمانداران ، دهیاران و بخشداران در قالب همایش شوراهای شهر و روستای استان اصفهان در سالن شهید مطهری اردوگاه باغ ابریشم گرد یکدیگر بیایند و درباره آخرین مسائل و چالش هایی که در عرصه مدیریت شوراها دراقصی نقاط استان وجود دارد با یکدیگر تبادل نظرکنند.

بهبود زیرساخت‌ها در شهرها و روستاها در گرو ورود بخش خصوصی است/مدیران شهری باید دلگرم‌کننده سرمایه‌گذاران باشند؛ امیدآفرینی تنها راه نجات کشور است

زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، ۱۹ اردیبهشت ماه فرصتی بود تا همه شهرداران، مدیران شهری ،فرمانداران ، دهیاران و بخشداران در قالب همایش شوراهای شهر و روستای استان اصفهان در سالن شهید مطهری اردوگاه باغ ابریشم گرد یکدیگر بیایند و درباره آخرین مسائل و چالش هایی که در عرصه مدیریت شوراها دراقصی نقاط استان وجود دارد با یکدیگر تبادل نظرکنند.

در این آئین که البته مهمانان زیادی هم داشت،معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزیر با اشاره به اینکه  شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌توانند امنیت ملی را تضمین و کشور را در برابر موضوعات مختلف واکسینه کنند گفت: به‌طور حتم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها جزو چند دستگاه و ارگان اصلی در کسب رضایت شهروندان و مردم به‌شمار می‌روند؛ بنابراین نقش شوراها به عنوان خاکریز نخست مطالبات مردمی در سطح جامعه اهمیت دارد.

مدیران شهری باید دلگرم‌کننده سرمایه‌گذاران باشند

مهدی جمالی‌نژاد، با بیان اینکه امروز موضوع شهرداری و شوراهای اسلامی شیشه‌ای مطرح است، چراکه همه مسائل، مشکلات و موضوعات باید برای مردم مشخص باشد، افزود:  با انتخاب افراد دلسوز و دغدغه‌مند در شهرها و روستاها می‌توان مردم را به آینده خوش‌بین و حس تعلق و رفاقت را در بین مردم محلات و روستاها و شهرها ایجاد کرد.

جمالی‌نژاد با اشاره به اینکه بهبود زیرساخت‌ها در شهرها و روستاها در گرو ورود بخش خصوصی است گفت: حرکت بر محور قانون، تمرکز بر موضوع گردشگری، رونق ابنیه تاریخی و هویتی و ایجاد اشتغال‌های پایدار ،  تمرکز بر برنامه‌ریزی و داشتن برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت از جمله برنامه های شوراهاست که باید به آن توجه کنند.

وی با بیان اینکه مدیران شهرها و روستاها زمانی موفق هستند که خود را سکاندار کشتی خدمت و تصمیم‌ساز بدانند و کار اجرایی و در اصطلاح پارو زدن این کشتی را به مردم بسپارند، افزود: مدیران شهری باید دلگرم‌کننده سرمایه‌گذاران باشند، ارتباط ارگانیک میان شورای اسلامی پایین‌دست و بالادست از نکات مهم است و اگر این ارتباط ایجاد شود، یک شبکه مویرگی در کشور خواهیم داشت، این شبکه مویرگی می‌تواند اتحاد، وحدت و انسجام شوراهای اسلامی شهر و روستا را رقم زند.

برای تحقق بازآفرینی شهری باید تغییر در رویکرد مدیریت شهری رخ دهد

در ادامه این آئین نیزرئیس مرکز پژوهش و آموزش شورای عالی استان‌ها با اشاره به اینکه پیش‌شرط لازم برای تحقق بازآفرینی شهری تغییر در رویکرد مدیریت شهری است گفت: در مدیریت شهرها، چنانچه با تغییر رویکردها همراه نباشد، همان نتایج قبلی را در پی داشته و دستاورد جدیدی را حاصل نمی‌کند،

اسماعیل زیارتی  افزود:بازآفرینی شهری شامل ۱۲ اصل است که در مرحله نخست باید مدیریت شهری به جای ارائه خدمت به سیاست‌گذاری بپردازد و از مداخله در امور اجرایی پرهیز کند.

وی افزود: مدیریت کارآفرینی دانش، پیشگیری به جای درمان، به اشتراک‌گذاری دانش‌ها، اولویت‌بندی و مسئله‌محوری از دیگر اصول بازآفرینی مدیریت شهری است که باید مدیران و اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا و مدیریت شهری به این نکات توجه کرده و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشند.

 دفاع مقدس همچنان ادامه دارد؛ امیدآفرینی تنها راه نجات کشور است

استاندار اصفهان نیز با بیان اینکه شوراهای اسلامی شهر و روستا باید در پی ارتقای حس تعلق باشند و راهکارهایی برای رفع مشکلات شهر بیندیشند، گفت: خواسته و مطالبه من از مدیریت شهری و شوراهای اسلامی شهر و روستا این است که روزهای باقی مانده خدمت را که قریب به دو سال است، زمانی اندک ندانند و برای خدمت کوتاهی نکنند.

سیدرضا مرتضوی، با اشاره به اینکه میدان جنگ دشمن علیه انقلاب اسلامی تغییر کرده است، اما دفاع مقدس همچنان ادامه دارد، گفت:در میدان‌های جنگ جدید، فرزندانی از ایران‌زمین را در گوشه‌هایی از خیابان‌های امروز با ظواهری خاص شاهدیم که از دیدن آنها رنج می‌بریم.

وی با بیان اینکه امیدآفرینی تنها راه نجات کشور است، گفت: شوراهای اسلامی شهر و روستا و مجموعه دستگاه‌های حکمرانی وظیفه دارند تا از طریق جهاد تبیین، معرفی خدمات ارائه شده و اطلاع‌رسانی آنها به مردم، موجب امیدآفرینی بین مردم شوند.

مرتضوی اضافه کرد: جهاد تبیین ابزار و سلاح مبارزه در این میدان جنگ است، بنابراین نباید بگذاریم تلفات ما در این میدان جنگ زیاد شود.

مشکلات استان اصفهان در ۵ محور

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان نیز با اشاره به اینکه مشکلات بخش مرکزی استان از جمله اصفهان، خمینی‌شهر، فلاورجان، لنجان، شاهین‌شهر و نجف‌آباد پرداخت نکردن عوارض آلایندگی صنایع به شهرداری‌ها، تخریب زیرساخت‌های جاده‌ای به علت حمل‌ونقل مداوم وسایل نقلیه سنگین، تراکم جمعیتی مراکز استان، مهاجرت اتباع بیگانه است افزود: تأمین آب شرب شهرستان به‌ویژه در شهر شهرضا، جاری نشدن حقابه کشاورزان مبارکه، زباله های شهری،باغات سمیرم از مشکلات بخش جنوبی استان شامل شهرستان مبارکه، شهرضا، دهاقان و سمیرم است.

جواد توحیدی‌راد، ادامه داد: مشکلات بخش شمالی استان شامل شهرستان کاشان، اردستان، نطنز، آران و بیدگل و خور و بیابانک، نائین، مشکلات ایجاد معادن ، وجود ریزگردها ، حفاظت از زیست بوم‌های گیاهی و جانوری، توجه به حوزه‌های گردشگری و میراث فرهنگی و تکمیل مجموعه‌های ورزشی است.

وی با اشاره به مشکلات بخش غربی استان شامل شهرستان‌های گلپایگان، خوانسار، فریدون‌شهر، فریدن، بویین و میاندشت، چادگان، تیران و کرون گفت: تخصیص آب از منابع زاینده‌رود، مشکلات فاضلاب شهری ، پوشش‌های توسعه شبکه مخابرات و آنتن‌دهی خطوط تلفن‌، تخریب آسفالت جاده‌های درون و برون شهری ، تجهیز ماشین‌آلات برف‌روبی و ادوات سنگین از مشکلات این حوزه است.

وی با اشاره به مشکلات بخش شرقی شامل شهرستان هاورزنه، هرند، کوهپایه، جرقویه افزود: مشکلات ریزگردهای تالاب گاوخونی بر اثر خشکی تالاب، تقویت و توسعه ادارات شهرستان ، مشکلات مربوط به روشنایی معابر بین شهری، آلودگی مناطق صنعتی و تکمیل زیر ساخت‌های جاده‌ای از جمله مسائل مربوط به بخش شرقی استان است.

افزایش  پرداخت عوارض ارزش افزوده به شهرداری ها

در این آئین همچنین مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان با اشاره به اینکه  میزان عوارض ارزش افزوده سال ۱۴۰۱ پرداخته شده به شهرداری‌ها، حدود ۶۵ هزار میلیارد ریال بود که این میزان در دو ماه نخست سال جاری به بیش از ۲هزار میلیارد ریال رسیده است افزود: بودجه ۱۴۰۱ استان اصفهان در شورای اسلامی شهر و روستاها بیش از ۱۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که سال ۱۴۰۲ با رشد ۶۱ درصدی به حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.

نادر آخوندی، با بیان اینکه میزان تناژ قیری که سال گذشته به شهرداری‌های استان اختصاص یافت حدود ۲۱ هزار تن بود، افزود: از نظر اختصاص ماشین‌آلات، سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد قابل قبولی داشته‌ایم و اتوبوس‌ها از ۱۶ دستگاه به بیش از ۲۰۰ دستگاه رسیده است. در این دوره همچنین شاهد حضور جوانان و افراد باتجربه در شورا های شهر و روستا هستیم.

وی با اشاره به اهمیت آموزش در شهرداری و شوراها تصریح کرد: استان اصفهان از سامانه پایش به خوبی بهره برده و در شفافیت مصوبات عملکرد خوبی داشته است؛ لذا امیدواریم همه فعالیت‌ها در راستای ارائه خدمات باکیفیت و بهتر به شهروندان باشد و موجب کسب رضایت مردم و رضای خداوند شود.

زهرا نصیری