بهانه جویی ابزار جنگ روانی دشمن!

در شماره‌های قبل (۱۸-۱۷-۱۶ خرداد) به چهار مورد از توصیه های رهبر فرزانه انقلاب در سخنرانی چهارده خرداد و بمناسبت سی و سومین سالگرد حضرت امام (ره) پرداختیم و اکنون ادامه چهارمین توصیه ای که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بصیرت می طلبد را با استفاده از فرمایشات امام راحل پی می گیریم.

بهانه جویی ابزار جنگ روانی دشمن!

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در شماره‌های قبل (۱۸-۱۷-۱۶ خرداد) به چهار مورد از توصیه های رهبر فرزانه انقلاب در سخنرانی چهارده خرداد و بمناسبت سی و سومین سالگرد حضرت امام (ره) پرداختیم و اکنون ادامه چهارمین توصیه ای که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بصیرت می طلبد را با استفاده از فرمایشات امام راحل پی می گیریم. ایشان در توصیه چهارم بر «افشای دروغ و فریب و جنگ روانی دشمن» تأکید و با اشاره به نمونه‌ای تازه از این جنگ روانی خاطرنشان کردند: چندی قبل دولت یونان با دستور آمریکایی‌ها نفت کشورمان را دزدید اما وقتی دلاورانِ از جان‌گذشتهٔ جمهوری اسلامی، کشتی نفتی دشمن را ضبط کردند، در تبلیغات فراگیر خود ایران را به دزدی متهم کردند، در حالی‌که آنها بودند که نفت ما را دزدیدند و پس گرفتن مآل دزدی، دزدی نیست.

یکی از راه‌هایی که دشمن برای آتش افروزی در جنگ روانی از آن استفاده می کند بهانه جویی است، همیت چند روز آنها قدرت پهبادی ایران را بهانه کردند تا از این رهگذر بر فشارهای خود بر ملت ما بیفزایند و دامنه تحریم های ناجوانمردانه را گسترش دهند.

همچنین دشمنان نظام اسلامی به لحاظ دشمنی و غرض ورزی در جستجوی کشف نقاط ضعف نظام ما بوده اند، به همین جهت از مهم ترین خصیصه‌های دشمن، بهانه جویی بوده و همیشه برخوردهای مردم و مسئوولان نظام را تحت نظر داشته و در صدد بهانه گیری برای بهره برداری سیاسی است چنانچه بر گرانی های اخیر دامن زده و تلاش می کند آنرا به عنوان یک ضعف مطرح و در جهت ایجاد یاس و تردید در مردم بهره گیری نماید. یعنی ضعف و قوت را بهانه قرار می دهد و راه خود را می رود. امام خمینی (رحمه الله) در این باره می فرمایند: «هنوز دشمن از شرارت ها دست بر نداشته است و چه بسا بهانه جویی ها به شیوه‌های تجاوزگرانه خود ادامه دهد.»

امام، مسئوولان نظام را به این نکته که در اظهارات، انتقادات و اشکال گیری ها از شیطنت های دشمن غافل نباشند، چنین توجّه می داند: «شیاطین را که از اطراف، دنبال این هستند که یک چیزی پیدا کنند و در بوق ها بزرگش کنند در نظر بگیرید، چرا هر روز برای بوق های خارجی یک چیز درست می کنید».

چیزی که هست اینکه مسئولان باید در قول و عمل مراقب باشند نکته دست دشمن ندهند! شاید بسیاری از حرف ها را نباید بزنند یا در نحوه طرح آن باید متفکرانه و با حساب و کتاب و سنجیدت اطراف و اکناف بیان نمایند که لطمه ای به جامعه واردن نکند و راه ر ا برای فشار و سوء استفاده دشمن باز نکند.

امام، اقدامات مسؤولان را در جهت حل مشکلات، یکی از راه‌های مقابله با بهانه جویی های دشمنان می دانست و می فرمود: «در این موقع خطیر که بدخواهان خارج و داخل و بلندگوهای ابر قدرت ها خصوصاً آمریکای جنایتکار با هر وسیله می خواهند ملت و دولت و مجلس و دادگاه های ایران را متهم کنند… لازم است رئیس جمهور با همهٔ ارگان‌های جمهوری اسلامی و با تشریک مساعی یکدیگر، جریانات آمور را به طوری هماهنگ و موافق با اسلام که بهانه را از دست بدخواهان بگیرند.» مشکل امروز مردم گرانی است! گرانی هایی که در پی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بوجود آمد و قرار بود روی چهار قلم کالا اتفاق بیفتد اما متاسفانه به دلیل ضعف تدبیر مدیران و شاید عدم پیش بینی های لازم و البته عدم قاطعیت و عدم برخورد با خاطیان گرانی در تمامی خدمات و کالاها تاثیر گذاشت و سفره مردم را کوچکتر از قبل نمود هر چند دولت در ازای حذف ارز ترجیحی برای گروههایی یارنه را افزایش داد ولی این افزایش با گرانی و تورم گسترده کالاها خاصیت خود را از دست داد و اکنون مردم در تنگنای معیشتی قرار گرفته اند که باید مسئولان تدبیری جدی بیندیشند که گرانی ارز موجب گرانب کالاها نشود و به تعبیری سفره مردم به قیمت دلار و ارزان و گران شدن آن گره نخورد؟! چرا که بسیاری از کالاها کاملا داخلی هستند و حتی از دلار و ارزی برای تامین آنها استفاده نمی شود اما چرا همگام با بقیه کالاها گران می شود؟ قابل تامل است؟ باید از حرف درزمانی به شدت پرهیز گردد و عملا در جهت توقف گرانی ها اقدام شود و مردم این توقف را بتوانند لمس کنند؟ مراقبت در آنالیز قیمت کالاها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است وقتی برای مرغ قیمت ۵۹۸۰۰ تومان تعیین می شود اما مرغ خود خجالت می کشد و این اوج پروازی را نمی پذیرد یعنی آنالیز درست نبوده است و بقول عوام آب داخلش بوده است و الا نبایدکمتر از قیمت تعیین شده در بازار عرضه شود؟! اینگونه ضعف هاست که مشکل آفرینی می کند و اعتماد مردم را می ساید! این تجربه چند ده ساله است که اگر کار دست صنوف بیفتد برای مردم ضرر دارد؟ هم اکنون اگر به بازار و قیمت های فروش توجه کنیم می بینیم تقریبا قریب به اتفاق فروشندگان قیمت کالاهایشان را پایین تر از قیمت تعیین شده اتحجادیه صنفی خود می فروشند؟ چرا؟! چون آنالیز و قیمت تعیین شده بالاست و مغازه دار تخفیف روی آن می گذارد همچنانی که فروشگاههای لبزرگ و زنجیره‌ای روی بیشتر کالاها نسبت به قیمت درج شده روی کالا تخفیف می دهند و این گوی‌ای نادرستی آنالیزها برای قیمت گذارهاست؟ کم هم نیست گاهی تا ۳۰ یا ۴۰ درصد تخفیف داده می شود که بسیار تعجبی است؟!