برگزاری کمیته مشترک حمل و نقل جادهای ایران و قزاقستان
دومین دور مذاکرات کمیته مشترک حمل و نقل جادهای ایران و قزاقستان طی دو روز در شهر آستانه قزاقستان برگزار و طرفین به توافقاتی در جهت توسعه روابط حمل و نقلی جادهای دست یافتند.
به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از روابطعمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، رضا نفیسی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی، برگزاری کمیته مشترک حمل و نقل جادهای ایران و قزاقستان را در جهت ارتقای سطح همکاری دو کشور مهم دانسته و با اشاره به اهمیت تأمین راهگذرهای فراگیر و مطمئن برای انتقال کالا، بر ضرورت استفاده از همکاریهای حمل و نقلی برای بهکارگیری از همه ظرفیتهای موجود جهت تسریع در رشد اقتصادی منطقه و رفع موانع نقاط مرزی دو کشور تاکید کرد.
سرپرست طرف ایرانی کمیته مشترک حملونقل جادهای ایران و قزاقستان با بیان این که موافقتنامه جدید طرفین در سال ۹۳ منعقد شده بود، افزود: در این نشست مواردی از جمله توسعه بندر چابهار بهعنوان گذرگاهی کلیدی برای کالاهای ترانزیتی به مقصد آسیای مرکزی، توسعه همکاریهای حملونقلی با کشورهای منطقه، کاهش زمان و هزینه عبور کالاها از قلمرو ایران و تقویت زیرساختهای حملونقل زمینی بهعنوان اقداماتی برای بهرهبرداری از ظرفیتهای خود در زمینه ترانزیت در جهت تسهیل همکاری کشورهای منطقه با اقتصاد جهانی و تسهیل جریان گردش کالا، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی از توافق با دولت قزاقستان جهت افزایش مبادله پروانه تردد برای سال آینده خبر داد و بر آمادگی طرف قزاقی برای شرکت در نشستی درخصوص بررسی چالشها و پیگیری احیای مسیر رو – رو از بنادر انزلی و امیرآباد به بنادر آکتائو و بالعکس طی هفتههای آتی اشاره کرد.
وی در ادامه اظهار داشت: طرف قزاق ابهاماتی را درخصوص اخذ عوارض از ناوگان قزاق در مرزهای ایران مطرح نمود که پس از ارائه توضیحات لازم از سوی هیئت ایرانی و تشریح قوانین و مقررات مربوطه، ابهامات مذکور مرتفع و مقرر شد بصورت منتخب بررسیهای لازم از ناوگان تجاری ورودی به قلمرو ایران از سوی دستگاههای ذیربط قزاقستان صورت پذیرد.
نفیسی با برشمردن مزیت مسیر ترانزیتی ایران خاطرنشان کرد: در ادامه جلسه مزیتهای مسیر جادهای ایران به ترکیه و بالعکس از جمله مسیر کوتاهتر و ارزانتر نسبت به سایر مسیرها برای طرف قزاقی تشریح شد و با توجه به تردد عمده ناوگان کالا از قزاقستان به ترکیه و بالعکس از مسیر دریای خزر یا از قلمرو روسیه، مقرر شد هیئتی از کارشناسان قزاقی جهت ارزیابی دقیق مسیر به ایران سفر کنند.
وی افزود: پس از ارائه توضیحات مبسوط از سوی طرف ایرانی مبنی بر ضرورت احیای مسیر رو – رو از بنادر امیرآباد انزلی به بنادر آکتائو و کوریک، امکانات و ظرفیت لازم برای راهاندازی آن مناسب تشخیص داده شده و مقرر شد در ماههای آتی و در اسرع وقت، نشست مشترکی بین مقامات حمل و نقلی و بندری بین دوکشور برگزار شود.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری و حملونقل جادهای از آمادگی سرمایهگذار بخش خصوصی برای سرمایهگذاری در راهاندازی مسیرهای رو – رو دریای خزر خبر داد و اظهار داشت: توسعه مسیرهای ترانزیتی باعث ایجاد رقابت و افزایش قدرت انتخاب ایران در منطقه بین کشورهای همسایه میشود.
نفیسی همچنین گفت : سرمایهگذاری قابل توجه قزاقستان در زیرساختهای حمل و نقلی و از طرفی نیز با توجه به پایین بودن حجم مبادلات تجاری بین دوکشور که قریب به ۳۰۰ میلیون دلار میباشد، ظرفیتهای دوکشور به مراتب بالاتر از این حجم می باشد و افزایش آن با هدفگذاری ۵ میلیادر دلار مستلزم تقویت همکاریهای حملونقلی، ثبات در مبادله اوراق تردد، رفع مشکلات صدور محصولات کشاورزی و فسادپذیر بهویژه در سهماهه پایانی سال است .
وی با اشاره به سایر اقدامات مورد نیاز توسعه ای افزود : اخذ پایانه یا اسکله در بنادر طرفین و برنامه ریزی جهت راهاندازی راهگذر ارومچی_ اوکتائو _ بندرانزلی جهت کاهش زمان ارسال ۳۰ روزه کنونی کالا به ۱۲ روز و نهایتاً تلاش بر تاسیس مراکز لجستیک در قلمرو یکدیگر همچنین برنامهریزی برای تاسیس بانک مشترک و ایجاد پرواز مستقیم در آینده نزدیک از دیگر اقدامات و ملزومات توسعه همکاری ها خواهد بود.
شایان ذکر است در پایان این نشست دو روزه که در آن نمایندگان سفارت جمهوری اسلامی ایران در آستانه و همچنین نمایندگان انجمن های شرکتهای حمل و نقل بینالمللی خراسانرضوی و گلستان نیز حضور داشتند، یادداشت تفاهم بین دو کشور به امضاء رؤسای هیاتهای دو کشور رسید.