در نخستین جلسه نشست‌های آموزشی «حقوق زن و مرد پیش از ازدواج» مطرح شد:

برقراری عدالت بر پایه «اعتماد، مودت، گذشت و صداقت» در بین زوجین

نخستین جلسه سلسله نشست‌های آموزشی «حقوق زن و مرد پیش از ازدواج»، چهارم شهریور با حضور داود حاج خدادادی، دکترای روانشناسی و شراره نکویی، کارشناس ارشد حقوق در فرهنگسرای پرسش وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برگزار شد.

برقراری عدالت بر پایه «اعتماد، مودت، گذشت و صداقت» در بین زوجین

به گزارش پایگاه خبری ربیع، نخستین جلسه سلسله نشست‌های آموزشی «حقوق زن و مرد پیش از ازدواج»، چهارم شهریور با حضور داود حاج خدادادی، دکترای روانشناسی و شراره نکویی، کارشناس ارشد حقوق در فرهنگسرای پرسش وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برگزار شد.

در این نشست، حاج خدادادی با اشاره به ضرورت برخورداری از هر دو شناخت حقوقی و روان‌شناختی برای داشتن ازدواج موفق، گفت: دیدگاه حقوقی به دنبال برقراری عدالت بین زوجین، بر پایه قانون و روان‌شناختی به دنبال عدالت بر پایه اعتماد، مودت، گذشت و صداقت است.

وی افزود: اگر فردی بدون داشتن آگاهی از حقوق خود، طرف مقابل را ببخشد، به خاطر ضعف اوست؛ اما بخشش از روی آگاهی، نشانه قدرت است.

این دکترای روان‌شناختی تصریح کرد: گاهی افراد در دوره شناخت و نامزدی یا عقد به مشکل برمی‌خورند؛ زیرا به سرعت به نقطه آستانه، حمله کردند و به کف رسیدند.

وی با تأکید بر اصل وجود هویت و هدف در ازدواج گفت: در روابط صحیح، تعهد حرف اول را می‌زند، در حقیقت تعهد، صمیمیت و میل سه رأس مثلث عشق را تشکیل می‌دهند.

حاج خدادادی تأکید کرد: آنچه در دوره نامزدی به شناخت جوانان کمک می‌کند، مؤلفه‌های روان‌شناختی است، نه مؤلفه‌های جسمی و جنسی؛ افرادی که در دوره شناخت و نامزدی، به طور کامل روابط را تجربه می‌کنند، به اثر سقف می‌رسند و توفیق ازدواج آنان بسیار کم است.

این روان‌شناس خاطرنشان کرد: اگر فردی در امر ازدواج به طور مطلق بر پایه عقلانیت قرار گیرد، کمال‌گرا شده، به سختی انتخاب می‌کند و به سرعت رابطه را تخریب خواهد کرد؛ همچنین ازدواج بر پایه هیجان صرف، شوری را در فرد ایجاد می‌کند که باعث می‌شود بسیاری از عیب‌ها و مشکلات روان‌شناختی فرد مقابل را ندیده و با تصور عقل کل بودن، ازدواج اشتباهی را انجام‌دهد.

وی با بیان اینکه جذابیت، ترکیبی از تیپ، اندام و چهره است، گفت: برای ازدواج، فرد نیازی نیست که در نگاه نخست جذاب به نظر برسد، بلکه گاهی عشق و جذابیت در جلسات آشنایی به وقوع می‌پیوندد؛ لذا اگر حس فرد به طرف مقابل خوب یا خنثی بود، باید اجازه دهد که روند آشنایی ادامه پیدا کند.

حاج خدادادی با تأکید بر اینکه ازدواج هرگز به سلامت روان انسان‌ها کمک نمی‌کند، تصریح کرد: جوانان توجه داشته باشند که سلامت روان طرف مقابل خود را حتما در دوران شناخت بررسی کنند؛ زیرا تجربه ثابت کرده، هیچ مشکل روان‌شناختی با ازدواج و بچه دار شدن اصلاح نخواهد شد.

وی یادآور شد: باید بدانیم که برخی انسان‌ها، فقط ازدواج می‌کنند تا از مشکلات خانوادگی خود فرار کنند، برخی هم در حالی دنبال مورد مناسب برای ازدواج هستند که خودشان مورد مناسبی برای ازدواج نیستند.

حاج خدادادی در پاسخ به این پرسش که چرا این روزها، جوانان کمتر ازدواج می‌کنند، گفت: متأسفانه امروزه جوانان کمال‌گرا و منطقی شده‌اند، انسان‌های منطقی اهل حساب و کتاب هستند و معتقدند برای یک لیوان شیر نیازی به گاو خریدن نیست، در حالی که در ازدواج باید عقلانی عمل کرد، نه منطقی.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که بهترین مدت برای دوره آشنایی چقدر است، گفت: این دوره بهتر است بین ۳ تا ۶ ماه باشد.

شراره نکویی، کارشناس ارشد حقوق نیز در این نشست، گفت: یکی از حساس‌ترین انتخاب جوانان، انتخاب شریک برای زندگی است، به دلیل همین حساسیت، قانون دوره‌ای را به نام دوره نامزدی تعیین کرده که از خواستگاری به نامزدی منجر می‌شود؛ اما متأسفانه امروز در جامعه به گونه‌ای دیگر در میان جوانان جا افتاده است که در ابتدا با هم آشنا می‌شوند و سپس با حضور خانواده‌ها خواستگاری انجام می‌شود.

وی افزود: دوره نامزدی به معنای قول دادن طرفین برای ازدواج است که این قول، تعهد و الزامی را برای آنان به وجود نمی‌آورد؛ لذا قابلیت شکایت و پیگیری نخواهد داشت.

نکویی خاطرنشان کرد: در قانون جدید، از ماده ۱۰۳۴ تا ۱۰۴۰ عنوان شده است که اگر طرفین در دوره نامزدی، خسارتی را متحمل شدند، به هیچ عنوان قابل مطالبه نیست.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات جوانان پس از پایان نافرجام دوره نامزدی، هدایایی است که به یکدیگر داده‌اند، اظهار کرد: توجه داشته باشید که براساس قانون، هدایا در صورتی قابل پس گرفتن هستند که عین آن موجود باشد و مصرف کردنی نبوده باشد. همچنین هدیه بابت نامزدی اهدا شده و بابت مناسبت‌هایی مانند تولد نباشد.

نکویی در ادامه یادآور شد: متأسفانه برخی خانواده‌های مذهبی بر جاری شدن صیغه محرمیت بین دختر و پسر پافشاری می‌کنند؛ این‌ خانواده‌ها باید بدانند که صیغه محرمیت همان عقد موقت است و باید در آن مهریه و مدت زمان تعیین شود، وگرنه عقد باطل است.

وی افزود: متأسفانه دیده می‌شود که این صیغه منجر به رابطه جنسی شده و پس از اینکه مدت آن به پایان رسید، مهریه کم برای دختر و مهریه زیاد برای پسر مشکل‌ساز شده و هرگز هم ازدواجی شکل نگرفته است.

گفتنی است، فرهنگسرای پرسش وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان کلاس‌هایی با عنوان «حقوق زن و مرد پیش از ازدواج» به همراه آموزش‌های پیش از ازدواج برگزار می‌کند که از ۴ شهریور آغاز شد که دوشنبه‌های هر هفته به مدت ۵ جلسه ساعت ۱۷ در فرهنگسرای پرسش، واقع در خیابان جهاد برگزار خواهد شد.