اخبار نهادها و سازمان‎ها » استانها » اصفهان » شهرداری اصفهان
کد خبر : 770894
چهارشنبه - 26 تیر 1398 - 21:37
محمدحسینی مطرح کرد:

بررسی پیشنهاد دریافت عوارض از ساختمان‌های نیمه کاره رها شده

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه پیشنهاد دریافت عوارض از ساختمان‌های نیمه ساخت رها شده در شورای شهر اصفهان در حال بررسی است، گفت: دریافت این عوارض راه حلی برای تعیین تکلیف ساختمان‌های نیمه تمام رها شده است.

بررسی پیشنهاد دریافت عوارض از ساختمان‌های نیمه کاره رها شده

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایمنا، حسن محمدحسینی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: ورود به موضوع ساماندهی ساختمان‌های نیمه‌کاره رها شده شهر برای نخستین بار در کشور از سوی شهرداری اصفهان انجام شده است.

وی افزود: در صدد هستیم با همکاری شورای شهر و تصویب یک لایحه، برنامه و روش خوبی برای تعیین تکلیف ساختمان‌های نیمه ساخت رها شده داشته باشیم تا بر اساس آن این ساختمان‌ها در صورت تعیین تکلیف نکردن مالک مشمول پرداخت عوارض شود.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۶۸۱ ساختمان نیمه‌ساز رها شده در سطح مناطق ۱۵ گانه شهر اصفهان شناسایی شده است، تصریح کرد: پس از اعلام اخطار و برگزاری جلسه با مالکان این ساختمان‌ها، ادامه ساخت و ساز ۱۱۸ ساختمان نیمه کاره آغاز و این محل‌ها از حالت تعطیلی و مخروبه بودن خارج شده است.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده در مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان، مالکان ۲۵۳ مورد از ساختمان‌های نیمه کاره رها شده در مرحله پیگیری پرداخت بدهیها، مقاومسازی ایستایی ساختمان، رفع اختلافات وارثان و تامین مالی ساخت بنا قرار گرفته اند و برای ۲۹ مورد از این ساختمانها در خصوص اجرای ماده ۱۱۰ قانون شهرداریها اقدام شده است.

محمدحسینی با تاکید بر اینکه بر اساس ماده ۱۱۰ قانون شهرداری‌ها، ساماندهی و تعیین تکلیف ساختمان‌های نیمه ساخت رها شده در شهر جزء تکالیف مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان است، اظهار کرد: براساس این قانون در خصوص زمین یا بنای مخروبه‌ای که نقض کننده بهداشت، پاکیزگی و موازین شهر است، شهرداری می‌تواند با اجرای یک فرایند و دادن فرصت زمانی به مالک یا مالکان، آنها را موظف کند بر اساس نظر شهرداری و کارشناسان مراحل تعیین تکلیف و تغییر وضعیت ساختمان‌های نیمه ساخت رها شده را انجام دهند.

وی ادامه داد: در غیر این صورت شهرداری می‌تواند در این فرایند مداخله کند و ساختمان‌ها را از فضای قبل خارج کند و حتی هزینه‌هایی که شهرداری در این خصوص متقبل می‌شود از مالک یا مالکان با لحاظ ۱۰ درصد اضافه‌تر دریافت کند.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به مخاطرات ساختمان‌های نیمه ساز رها شده در شهر، گفت: ساختمان‌های نیمه کاره رها شده در سطح شهر مشکلات مختلفی برای شهر و شهروندان ایجاد می‌کند که یکی از خطرات نهفته، ریزش ناگهانی سازه‌های ساختمان‌های نیمه کاره در اثر فرسودگی و یا استحکام نداشتن است و علاوه بر آن بیشتر ساختمان‌های نیمه ساخت رها شده به محلی برای انباشت نخاله‌ها و پسماندها یا حتی تجمع حیوانات تبدیل می‌شود.

وی افزود: تبدیل ساختمان‌های نیمه ساخت رها شده به محلی برای بیتوته افراد معتاد و کارتن خواب نکته دیگری است که می‌تواند امنیت مردم را به خطر انداخته و از نظر امنیتی باعث دغدغه خاطر شهروندان شود، از این رو ساماندهی این ساختمان‌ها به پاکیزگی، زیبایی و منظر شهر کمک می‌کند و تعیین تکلیف آنها رونق ساخت و سازها را به همراه خواهد داشت.

محمدحسینی با بیان اینکه کمیته‌ای در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تشکیل شده تا ساختمان‌های نیمه ساخت رها شده در مناطق ۱۵ گانه شناسایی و با شناسایی مالکان مشکلات مربوطه رفع شود، تصریح کرد: بعضی از ساختمان‌های نیمه‌کاره سرمایه‌ای است که سالیان سال در شهر رها شده در حالی که ظرفیتی برای رونق اقتصاد شهر است و اگر به این موضوع پرداخته نشود، روز به روز تعداد ساختمان‌های نیمه ساخت بیشتر و نارضایتی شهروندان افزایش پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: برای شناسایی ساختمان های نیمه ساخت منتظر اعلام شکایت از سوی شهروندان نخواهیم بود و ماموران پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان در بازدیدهای روزانه خود این موارد را شناسایی و اقدامات لازم برای تعیین تکلیف آنها را انجام می‌دهند.