استانها » خبر دریافتی » خراسان رضوی
کد خبر : 565664
سه شنبه - 20 آذر 1397 - 12:10

بررسی راه های مدیریت بحران آب درخراسان رضوی با حضور کارشناسان ۱۵ کشور جهان

کارشناسان داخلی و خارجی از ۱۵ کشورآسیایی، اروپایی و آفریقایی با حضور دردومین جشنواره ملی فناوری های آب ، هشتمین نشست آسیاییG-WADI ودومین نشست بین المللی IDI راه های برون رفت و مدیریت بحران آب درخراسان رضوی و شرق کشور را بررسی کردند.

بررسی راه های مدیریت بحران آب درخراسان رضوی با حضور کارشناسان ۱۵ کشور جهان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از روابط عمومی و آموزش همگانی آبفای خراسان رضوی، شرکت کنندگان در این جشنواره دوروزه که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد همزمان با تشکیل نشست های تخصصی به بحث و تبادل نظر در باره نقش بیوتکنولوژی صنعتی در استفاده از آب های نامتعارف و تولید محصولات کم آب ، بازچرخانی پساب های شهری و صنعتی،اکولوژی صنعتی در سازگاری با کم آبی،زندگی با شوری،آینده زیست روستایی در شرق کشور، برنامه ارتقاء بهره وری آب کشاورزی،فرصت های فناوری و پژوهش در آستان قدس رضوی،آینده فضای سبز شهری در سازگاری با کم آبی، بهره وری انرژی و کاهش خسارت های زیست محیطی در کاربرد پمپ های روتاری و نظام حمایت از فناوران در ساختارجدید معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری پرداختند.

ایران مبتکر برنامه بین المللی خشکسالی

در مراسم افتتاحیه این جشنواره که سرپرست شرکت آبفای خراسان رضوی، مدیران آبفای شهر مشهد و روستایی استان هم حضور داشتند مدیر مرکز منطقه ای آب شهری وزارت نیرو(تحت پوشش یونسکو)، حیطه وظایف این سازمان را فرهنگی، آموزشی و علمی دانست و افزود: آب شناسی از جمله برنامه های مهم بخش علمی یونسکو می باشد و مهمانان خارجی جشنواره نیز توسط این سازمان دعوت و ساپورت شده اند.

علی چاوشیان ابتکار برنامه بین المللی خشکسالی توسط وزارت نیروجمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۰ به سازمان یونسکو ارائه و در نهایت دبیرخانه مربوطه در ایران مستقر شد.

وی اظهار امیدواری کرد: برنامه جهانی خشکسالی بتواند اقداماتی درخراسان رضوی و شرق کشور انجام دهد و پیش بینی می شود ظرف چندماه آینده خبرهای خوبی در این حوزه اعلام شود.

استفاده نامناسب از عناصر چهار گانه

سپس رئیس دانشگاه فردوسی در سخنانی شرط توسعه متوازن را وجود زیر ساخت های چهارگانه از جمله آب و خاک عنوان کرد و اظهار داشت: متاسفانه عملکرد چهار دهه گذشته در استفاده از این عناصر متناسب با طراز فرهنگی و میراث ایرانی نبوده است.

محمد کافی با تاکید بر نقش نظام دقیق بهره وری مراتع و اجرای حقابه ها ، از آمادگی این مرکز علمی برای کمک به مدیران ، بهره وران و بخش خصوصی خبر داد .

تصویب سند سازگاری با خشکسالی

در ادامه مدیرعامل آب منطقه ای خراسان رضوی از تصویب سند سازگاری با خشکسالی در این استان خبرداد و یاد آورشد:براساس این سند کسری مخازن آب استان از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب در حال حاضر بیستی به عدد صفر درسال ۱۴۰۵ برسد.

محمد علائی از اقلیم خشک و نیمه خشک ، کاهش نزولات آسمانی ، افزایش دما و نیاز روزافزون به آب به عنوان چالش های بخش آب استان خراسان رضوی نام بردو بارش ها در این استان را دارای سیر نزولی دانست.

به گفته وی بارش ها در ۱۰ سال اخیر به ۱۹۸ میلیمتر رسیده ، در سال آبی (۹۵-۹۶) به ۱۸۹ میلیمترو سال آبی(۹۶-۹۷) به ۱۲۹.۵میلیمتر تنزل کرده است.

وی از نبود تشکل های مردمی در فرآیند آب به عنوان یک نقیصه در استان نام برد و بر تبدیل شدن مساله آب به دغدغه عمومی و سازگاری با کم آبی و همچنین پی گیری طرح انتقال آب از دریای عمان به این استان تاکید کرد.

پیشنهاد برنامه ابتکاری ایران

سرپرست دفتر منطقه ای یونسکو در تهران نیزگفت: شبکه جهانی آب سال ۲۰۰۵ میلادی با عضویت کشورهای ایران، چین، افغانستان و تاجیکستان با هدف همکاری برای تامین آب مناطق خشک ایجاد شد.

الکساندر لایشت گفت: برنامه بین المللی خشکسالی که با پیشنهاد ایران در سال ۲۰۱۰ میلادی تدوین شد بستری مناسب را برای به اشتراک گذاشتن دانش مقابله با خشکسالی فراهم آورده است.

وی از آب شیرین به عنوان عامل سلامت انسان و تامین رفاه و امنیت در جهان نام برد و افزود: بر اساس آخرین تحقیقات ، تقاضای سالانه جهانی آب با نرخی معدل یک درصد در حال افزایش است ، بنابراین اکنون زمان بسیار مناسبی است که تجارب خود را برای مدیریت منابع آب در کشورهای دارای چالش های مشابه به اشتراک گذاشته و با همکاری یکدیگر راه حل های پایداری برای مقابله با کم آبی بیابیم.

به گفته وی سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر در دنیا حداقل سالی یک ماه با مشکل کم آبی روبرو هستند که این رقم می تواند تا سال ۲۰۵۰ به حدود پنج میلیارد نفر برسد.

به نقل از روابط عمومی و آموزش همگانی آبفای خراسان رضوی دراین جشنواره که با همکاری و حمایت ۵۲ دستگاه، ارگان و شرکت دولتی، سازمان مردم نهاد و سازمان بین المللی برگزار شد۵۶ مخترع از چهار استان، ۴۷ شرکت دانش بنیان از ۱۳ استان، شش شرکت رشد و توسعه دانش ، ۱۱ شرکت خدمات فنی و مهندسی و ۱۱ دستگاه اجرایی دستاوردهای خود را با تکیه بر سازگاری با کم آبی در معرض دید شرکت کنندگان قرار دادند.