آب، کشاورزی، دامداری » اقتصادی
کد خبر : 1045779
جمعه - 13 مهر 1403 - 18:14
رئیس بنیاد ملی گندمکاران

بدهی ۴۰همتی دولت به گندمکاران؛ وعده‌هایی که عملیاتی نمی‌شود

در حالی که قرار بود دولت تا پایان شهریورماه بدهی خود به گندمکاران را پرداخت کند هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران با انتقاد از عدم تحقق این وعده گفت: در حال حاضر دولت حدود ۴۰همت به گندمکاران بدهکار است.

بدهی ۴۰همتی دولت به گندمکاران؛ وعده‌هایی که عملیاتی نمی‌شود

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در حالی که گندم یکی از محصولات استراتژیک همواره محسوب می شود کلیه کشورها بر کشت این محصول تاکید دارند و از سوی دیگر بازار صادرات و واردات این محصول همواره گرم است. این در شرایطی است که ایران نیز سالانه تا ۱۲میلیون تن تولید گندم دارد و در برخی مواقع نیز بخشی از نیاز خود را از طریق واردات تامین می کند. با این وجود یکی از مسائل پیرامون کشت گندم بحث پرداخت پول گندم به گندمکاران است که طی سال های اخیر هیچ گاه وعده های داده شده از سوی بخش دولتی در مورد زمان به موقع پرداخت پول گندمکاران محقق نمی شود.

عطالله هاشمی ریس بنیاد ملی گندمکاران کشور در این خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: در حال حاضر گندمکاران کشور حدود ۴۰همت از دولت طلبکار هستند در حالی که سازمان برنامه بودجه وعده داده بود تا پایان شهریور با گندمکاران تسویه کند، اما این وعده عملیاتی نشد و همین امر موجب شده گندمکاران اعتماد خود را نسبت به دولت از دست بدهند.

هاشمی افزود: مشکل امسال در پرداخت پول گندمکاران از این بود که سازمان برنامه بودجه سال قبل خوب عمل نکرده و به نوعی این سازمان و دولت فعلی وارث عدم برنامه ریزی دولت قبل بودند.

وی خاطر نشان کرد: امسال بیش از ۱۲ میلیون تن گندم از گندمکاران خریداری شد و نیاز به واردات نیست و به طور کامل نیاز کشور تامین شده است.

تبلیغات گسترده برای ضرورت واردات گندم از سوی واردکنندگان

هاشمی در خصوص گلایه نانوایان در خصوص کیفیت گندم و نیاز به ترکیب با گندم های واردتی نیز گفت: این موضوع در واقع القائات کسانی است که تمایل دارند تحت هر شرایطی واردات انجام شود چرا که حاشیه سود بالایی دارد و لذا به نانوایان اینکونه تلقین می کنند که برای داشتن آرد با کیفیت حتما باید گندم تولید داخل با وارداتی ها ترکیب شود. این در حالی است که به هیچ وجه گندم درجه یک وارد کشور نمی شود و غالبا گندم با کیفیت های پایین وارد کشور می شود و لذا کیفیت نان را باید در خبازی ها پیگیری کرد.

وی در خصوص تفاوت قیمت های جهانی نیز گفت: باز هم تاکید می کنم اینکه تبلیغ می کنند گندم وارداتی ارزانتر از گندم وارداتی است کاملا جنبه تبلغیاتی دارد. در واقع گندم درجه سه وارداتی حتی اگر از نرخ داخلی هم ارزانتر باشد در نهایت با احتساب هزینه های حمل و نقل از قیمت داخلی گرانتر می شود.

رشد ۱۸درصدی تولید گندم نسبت به سال قبل

هاشمی در خصوص میزان افزایش تولید گندم نسبت به سال قبل نیز اظهار داشت: از نظر تولید رشد ۱۸درصدی داشتیم و همچنین از نظر میزان گندمی که از گندمکاران خریداری شده نیز رشدی ۱۸درصدی امسال رقم خورد.

وی افزود: نکته قابل تامل در مورد این رشد تولید اینکه کشاورزان وظیفه خود را انجام می دهند اما بخش دولت هیچگاه وعده های خود را عملی نمی کند و شاهد هستیم در حالی که در برخی استانها دوهفته است فصل کشت شروع شده و در تهیه نهاده ها و بذر دچار مشکل هستند هنوز پول آنها پرداخت نشده و لذا دولت باید سریعا تجهیز منابع کند و پول گندمکاران را پرداخت کند.

تولید ۴۱درصد گندم جهان توسط سه کشور چین، هند و روسیه

ایران در حالی امسال تولیدی بیش از ۱۲میلیون تن گندم رقم زده است که داده های آماری منتشر شده نشان می دهد: کشورهای چین، اتحادیه اروپا، هند، روسیه، ایالات متحده، کانادا، پاکستان، استرالیا، اوکراین و ترکیه ده کشور برتر در حوزه تولید گندم هستند. به طوری که در سال ۲۰۲۳-۲۰۲۴ کشور چین با حجم تولید بیش از ۱۳۶.۶ میلیون تن پیشرو در تولید گندم بود. پس از آن اتحادیه اروپا با حجم تولید بیش از ۱۳۴ میلیون تن قرار گرفت.

از سوی دیگر طبق این آمارهای جهانی در مدت نامبرده کشور هند نیز تولیدی بیش از ۱۱۰ میلیون تن رقم زده است و روسیه نیز تولیدی ۹۱ میلیون تنی داشته است. نکته قابل تامل اینکه اوکراین که در درگیر جنگ است نیز در مدت نامبرده تولیدی بیش از ۲۳ میلیون تن داشته است و در جایگاه نهم تولید جای گرفته است.

نکته قابل تامل اینکه گندم دومین دانه غلات تولید شده پس از ذرت است و تجارت جهانی گندم از مجموع همه محصولات دیگر بیشتر است. به این ترتیب در سال ۲۰۲۳-۲۰۲۴ کل تولی جهانی گندم ۷۸۵ میلیون تن بود و کشورهای چین، هند و روسیه سه تولیدکننده انفرادی گندم در جهانی هستند و در مجموع حدود ۴۱درصد از کل تولید گندم جهان را به خود اختصاص می دهند.

روند افزایشی قیمت گندم از سال ۲۰۲۲ ادامه دارد

از سوی دیگر داده های آماری منتشر شده در statista حاکی از این است که قیمت ها در سراسر جهان از سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است و بسیاری معتقدند که جنگ روسیه و اوکراین عامل اصلی افزایش قیمت گندم است و برخی دیگر معتقدند که این گمانه زنی در مورد یک بحران قریب الوقوع غذایی است که تقاضا را افزایش می دهد. به طوری که قیمت رایج ترین نوع گندم کشت شده در ایالات متحده، یعنی گندم زمستانه قرمز سخت، در ماه می ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود رسید و به بیش از ۵۲۲ دلار در هر تن رسید!

از سوی دیگر در سطح جهانی، انتظار می‌رود که درآمد واقعی خانوار به دلیل افزایش هزینه گندم و ذرت، حدود ۱.۵۷ درصد کاهش یابد. برخی از کشورها کاهش بیش از پنج درصدی را تجربه خواهند کرد که نشان دهنده تأثیر واقعی افزایش قیمت ها بر مصرف کنندگان در سراسر جهان است.