پروانه شریفی » تولیدی » روزنامه سراسری کیمیای وطن » مصاحبه تفضیلی
کد خبر : 869154
پنجشنبه - 2 آبان 1398 - 11:02
یک متخصص زنان و مامایی در گفتگو با روزنامه کیمیای وطن:

بخورنخورهای دوران بارداری

دوران بارداری مهم ترین اصل تعیین کننده برای سلامتی نوزاد متولد شده می باشد و می توان گفت هر چقدر که مراقبت های دوران بارداری به نحوی صحیح انجام بگیرد نوزاد متولد شده سالم تر خواهد بود.

بخورنخورهای دوران بارداری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، دوران بارداری مهم ترین اصل تعیین کننده برای سلامتی نوزاد متولد شده می باشد و می توان گفت هر چقدر که مراقبت های دوران بارداری به نحوی صحیح انجام بگیرد نوزاد متولد شده سالم تر خواهد بود. مراقبت های دوران بارداری از رژیم غذایی گرفته تا انجام آزمایش های لازم می باشد. آزمایش ها تعیین می کنند که جنین در رحم مادر در چه وضعیتی قرار دارد و رشد کافی را داشته و یا اینکه به عارضه خاصی دچار است یا خیر. برای اینکه رشد جنین به اندازه لازم باشد مهم ترین عامل تغذیه مادر می باشد زیرا مواد غذایی مورد نیاز جنین از راه جفت از طریق مادر به جنین منتقل می شود.

** انتخاب های صحیح در تغذیه بارداری

دکتر مریم عسگری متخصص زنان و زایمان در گفتگو با روزنامه کیمیای وطن، گفت: یکی از مهم ترین وظایف خانم ها در طی دوران بارداری حفظ سلامتی خود و جنین شان، با داشتن تغذیه سالم در این دوران می باشد. انتخاب های صحیح در تغذیه بارداری به بهبود رشد و تکامل جنین کمک می کند.

** سه ماهه اول دوران بارداری

این متخصص زنان و مامایی با بیان اینکه سه ماهه اول دوران بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است، ادامه داد: نوع تغذیه و مصرف مواد غذایی مفید و حتی مضر مادر به طور مستقیم بر رشد جنین تأثیر بسزایی دارد. تغذیه در دوران بارداری باید یک تغذیه‌ سالم و مفید باشد و از تمامی گروه‌های غذایی استفاده شود.

**بخور نخورها

عسگری افزود: پروتئین از مهم ترین مواد غذایی سالم است و مصرف گوشت و تخم مرغ به دلیل منبع خوب پروتئین، برای تشکیل و رشد بدن جنین مفید خواهد بود.

وی امتناع از مصرف فست‌فودها، غذاهای بی‌کیفیت و غیربهداشتی را ضروری می‌داند و می‌گوید: تغذیه مناسب برای دوران بارداری بسیار مهم است، چراکه مانع چاقی مادر، سقط و ناباروری می‌شود.

** نیازهای تغذیه ای مادر و رشد جنـین

عسگری با اشاره به اهمیت غذایی که در دوران بارداری مصرف می شود؛ خاطر نشان کرد: این موضوع نیازهای تغذیه ای مادر و همچنین رشد جنـین را تأمین می کند، بنابراین دانش مـــادر در زمینه تغذیه و رعایت تنوع و تعادل در این زمان سهم زیادی در تأمین سلامت جنین دارد زیرا اگر مادر در طول بارداری از مواد مغذی مناسـب و مـورد نیـاز جنـین استفاده نکند جنین تمام نیازهای خود را از ذخیره های بدن مادر گرفته که این موضوع می تواند سلامت مادر را با خطرات جدی روبرو کند.

**چربی در دوران بارداری

این متخصص زنان و مامایی با اشاره به این که مصرف زیاد چربی در دوران بارداری توصیه نمی‌شود، افزود: با توجه به این که تمایل به افزایش خون در دوران بارداری است اگر خانم بارداری در این دوران مراقب افزایش وزن خود نباشد دچار افزایش وزن بیش از حد بعد از دوران حاملگی خواهد شد.

وی با تأکید بر این که مصرف چهار وعده لبنیات در روز برای زن باردار توصیه می‌شود، اظهار کرد: در صورتی که خانمی تمایل به خوردن شیر نداشته باشد باید ماست و پنیر را بیشتر مصرف کند.

** سقط جنین یا زایمان زودرس

عسگری با بیان اینکه زنان باردار از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردار هستند؛ گفت:  این افراد بیشتر دچار بیماری های ناشی از مصرف برخی مواد غذایی می شوند که اگر این مواد مضر یا آلوده باشند، امکان دارد سقط جنین یا زایمان زودرس را به همراه داشته باشد.

بدون شک تمامی مادران باردار آرزوی تولد نوزادی سالم و تندرست را در سر می پرورانند، بنابراین در این دوران سعی کنید تا حد ممکن هم به تغذیه خود توجه و هم از عوامل زیان آور دوری به شدت پرهیز کنند.