پیشخوان » تولیدی » دامون رشیدزاده » فوتبال و فوتسال » گزارش » گزارش-مصاحبه » ورزشی
کد خبر : 783014
سه شنبه - 8 مرداد 1398 - 12:33
لیگ برتر چه زمانی آغاز خواهد شد؟

بحران در فوتبال باشگاهی ایران

نوزدهمین دوره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران قرار بود در هفته اول یا دوم مردادماه آغاز شود اما نه تنها خبری از برگزاری مسابقات نیست بلکه حتی قرعه کشی بازی‌ها نیز انجام نشده و مهدی تاج ریاست فدراسیون فوتبال هم در آخرین اظهارنظر خود اعلام کرد که نمی‌داند مسابقات چه زمانی برگزار خواهد شد او در ادامه تاکید کرد که تا زمانی که تیم‌ها شروط فدراسیون فوتبال را عملی نکنند خبری از برگزاری مسابقات نیست.

بحران در فوتبال باشگاهی ایران

به گزارش پایگاه خبری ربیع، نوزدهمین دوره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران قرار بود در هفته اول یا دوم مردادماه آغاز شود اما نه تنها خبری از برگزاری مسابقات نیست بلکه حتی قرعه کشی بازی‌ها نیز انجام نشده و مهدی تاج ریاست فدراسیون فوتبال هم در آخرین اظهارنظر خود اعلام کرد که نمی‌داند مسابقات چه زمانی برگزار خواهد شد او در ادامه تاکید کرد که تا زمانی که تیم‌ها شروط فدراسیون فوتبال را عملی نکنند خبری از برگزاری مسابقات نیست.

هجدهمین دوره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران در حالی به پایان رسید که وضعیت برگزاری مسابقات فوتبال نامطلوب بود و برخی از بازی‌های لیگ با جنجال روی سکوها به پایان رسید. دیدار پرسپولیس- سپاهان، تراکتورسازی-پیکان، نیمه‌نهایی و فینال جام حذفی با جنجال‌های عجیب و غریب برگزار شد. هم اکنون برای خیلی از مردم سؤال است که چرا فدراسیون فوتبال نمی‌تواند زمان برگزاری لیگ را اعلام کند. برخی عدم حضور بانوان در ورزشگاه و فشارهای فیفا را دلیل عدم برگزاری لیگ می‌دانند در حالی که حداقل تا امروز این موضوع واقعیت ندارد. فدراسیون فوتبال هم چند دلیل از جمله مشکلاتی که بر سر فروش بلیت الکترونیکی وجود دارد، عدم شماره گذاری صندلی‌ها و نبودن دوربین در اکثر ورزشگاه‌های میزبان لیگ برتر را عامل به تعویق افتادن لیگ اعلام می‌کند.

به نظر می‌رسد دلیل اصلی مشکلات امنیتی‌ای است که در بازی‌ها لیگ برتر به وجود آمده است. فدراسیون فوتبال اجازه ندارد لیگ را آغاز کند تا زیرساخت‌های لازم برای برگزاری امن لیگ برتر در ورزشگاه‌ها فراهم شود. باید در تمام ورزشگاه‌های میزبان لیگ، دوربین نصب شود و فدراسیون فوتبال تضمین دهد که جو ورزشگاه دیگر شبیه به فصل قبل نمی‌شود و جنجال‌هایی که فصل قبل در کنار فوتبال ایران بود، دیگر تکرار نشود تا مشکلات امنیتی در لیگ برتر و بازی‌های برگزار شده به وجود نیاید.

مهدی تاج تاکید دارد تا فراهم نشدن شرایط در حداقل چند ورزشگاه، لیگ شروع نمی‌شود و باشگاه‌هایی که ورزشگاه استاندارد نداشته باشند مجبور خواهند شد در استان همجوار بدون تماشاگر بازی برگزار کنند. حال باید دید فدراسیون چقدر پای حرفش می‌ایستد؟ در واقع حضور زنان ارتباطی به این تأخیر ندارد و فدراسیون می‌خواهد با دردسرهای امنیتی فصل قبل رو به رو نشود.

این در حالی است که مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در شهریور ماه آغاز می‌شود و تیم ملی باید در این ماه در اولین گام به دیدار هنگ کنگ برود. از طرفی اگر فدراسیون فوتبال نتواند مجوز آغاز لیگ در اواخر مردادماه را بگیرد و لیگ بخواهد بعد از بازی با هنگ کنگ در شهریور ماه آغاز شود، زمان پایان لیگ هم با چالشی جدی رو به رو می‌شود و سازمان لیگ مجبور می‌شود در اواخر فصل یک وقفه یک ماهه برای پایان لیگ داشته باشد. اگر لیگ نوزدهم تا پایان اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ به پایان نرسد، یک ماه وقفه لیگ در خردادماه خواهد بود. هفته‌ی اول خرداد ماه ۱۳۹۹، مرحله‌ی یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ برگزار می‌شود و در صورتی که نماینده‌های ایران موفق شوند از مرحله‌ی گروهی صعود کنند، باید بازی رفت خود را در این هفته برگزار کنند. تیم ملی هم در روزهای پانزدهم و بیستم خرداد باید در ورزشگاه آزادی از مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با تیم‌های بحرین و عراق رو به رو شود. هفته‌ی آخر خردادماه هم بازی برگشت مرحله‌ی یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا برگزار می‌شود. مطمئناً برنامه‌های فشرده‌ای که در خردادماه وجود دارد سازمان لیگ را مجبور می‌کند جام حذفی و لیگ برتر را تا پایان اردیبهشت به پایان برساند.

از طرف دیگر اما شرایط ورزشگاه‌های لیگ برتر به هیچ عنوان استاندارد نیست و به جز دو سه ورزشگاه شرایط محیطی دیگر ورزشگاه‌ها وخیم است. تجهیز ورزشگاه‌های فرسوده کار آسانی نیست و خود فدراسیون و مسئولان امنیتی هم به خوبی می‌دانند که برگزاری بازی‌های لیگ در این ورزشگاه‌های فرسوده و ناامن با ریسک بالایی همراه خواهد بود و احتمالاً کوچکترین تنشی در قبل از بازی و یا هنگام برگزاری مسابقه می‌تواند اتفاقات تلخی را مانند فصل گذشته رقم بزند.

به جز اینها تهدیدهای هر روزه فیفا درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را نیز باید به این مشکلات اضافه کرد زیرا همانگونه که اینفانتینو بارها عنوان کرده فدراسیون فوتبال ایران باید شرایط حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را در تمامی مسابقات فوتبال فراهم کند و این موضوع تنها مختص مسابقات ملی نخواهد بود. پس اگر فدراسیون فوتبال به دنبال برگزاری بی دردسر مسابقات لیگ برتر است بهتر است از همین حالا که ورزشگاه‌ها در حال تجهیز است شرایط حضور بانوان را هم مهیا کند تا از شر تهدیدهای فیفا در امان بماند.

در هر حال این شرایط باعث شده برگزاری لیگ نوزدهم در هاله‌ای از ابهام قرار داشته باشد اما حتی علاقمندان دو آتشه فوتبال هم قبول دارند که برگزار نشدن لیگ اگر به قیمت اصلاح ورزشگاه‌ها و ایجاد امنیت و همچنین فراهم شدن امکان حضور بانوان در ورزشگاه‌ها تمام شود به نفع فوتبال ایران خواهد بود.