استانها » اصفهان » تولیدی » فرزانه افسرطه » گزارش-مصاحبه
کد خبر : 461199
پنجشنبه - 12 مهر 1397 - 10:55

باید از توانمندی بخش خصوصی حمایت کنیم

قـدرت‌الله نـوروزی، شـهردار اصفهـان، در ســیزدهمیـن نشسـت دو روزه مدیـران ســرمایه‌گـذاری و مشـارکت‌های مـردمـی شهرداری‌های کلان‌شهرها، با اشاره به توسعه پایدار شهری اصفهان گفت: محور کار باید برمبنای توسعه انسانی و محیط‌ زیست با نگاه به نسل‌های آینده باشد.

باید از توانمندی بخش خصوصی حمایت کنیم

به گزارش پایگاه خبری ربیع، قـدرت‌الله نـوروزی، شـهردار اصفهـان، در ســیزدهمیـن نشسـت دو روزه مدیـران ســرمایه‌گـذاری و مشـارکت‌های مـردمـی شهرداری‌های کلان‌شهرها، با اشاره به توسعه پایدار شهری اصفهان گفت: محور کار باید برمبنای توسعه انسانی و محیط‌ زیست با نگاه به نسل‌های آینده باشد.
وی تحقق توسعه پایدار را منوط به مشارکت شهرداری با بخش خصوصی دانست و افزود: باید از توانمندی بخش خصوصی حمایت کرد و با سیاست‌گذاری‌ و کاهش تصدی‌گری‌ بخش خصوصی را به میدان آورد تا مدیریت هزینه و افزایش کیفیت خدمات محقق و شهر ارزان اداره شود.
وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی استقبال می‌کند، خاطرنشان کرد: باید سرمایه‌گذاری براساس ظرفیت‌سنجی شهرها انجام شود که متأسفانه نگاه دقیقی به این موضوع نداشته‌ایم. چنانچه هنوز همدلی بین شهرهای کشور درزمینه هدایت سرمایه‌گذاران وجود ندارد و دبیرخانه مجمع شهرداران کلان‌شهرها باید به‌عنوان امری مهم به آن توجه کند تا از این ارتباطات در راستای ساختن شهرها استفاده کنیم.
نوروزی گفت: اگر نگاه توسعه پایدار و محور حرکت ما، انسان باشد، با تعامل می‌توان آن را رقم زد.
وی با اشاره به بعضی عناوین در سرمایه‌گذاری که چالش‌های بزرگی برای شهرداری‌ها ایجاد کرده است، اظهار کرد: در حال حاضر شهرداری‌ها در قراردادها در چنبره عناوین گیر افتاده‌اند و این موضوع آفت و آسیب بزرگی است.شهردار اصفهان تصریح کرد: به‌راستی تاکنون در فاینانس‌ها چقدر بین کلان‌شهرها تعامل وجود داشته و چه اقداماتی به واسطه برگزاری این‌گونه جلسات انجام شده است؟ باید این نشست‌ها خروجی‌ مفیدی نیز برای شهرها داشته باشد و از تجربیات استفاده کنیم و آن‌ها را به همدیگر انتقال دهیم.
هدایت سرمایه‌گذاری برای رفع نیازها
فتح‌الله معین، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، با اشاره به سابقه شهرنشینی و تنظیم مقررات شهرنشینی در ایران، درباره قوانین پیش از اسلام و سپس دوران صفویه که شهرها با پرداخت عوارض اداره می‌شدند، صحبت کرد.
وی گفت: سرمایه‌گذاری‌ بخش خصوصی در شهرداری‌ها باید در راستای رفع نیازهای اصلی شهر هدایت و مدیریت شود.
وی با بیان اینکه قوانین شهرداری در ایران اقتباسی از شهرهای اروپایی است، افزود: قوانین همگام با توسعه شهری و تأمین نیازها نبوده است. معین توسعه شهر، شهرنشینی و توسعه فعالیت‌های شهرداری را ملزم به تعریف منابع درآمدی جدید برای شهرداری‌ها اعلام کرد که تفکر مدیریت شهری را درگیر کرده است.
از طرفی مضیقه مالی شهرداری‌ها منجر به کاهش اختیارات آنها شده است.
وی گفت: بخشی از عوارض سوخت از ۷۰ سال گذشته به شهرداری‌ها تعلق می‌گرفت؛ ولی امروز این عوارض از شهرداری‌ها سلب شده و به سازمان‌های دیگر ازجمله یارانه اختصاص یافته است.
وی با اظهار آنکه شهرداری نمی‌تواند با اعتبارات فعلی پاسخگوی بسیاری از نیازها باشد، تأکید کرد: باید سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را در قالب مشارکت با شهرداری و عمران شهر پیوند دهیم و با وضع قوانین منظم و قابل دفاع، مسئولان شهرداری با سرمایه‌گذاران مذاکره کنند.