فرهنگ عمومی » فرهنگ و هنر
کد خبر : 554610
دوشنبه - 12 آذر 1397 - 21:09

بازی بر وزن بسکتبال و فوتبال

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایسنا، اسباب بازی‌ها به دلیل درگیری با ذهن و فکر کودکان، کالای فرهنگی مهمی محسوب می‌شوند و باید به طراحی و تولید آن توجه بیشتری نشان داد. این در حالی است که بیشتر اسباب بازی‌های تولید شده در داخل کشور کپی از طرح‌های خارجی هستند. اما افراد خلاقی […]

بازی بر وزن بسکتبال و فوتبال

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایسنا، اسباب بازی‌ها به دلیل درگیری با ذهن و فکر کودکان، کالای فرهنگی مهمی محسوب می‌شوند و باید به طراحی و تولید آن توجه بیشتری نشان داد. این در حالی است که بیشتر اسباب بازی‌های تولید شده در داخل کشور کپی از طرح‌های خارجی هستند. اما افراد خلاقی که با وجود حداقل امکانات دست به طراحی بزنند، کم نیستند. این افراد معمولا در بخشی از محل زندگی خود و با استفاده از مواد اولیه داخلی نمونه‌ای از ایده‌ای که داشته‌اند را خلق می‌کنند که در جشنواره ها و نمایشگاه‌ها نیز با استقبال مواجه می‌شود اما کسی برای تولید آن پا پیش نمی‌گذارد.

برای مثال یک مخترع، یک اسباب بازی ساخته که موجب افزایش تمرکز، تقویت حافظه، تخلیه هیجان و ایجاد نشاط می‌شود و مورد توجه بسیاری هم قرار گرفته اما هنوز تولید کننده‌ای برای سفارش آن پا پیش نگذاشته است.

دستگاه پیچیده‌ای نیست. یک کیسه هوا دارد که داخلش فنر کار گذاشته شده و با دستگیره‌ای به صفحه‌ی پرتاپ توپ هدایت می‌شود، با فشار روی کیسه هوا توپ پرتاپ و با هدف گذاری، گل می‌شود.

کامران تمری درباره این دستگاه که اسمش را «ایربال» گذاشته است، به ایسنا، می‌گوید: پیش از اختراع ایربال، چهار دستگاه دیگر هم اختراع کرده‌ام. به دنبال خوراک فکری بودم که ذهنم به اسباب بازی‌ها معطوف شد.

او که فارغ التحصیل رشته فنی است، ادامه می‌دهد: زمانی که برنامه‌های تلویزیونی را می‌دیدم متوجه شدم همه‌ی اسباب بازی‌ها شبیه به هم هستند، به همین دلیل یک روش بازی به ذهنم آمد که آن را کم کم پرورش دادم، به شکل و کاربردش فکر کردم و در نهایت دستگاه «ایربال» که همان توپ و هوا است، شکل گرفت.

این مخترع بیان می‌کند: این دستگاه را بر وزن فوتبال و بستکبال انتخاب کردم، زیرا باید معمولا اسمی انتخاب کنیم که ماهیت اثر را نشان دهد. حدود دو ماهی این بازی اختراع و در شورای نظارت بر اسباب بازی به ثبت رسیده است و نمونه‌ی داخلی  وخارجی هم ندارد. کاملا ابتکاری است و حتی یک درصد هم از بازی‌های دیگر وام نگرفته‌ام.

تمری با بیان اینکه توپ و هوا در مدرسه‌ها، مهد کودک‌ها، شهر بازی‌ها و فروشگاه‌ها قابل نصب است، ادامه می‌دهد: این دستگاه در مدت زمانی که جشنواره اسباب بازی‌ها برگزار شد مورد توجه مخاطبان کودک و بزرگسال قرار گرفت. می‌توان در نمونه‌های بعدی آن را برای خانه‌ها نیز طراحی کرد. قصد من معرفی این دستگاه بود تا اگر تولید کنندگان به دنبال یک اسباب بازی ایرانی هستند، آن را سفارش دهند.

او می‌گوید: توپ و هوا یک بازی فکری است که با توپ اجرا می‌شود. هیچ محدودیت جنسی و سنی ندارد و تمام گروه‌های سنی حتی سالمندان هم می‌توانند از آن استفاده کنند. این بازی را می‌توان یک یا دو نفره یا حتی به شکل گروهی اجرا کرد و در هر سایزی درست می‌شود. در جشنواره ملی اسباب بازی از آن بازی استقبال شد، حالا باید دید تولید کننده‌ای پیدا می‌شود از آن حمایت کند یا نه.

این طراح، طرح جدید خود را اخیرا در نمایشگاه اسباب‌بازی‌ها هم به نمایش گذاشت.

انتهای پیام/