امام و رهبری » سیاست خارجی » سیاسی
کد خبر : 238239
دوشنبه - 7 اسفند 1396 - 08:59

بازیگران تحولات سوریه و رویکردهای غوطه ور در بحران

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ، ایرنا، شورای امنیت سازمان ملل در جلسه شنبه شب (پنجم اسفندماه) قطعنامه ای را به اتفاق آرا به تصویب رساند که طرف های درگیر در سوریه را طی یک ماه آینده از اقدامات نظامی علیه یکدیگر باز می دارد. در هفته های گذشته ناحیه عفرین در شمال […]

بازیگران تحولات سوریه و رویکردهای غوطه ور در بحران

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ، ایرنا، شورای امنیت سازمان ملل در جلسه شنبه شب (پنجم اسفندماه) قطعنامه ای را به اتفاق آرا به تصویب رساند که طرف های درگیر در سوریه را طی یک ماه آینده از اقدامات نظامی علیه یکدیگر باز می دارد.

در هفته های گذشته ناحیه عفرین در شمال غربی سوریه شاهد درگیری نیروهای نظامی ترکیه و طیفی از معارضان دولت دمشق موسوم به ارتش آزاد سوریه از یک سو و گروه های مسلح کُردی به ویژه یگان های مدافع خلق در سوی دیگر بود. از اوایل هفته گذشته نیز غوطه شرقی در حومه پایتخت صحنه منازعاتی بود که بنابر اعلان برخی منابع خبری تاکنون ۵۰۰ نفر را به کام مرگ فرستاده است. بنا بر گزارش برخی رسانه های غربی ۱۲۷ تن از کشته شدگان کودک هستند.
با توجه به ملتهب شدن دوباره عرصه میدانی سوریه، کشورهای سوئد و کویت به عنوان اعضای غیردائم شورای امنیت پیش نویس قطعنامه ای را برای برقراری آتش بس ارایه دادند؛ پیش نویسی که قرار بود اواخر هفته گذشته به تصویب برسد اما به دلیل ملاحظات روسیه برای نزدیک شدن به قابلیت اجرایی، اجماع بر سر آن تا بعد از ظهر روز شنبه به طول انجامید.
پس از تصویب این قطعنامه اعلام شد رهبران آلمان و فرانسه در زمینه اجرای آن با «ولادیمیر پوتین» به گفت وگو و رایزنی خواهند پرداخت. نکته دیگر اینکه قطعنامه شورای امنیت گروه های مسلح افراطی وابسته به داعش و القاعده نظیر هیات تحریرالشام (جبهه النصره سابق) را از آتش بس مستثنی کرده است.
از دید مقامات و رسانه های غربی، دولت دمشق با حمایت کشورهایی چون روسیه در بمباران غوطه شرقی مرتکب فجایع انسانی شده و از این رو باید هر چه سریع تر حملات ارتش سوریه به این منطقه پایان یابد. به همین خاطر، توقف هر چه سریع تر مخاصمات نظامی در دستور کار شورای امنیت قرار گرفت تا به سرعت فرایند امدادرسانی به غیرنظامیان آغاز شود.
دولت سوریه اما غوطه شرقی را مرکز تجمع تروریست های هیات تحریرالشام می داند که در میان غیرنظامیان پناه گرفته و آنان را به نوعی سپربلای خود قرار داده اند. از سوی دیگر، این منطقه یکی از آخرین و اصلی ترین سنگرهای گروه های مسلح افراطی است که بخش مهمی از حملات به پایتخت از آن ناحیه صورت می گیرد.
به همین خاطر حملات نیروهای دولتی به غوطه شرقی را می توان تلاشی برای کور کردن چشم فتنه تروریسم تکفیری، تامین امنیت سوری ها به ویژه در پایتخت و یکسره کردن کار افراطی های مسلح توصیف کرد؛ اقدامی که مع الاسف به دلیل شرایط استقرار گروه های تروریستی غیرنظامیان را قربانی ساخته است.
در وضعیت کنونی و با وجود تداوم عملیات «شاخه زیتون» ترکیه در نواحی شمالی سوریه، این اقدام دولت دمشق است که کانون توجه و تمرکز بازیگران غربی بحران سوریه قرار گرفته و با حساسیت ویژه ای دنبال می شود.
در میان مباحث گوناگون در خصوص نتایج عملیات نظامی در سوریه، نکته ای که با تغافلی اساسی روبرو است نقش و تاثیر سیاست ها و اهدافی است که از ابتدای بحران این کشور از سوی بازیگران غربی و عربی تعریف و اعمال شد و سوریه را گام به گام به سوی جنگ، ویرانی و کشتار و آوارگی ساکنانش پیش برد.
نگاهی به رویکردهای این بازیگران دوگانگی های رفتاری آنان را در به ویژه در عرصه تحولات سوریه نمایان می سازد. نماینده آمریکا در سازمان ملل در حالی روس ها را به کارشکنی در مذاکرات مربوط به آتش بس و نقش داشتن در بمباران غوطه متهم می سازد که واشنگتن خود پرسش برانگیزترین کارنامه را در زمینه سیاست اعلانی مبارزه با تروریسم برجای گذاشته است.
تجربه عملیات نظامی غربی ها در کشوری چون لیبی و هدف قرار دادن مواضع «معمر قذافی» دیکتاتور این کشور و نیروهای وابسته به وی در سال ۲۰۱۱ و مقایسه آن با اقدامات ائتلاف ضدداعش نشان می دهد، پاکسازی کشورهایی چون سوریه و عراق از عناصر تروریستی تکفیری در اولویت بازیگران غربی قرار نداشته و در مقابل، اقدامات مشروع دولت های ناهمسو در قلمرو خود به واسطه تعارض با موقعیت و منافع این بازیگران واکنش آنان را برمی انگیزد.
قربانی شدن غیرنظامیان در شرایط طبیعی بیش از بیگانگان برای رهبران و نظامیان یک کشور گران و ناگوار است اما در سوریه بخش اعظم مصائب مردم این کشور ریشه در مداخلاتی خارجی دارد که از سال ۲۰۱۱ زمینه ساز سلاخی شهروندان عادی این به ویژه زنان و کودکان به دست تکفیری ها شد.
در شرایط کنونی نیز تلاش بسیاری از بازیگران برای ایجاد تغییر در سمت و سوی تحولات سوریه به سود خود و امتیازگیری در فرایند مذاکرات آتی موجب شده تا آتش درگیری های نظامی خرمن سوری ها به ویژه افراد غیرنظامی و بی پناه را بسوزاند. این در حالی است که سرنوشت مردم سوریه بیشتر به شکل دست افزاری سیاسی موضوع چانه زنی و رایزنی ها بسیاری از بازیگران منطقه ای و غربی بحران این کشور قرار می گیرد.

انتهای پیام /*