بازیافت و استفاده از مصالح تراشه های آسفالت نگهداری رویه راههای کشور

مصالح تراشه‌های آسفالت در سطح راههای کشور جمع آوری و برای اولین بار به صورت گسترده در حوزه روکش آسفالت و نگهداری رویه راهها مورد استفاده قرار می گیرد.

بازیافت و استفاده از مصالح تراشه های آسفالت نگهداری رویه راههای کشور

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از  روابط‌ عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، رضا اکبری مدیرکل دفتر نگهداری راههای این سازمان با اعلام این مطلب افزود: تراشه آسفالت یا RAP در واقع مصالح حاصل از تراشیدن سطوح آسفالتی رویه راههاست که مخلوطی از مصالح سنگی و قیر به صورت سرد می‌باشد.

اکبری با اشاره به این که سالانه حجم زیادی از رویه‌های آسفالتی راه‌ها به علت انجام عملیات لکه‌گیری و بهسازی راه، تراشیده و عمدتاً مورد استفاده صحیح و مفید قرار نمی‌گیرد، اظهار داشت: باتوجه به هزینه بالای قیر و تهیه و حمل مصالح و تولید آسفالت و همچنین موضوعات زیست‌محیطی، استفاده از تراشه آسفالت و بازیافت آن یکی از چالش‌های مهم در سطح جهان بوده و جزو مسائل مهم در حوزه نگهداری رویه راه‌ها به شمار می‌رود.
وی با بیان این که حجم تراشه آسفالت تولید شده در راه‌های کشور سالانه در حدود ۲ / ۱ میلیون تن است، خاطرنشان کرد: این حجم تراشه حاوی حداقل ۴۰ هزار تن قیر بوده و ارزش ریالی آن حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.
اکبری افزود: در صورت استفاده از ۲۵ درصد مصالح تراشه آسفالت در مخلوط‌های آسفالتی گرم، تا ۱۵ درصد در قیمت تمام شده تولید آسفالت صرفه‌جویی می‌شود.
مدیرکل دفتر نگهداری راهها تأکید کرد: اگرچه در سنوات قبلی، مصالح تراشه آسفالت به شکل‌های مختلف نظیر شانه‌سازی، پخش در شیب شیروانی راه‌ها، کف پارکینگ‌ها و کف راهدارخانه‌ها و نظایر آن مورد استفاده قرار می‌گرفتند، به دلیل ارزش ریالی قابل توجه این مصالح به خصوص در شرایط افزایش شدید قیمت قیر طی سال‌های اخیر، لزوم بهره‌برداری مؤثر و بهینه از آن را بیش از گذشته آشکار می‌سازد.
گفتنی است دفتر نگهداری راههای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به عنوان متولی برنامه‌ریزی پروژه‌های نگهداری روسازی راه‌های کشور، با تهیه یک شیوه‌نامه و ابلاغ آن به تمام ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استانهای سراسر کشور ،‌ نحوه استفاده مجدد از این مصالح را تدوین و ابلاغ کرده است .